سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
زارع: تغییر قیمت کتاب می‌تواند کتاب‌فروش و مخاطب را سردرگم کند

مدیر‌مسئول نشر «نص» با بیان این مطلب که هیچ‌گاه به افزایش قیمت بعد از چاپ اقدام نکرده، تاکید موافقان ایجاد امکان تغییر قیمت بعد از جاپ را واکنش به نوسانات قیمت ملزومات تولید ارزیابی کرد که باید منصفانه اجرایی شود.

محمدحسین زارع، مدیر‌مسئول نشر «نص» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره امکان تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ بیان کرد: قیمت کتاب‌های «نص» در برهه‌های مختلف تغیر پیدا نکرده، در‌حالی‌که در کتاب‌فروشی این نشر، قیمت برخی کتاب‌ها حتی در فاصله زمانی دو هفته‌ای با افزایش قابل‌توجه تغییر کرده است.

وی ادامه داد: برخی ناشران حتی به یک لیبل اکتفا نکرده‌اند و به اصطلاح لیبل روی لیبل چسبانده‌‌اند. حتی تغییرات صددرصدی داشته‌ایم و مثلا کتاب 5000تومانی، 20 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.   
 
زارع گفت: جریان تغییر قیمت کتاب، مدت‌هاست از سوی ناشران اعمال می‌شود. حالا می‌توان درباره اینکه آیا تغییر قیمت به شکلی بهتر می‌توانست اتفاق بیفتد یا خیر، صحبت کرد.
 
مدیر مسئول انتشارات «نص» با تاکید بر وجود شرایط ویژه در بازار نشر با توجه به نوسانات قیمت ملزومات کاغذ ادامه داد: همه می‌د‌انیم قیمت کاغذ، فیلم، زینک و به تبع آن چاپ جهش داشته و شرایط عجیب و غریبی را برای ناشران ایجاد کرده است؛ تاکید بر ایجاد امکان تغییر قیمت بعد از چاپ با وجود شرایط ویژه بازار از سوی ناشران توجیه می‌شود. 
 
وی با طرح این سوال که آیا به عنوان یک ناشر باید قیمت‌ها را تغییر داد یا خیر، افزود: از نظر تئوریک، تاثیر نوسانات شدید قیمت ملزومات تولید در نقطه‌ای بروز پیدا می‌کند؛ به‌عبارت دیگر ناشر مجبور به واکنش می‌شود که تغییر قیمت نوعی واکنش به این شرایط است. حال باید پرسید، آیا می‌شد واکنش بهتری به شرایط ویژه فعلی نشان داد یا خیر؟ به‌نظر من پاسخ مثبت است.
 
زارع بیان کرد: شش ماه پیش در انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، موضوع تعیین قیمت را طرح کردم. معتقدم ضرورتی برای درج قیمت در شناسنامه کتاب نیست اما حالا که قیمت درج می‌شود، اگر امکان تغییر قیمت ایجاد شود، چند مشکل بروز می‌‌کند؛ به‌عبارت دیگر به محض تغییر قیمت از سوی ناشر این امکان وجود دارد که موزع و کتاب‌فروش نیز به تغییر قیمت اقدام کنند.

مدیر مسئول انتشارات نص ادامه داد: حتی ممکن است، موزع همه پول ناشر را هم پرداخت نکرده باشد؛ همچنین این احتمال وجود دارد، برای یک کتاب دو قیمت در بازار تعیین شود که موجب سرگردانی کتاب‌فروش و مخاطب خواهد شد.
      
زارع با بیان این مطلب که تغییر قیمت از یک سو درست و از سوی دیگر عمل نادرستی است، گفت: تاکید دارم، موافقان ایجاد امکان موافقان تغییر قیمت کتاب نگاه منصفانه را در نظر  داشته باشند. 

پیشتر در این پرونده منتشر شد؛ 

محمود آموزگار: تغییر قیمت کتاب حق ناشر است



کیائیان: تغییر قیمت کتاب نهاد نظارتی می‌خواهد


فتح‌اله فروغی: هیچ نهادی صلاحیت نظارت بر تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ را ندارد



رضا حاجی‌آبادی: تعیین قیمت بعد از چاپ خلاف است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها