گزارش ایبنا از نمایش «معرکه پسران خورشید»؛

پیوند کتاب و تئاتر در تماشاخانه 50 ساله شیراز

بخشی‌زاده: موبایل بازی، پدر آگاهی مردم را درآورده است!
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۶
 
 
محمدجواد بخشی‌زاده سرپرست گروه تئاتر سپید که اولین اجرای نمایشنامه‌خوانی طرح «هشت فا دو» در کتابخانه‌های عمومی فارس را به همراه گروهش انجام داد، پیوند تئاتر و کتاب را به فال نیک گرفت و گفت: موبایل بازی، پدر آگاهی مردم را درآورده است و این نشان می‌دهد که میزان مطالعه ما فاجعه بار است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، تماشاخانه ابوریحان در همسایگی کتابخانه‌ای به همین نام در محله قدیمی دروازه کازرون و در مجموعه تئاتر شهر شیراز، میزبان اولین نشست نمایشنامه‌خوانی «هشت فا دو» کاری از گروه تئاتر سپید به سرپرستی محمدجواد بخشی‌زاده بود.

روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ابتدای این نشست، گفت: سلسله نشست‌های نمایشنامه خوانی با هدف خوانش بهترین نمایشنامه‌های ایران و جهان، معرفی سبک ادبی نمایشنامه و نمایشنامه‌نویسان برتر توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

وی افزود: این برنامه از فعالیت‌های ترویجی نهاد کتابخانه‌های عمومی است که با توجه به استقبال افراد به ویژه جوانان و نوجوانان از نمایشنامه و هنر تئاتر طراحی شده و  همچون نشست‌های کتاب‌خوان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور برگزار به صورت مستمر برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس حضور محمدجواد بخشی زاده در اولین نشست استان فارس را اتفاقی خوب توصیف کرد و گفت: گروه تئاتر سپید شیراز یادآور روزهای شیرین تئاتر شیراز در دهه‌های گذشته است و بزرگان تئاتر ایران از امین تارخ و گوهر خیراندیش گرفته تا جمشید اسماعیل خانی، حسن پورشیرازی و ... در نمایش‌های این گروهِ ریشه دار ایران ایفای نقش کرده‌اند.

بخشی زاده قبل از اجرای نمایشنامه خوانی «معرکه پسران خورشید» در نشست «هشت فا دو» (رده دیویی کتاب‌های نمایشنامه در فیپا و کتابخانه‌های عمومی)، گفت: این نمایشنامه در سال 1370 در تماشاخانه ابوریحان شیراز به روی صحنه رفت.

وی که از معماران شیراز نیز هست، ادامه داد: این تماشاخانه را سال 1349 در شیراز ساختم که هنوز هم با وجود قدمت تقریباً 50 ساله از استانداردترین سالن‌های نمایش است.

دارنده نشان درجه یک هنرهای نمایشی سنتی، صحنه نمایش را مقدس دانست و گفت: ما ایرانیان مسلمان چند صحنه بزرگ داریم؛ اول صحنه بزرگ حج که یگانه کارگردانِ آن پروردگار یکتاست و مونولوگ بازیگرانش «لبیک» است. صحنه بزرگ دوم هشت سال دفاع مقدس بود که بازیگران آن و جوانان ایرانی خوب بر آن رقصیدند، و صحنه سوم همین سن‌های تئاتر است که قداست آن برای همیشه باید حفظ شود.

وی به پیشینه هنرهای نمایشی ایران اشاره و تأکید کرد: در دوران ساسانی هنرهای نمایشی در ایران اجرا می‌شد که پس از اسلام تعزیه از آن گرفته شد.

بخشی زاده با صراحت گفت: متأسفانه تئاتری‌ها ادبیات کلاسیک خودمان را کم می‌خوانند که اگر این کار را انجام می‌دادند، مرغ نمایشنامه‌های غربی غاز نبود!

وی گفت: قبل از اسلام مکان‌هایی برای اجرای تئاتر در کرمان و همدان وجود داشته است اما فقدانِ مورخان این میراث به دوران بعد در فضای تاریخی منتقل نشده است.

سرپرست گروه تئاتر سپید باز از بی‌توجهی به ادبیات بومی انتقاد و تصریح کرد: هر جا می‌رویم مردم به جای مطالعه و کارهای جدی در گوشی‌هایشان بیهوده چرخ می‌زنند!

کارگردان نمایش «رستم و سهراب» و «پیر چنگی» ادامه داد: از دراماتورژی آثار کسانی همچون فردوسی، عطار، سعدی، مولانا و ... هزاران نمایشنامه قابل استخراج است اما از آن غفلت کرده‌ایم.

بخشی زاده پیوند تئاتر و کتابخانه‌های عمومی با اجرای نمایشنامه‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی را به فال نیک گرفت و گفت: موبایل بازی، پدر آگاهی مردم را درآورده است و این نشان می‌دهد که میزان مطالعه ما فاجعه بار است.
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 270012