کتابسازی در حوزه علم/ 5

عیسی‌مراد: بی‌تقوایی اصلی‌ترین دلیل بروز کتابسازی در کشور است

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۲
 
 
مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش،‌ بی‌تقوایی را اصلی‌ترین دلیل پدیده کتابسازی دانست و گفت:‌ کتابسازی نسبتی با پايبندی‌های پسنديده و موثر در اخلاق حرفه‌ای ندارد.
عیسی‌مراد: بی‌تقوایی اصلی‌ترین دلیل بروز کتابسازی در کشور است
 

دکتر ابوالقاسم عیسی مراد،‌ مديركل امور تربيتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب (ایبنا) درباره تعریف کتابسازی اظهار کرد:‌ پدیده كتابسازی به معنای تالیف کردن در حوزه‌های مختلف بدون ارائه محتوایی جدید است.

وی در ادامه پدیده کتابسازی را پدیده‌ای مضموم دانست و افزود:‌ کتابسازی در حوزه منابع کهن نیز وجود دارد؛ به عبارتی دیگر نویسنده هرگاه بدون توجه به معیار‌های تالیف به باز نشر منابع کهن دست بزند، شاهد پدیده کتابسازی خواهیم بود. 

بی‌تقوایی اصلی‌ترین دلیل بروز کتابسازی
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بی‌تقوایی را اصلی‌ترین دلیل بروز پدیده کتابسازی دانست و گفت: ‌زمينه بروز این پدیده، بی‌تقوايی در حوزه تاليف،‌ ترجمه و چاپ است؛ به‌عبارتی ديگر کتابسازی نسبتی با پايبندی‌های پسنديده و موثر بر اخلاق حرفه‌ای ندارد.

عیسی‌مراد در ادامه درباره دلایل علمی بروز پدیده کتابسازی براساس معیار‌های علمی اظهار کرد: در بررسی پدیده کتابسازی از منظر علمی می‌توان به بضاعت اندک علمی مولف، انتحال يا سرقت ادبی، پراكنده‌گويی و نبود تمركز بر موضوع و آسيب به اصالت روحيه پژوهش و تحقيق اشاره کرد. 

عوامل ذخیل در بروز کتابسازی
مديركل امور تربيتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به آسیب‌های پدیده کتابسازی اظهار کرد: از آسیب‌های پدیده کتابسازی می‌توان به رغبت نداشتن جامعه به مطالعه، كاهش سرانه مطالعه در سطح جامعه، کاهش توليد آثار كيفی و نبود رشد خلاقيت و نوآوری در آثار مكتوب اشاره کرد. 

وی در ادامه درباره ارتباط سطح علمی دانشگاه و دانشجو با پدیده کتابسازی اظهار کرد: هيچ‌يک از پديده‌های اجتماعی و معضلات مختلف به‌صورت تک بعدی ظهور نمی‌کنند، بلكه چندوجهی بوده و عوامل گوناگونی بر شكل‌گيری، بروز و افزايش آن‌ها دخالت دارند. 

نقش بازدارندگی دانشگاه در وقوع پدیده کتابسازی
این پژوهشگر حوزه علوم تربیتی در ادامه در تبیین عوامل بروز پدیده‌ کتابسازی افزود:‌ در اين معضل عوامل بسياری موثر و دخيل است، اما به‌نظر می‌رسد نقش بازدارندگی دانشگاه افزون‌تر از جنبه‌های ديگر خودنمایی می‌کند. اگر در دانشگاه بر اخلاق علمی و حرفه‌ای و كاربست آن بر مبنای دستاوردهای تمدن اسلامی، تاكيد شود و آموزه‌های اخلاقی به‌صورت عملياتی مورد توجه قرار گیرد، به‌طور قطع شاهد افول معضلاتی از اين‌دست خواهيم بود.

عیسی‌مراد درباره پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه کتابسازی در کشور گفت:‌ در حال حاضر جشنواره‌هايی در کشور در حال برگزاری است تا نخبگان جوان طرح‌ها و تحقيقات خود را به‌منظور كاهش اين معضل اجتماعی ارائه دهند.

درباره دکتر ابوالقاسم عیسی‌مراد
دکتر ابوالقاسم عیسی‌مراد، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی در مقطع دکترا است. وی از آزادگان جنگ تحمیلی است.

مروری بر پرونده 
دانشیار دانشکده برق و مهندسی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است کتابسازی تولید «خزف» جای «لعل» و نتیجه رواج تفکر بساز و بفروشی در بین اهالی نشر است.  متن کامل مصاحبه  خبرنگار (ایبنا) با دکتر سیدمحمد‌تقی روحانی ‌رانکوهی را اینجـــــــــا بخوانید.  

مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران، با بیان این مطلب که ناشران مطرح از نرم‌افزار‌های کامپیوتری برای شناخت آثار مشابه بهره‌ می‌برند، گفت:‌ کتابسازی با گوشه‌نشینی مولفان نخبه آغاز می‌شود. متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار (ایبنا) با ایرج اله‌دادی را اینجـــــــــــا بخوانید.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 205230