معاون فرهنگی انتشارات امیرکبیر:

ممیزی کتاب لازم است و باید از سوی افکار عمومی انجام شود

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵
 
 
معاون فرهنگی انتشارات امیرکبیر با اشاه به برخی برداشت‌های نادرست ازصحبت‌های رئیس جمهوری درباره موضوع فرهنگ عنوان کرد: ممیزی کتاب لازم است اما این ممیزی باید از سوی افکار عمومی انجام شود و این بدان معنی است که کتاب خوب جایش را در افکار عمومی باز می‌کند.
ممیزی کتاب لازم است و باید از سوی افکار عمومی انجام شود
 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سعید کرمی، معاون فرهنگی انتشارات امیرکبیر ، گفت: برداشت من از صحبت‌های آقای روحانی مبنی بر این‌که ممیزی را افکار عمومی باید انجام دهد، این نیست که کتاب احتیاجی به ممیزی ندارد، بلکه این است که ممیزی را به افکار عمومی بسپاریم و به نظر می‌رسد این جمله، جمله درستی است؛ چراکه افکار عمومی باعث می‌شود که کتابی مورد استقبال قرار گیرد و این موضوع به این معنی نیست که ممیزی حذف شود و نظارتی بر کار کتاب نباشد.
 
کرمی درباره حساسیت‌های موجود در بحث ممیزی کتاب عنوان کرد: از آنجا که کتاب محصولی فرهنگی محسوب می‌شود، قطعاً بدون مخاطب معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند و چون بحث فرهنگ همواره با بنیاد و انگاره‌های بنیادین سر و کار دارد، حساسیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، در حوزه‌های دیگر کمتر به چشم می‌خورد. 

کرمی ادامه داد: مثل این است که بگوییم نظارت بر تولیدات و محصولات خوراکی اعمال نشود و مردم بخورند اگر برایشان اتفاق بدی پیش آمد و کارشان به بیمارستان کشید، آن وقت تشخیص می‌دهیم که این خوراکی برایشان بد است.

معاون فرهنگی انتشارات امیرکبیر تاکید کرد: اگر این حرف رئیس جمهوری را با جمله‌های قبل و بعدش بسنجیم، درمی‌یابیم که منظور ایشان این است که کتاب خوب، جای خود را در افکار عمومی باز خواهد کرد. من فکر می‌کنم که می‌توان از این منظر به حوزه ممیزی نگاه تازه‌ای داشت و معتقدم که افکار عمومی، مخاطب و جامعه باید در مورد کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی قضاوت کنند. کما این‌که در مورد حوزه‌های دیگر هم هرقدر مخاطبان اقبال بیشتری نشان دهند، آن محصول تولید بهتر و بیشتری خواهد داشت.

وی به نقش مهم برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: این جلسات می‌تواند نشان دهد که آیا یک کتاب وزن خود را در یک جامعه علمی پیدا کرده یا خیر، و این‌که آیا کتاب در مرزهای‌دانش قرار گرفته یا کتاب‌سازی صورت گرفته است. این‌که کتاب به نقطه‌های ابهام در حوزه‌های خاص پرداخته باشد یا دارای ظرفیت جهانی و قابل ترجمه به زبان‌های دیگر  باشد، از عواملی است که می‌تواند به روشن شدن افکار عمومی درباره کتاب‌ها کمک کند.

وی کم شدن قدرت خرید مردم را در نمایشگاه امسال موضوعی مشهود دانست و گفت: با این‌که در این دوره از نمایشگاه بازدید کنندگان بیشتر شده‌اند اما خریداران کتاب کاهش یافته‌اند که یکی از عمده‌ترین دلایل آن هم بالا بودن قیمت کاغذ است؛ طبیعتاً وقتی قیمت کاغذ مثلا از هر رول 30هزار تومان به 150هزار تومان می‌رسد، تاثیر خودش را در کاهش قدرت خرید مردم نشان می‌دهد.

کرمی با تأکید بر لزوم برنامه‌سازی لازم قبل از شروع نمایشگاه کتاب، عنوان کرد: همانطور که برای یک سریال و فیلمی قبل از پخش، برنامه‌های تبلیغی و معرفی صورت می‌گیرد، برای نمایشگاه کتاب هم این چنین حرکتی باید شکل بگیرد و اشخاص و مسوولان، محور فعالیت‌ها، بخش‌ها و برنامه‌های مختلف از قبل مشخص و معرفی شوند.

وی با بیان این‌که نمایشگاه ما بیشتر به کارکرد یک فروشگاه بزرگ نزدیک شده، گفت: البته این‌که مردم می‌توانند با حضور در نمایشگاه با دسترسی به تمام کتاب‌ها نیازهای فرهنگی خود را برطرف کنند، موضوع بسیار مثبتی است و جای تجلیل دارد اما این موضوع تنها کارکرد یک نمایشگاه نیست؛ نمایشگاه ظرفیت‌های بالقوه زیادی دارد که بخش‌هایی از آن فعال شده ولی هنوز بخش‌هایی هستند که باید در مورد آن‌ها بررسی بیشتری انجام شود.

معاون فرهنگی انتشارات امیرکبیر یکی از کارکردهای مهم نمایشگاه را مشارکت نخبگان برای برگزاری نمایشگاه عنوان کرد و ادامه داد: نقش نخبگان در حوزه کتاب می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد؛ این‌که استادان دانشگاه و حوزه بتوانند با ناشران ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنند و آثار خود را برای چاپ به آن‌ها ارائه دهند، از نکات کاربردی نمایشگاه کتاب است. حرکتی که در سرای اهل قلم صورت گرفته حرکت مثبتی است، و می‌تواند بسیار پرشورتر و فعال‌تر نیز برگزار شود. از این‌رو با پرکردن این خلأها، می توان امیدوار بود که نمایشگاه پویایی بیشتری داشته باشد. 

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) برپاست.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 199088