سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
اثرگذاری هفته کتاب بر جامعه باید تقویت شود

رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با بیان اینکه هفته کتاب، نیازمند برنامه‌ریزی سالانه است، گفت: باید قدرت تاثیرگذاری هفته کتاب بر اهالی نشر و همچنین مردم جامعه تقویت شود تا زمینه‌ساز توسعه در صنعت نشر کشور باشد.

محمدرضا سالکی؛ رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: ما به عنوان اهالی نشر انتظار داریم اتفاق‌های متنوع و اثرگذاری طی هفته کتاب داشته باشیم، زیرا اکنون شاهد هستیم که هفته کتاب بیشتر مورد توجه کتاب‌خوان‌ها و اهالی کتاب است؛ در حالی که باید به‌گونه‌ای برگزار شود تا در بخش‌های مختلف صنعت نشر و حتی عموم مردم جامعه اثرگذار باشد.
 
وی افزود: برگزاری جلسات نقد و بررسی کارآمد درباره صنعت نشر از جمله ضروریاتی است که باید در برنامه‌های این هفته گنجانده شود. اکنون این صنعت با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که می‌تواند سرفصل نشست‌های تخصصی در این حوزه باشد.
 
سالکی با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در برنامه‌های هفته کتاب، توضیح داد: رسانه‌های مختلف شامل صدا و سیما و مطبوعات باید به شکل‌ پررنگ‌تر برنامه‌های هفته کتاب را پوشش بدهند تا جمع گسترده‌تری از مردم در جریان اخبار این هفته قرار گیرند.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه در طول سال‌های برگزاری، جریان‌هایی را با خود همراه کرده که هر سال برگزار می‌شود. در عین حال یکسری جریان جدید هم هر سال به آن اضافه می‌شود که موجب شده این رویداد توسعه پیدا کند و هفته کتاب هم باید در این مسیر قرار گیرد.

سالکی که معتقد است برنامه‌های هفته کتاب باید از حالت گسستگی خارج شود، تاکید کرد: اگر جریان فکری مشخصی در هفته کتاب ایجاد شود که در دوره‌های مختلف مورد نظر قرار گیرد و طبق آن حرکت کنیم، قطعا این رویداد اثرگذاری بیشتر و بهتری بر جامعه خواهد داشت.
 
وی یادآور شد: البته در این هفته باید نقش سازمان‌ها و ارگان‌های فعال در کتاب خیلی پررنگ باشند، زیرا تجربه نشان داده اثری که دولت می‌تواند بر ناشر و مخاطب کتاب‌ها داشته باشد، مفیدتر بوده و این اقدامات می‌تواند از حوزه طرح‌های کتاب‌خوانی تا طرح‌های توسعه‌ای در حوزه کتاب باشند.
 
سالکی همچنین بر لزوم تاثیرگذاری هفته کتاب در حوزه نشر تاکید کرد و گفت: هفته کتاب در حوزه نشر نیز باید تحول و شوری در میان ناشران ایجاد کند، همانطور که ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تغییر آرایش می‌دهند و برنامه جدیدی برای معرفی آثار جدید و تاثیر برمخاطب دارند. در هفته کتاب نیز می‌توان تمهیداتی اندیشید که توسعه بازار را در نشر مشاهده کرد.
 
به گفته وی، معتقدم باید قدرت تاثیرگذاری هفته کتاب بر صنعت نشر همچنین مردم جامعه تقویت شود تا در آینده نزدیک بحث توسعه در صنعت اتفاق بیفتد، ما باید به بهانه‌های مختلف نشر خود را توسعه دهیم زیرا در طول سال به روزمره‌گی می‌افتیم و چنین رویدادهایی می‌تواند به کمک صنعت نشر کشور بیاید. از سوی دیگر اثر همه این برنامه‌ها باید بر مخاطب دیده شود و جنبش و جوش و خروش کتاب‌خوانی در مردم ایجاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها