بررسي موانع توليد علم و بهره‌گيري از آن

 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۳۰
 
 
تاكنون سه عنوان كتاب با موضوع بررسي انتقادي مسأله آموزش عالي از دكتر مقصود فراستخواه منتشر شده است كه آخرين آن «دانشگاه و آموزش عالي،‌ منظرهاي جهاني و مسئله‌هاي ايراني» نام دارد. به اعتقاد وي، علم مدرن در جامعه ما با مشكل روبه‌روست و اين مشكل از دانشگاه‌هاي كشورمان نشأت مي‌گيرد._
دكتر مقصود فراستخواه
 
دكتر مقصود فراستخواه
دكتر مقصود فراستخواه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره آخرين كتابي كه از وي منتشر شده است، اظهار اشت: اين اثر پانزده فصل را دربر مي‌گيرد و در ابتدا استقلال دانشگاهي را در ايران و جهان بررسي كرده، سپس آزادي علمي و تحقيق نهايي در دانشگاه‌ها را از نظر مي‌گذراند.

وي افزود: بالندگي هيأت علمي، دانشگاه در موج سوم، بازار دانش، دانش بومي، دانشگاه و مسأله اسلامي شدن و  همچنين دانشگاه و كارآفريني برخي ،ديگر از مباحث اين اثر را تشكيل مي‌دهند.

فراستخواه سه كتابي كه با موضوع بررسي آموزش عالي به نگارش درآورده است را داراي نگاهي جهاني برشمرد و گفت: بر اساس اين نگاه، مسايل آموزش عالي در ايران نيز در اين آثار، بررسي انتقادي شده‌اند.

وي كه كتاب «علم و آموزش عالي در ايران، آن چه بايد باشد و نيست» را نيز به ناشر سپرده است، درباره علت گرايش به بررسي اين موضوع گفت: امروزه دنيا مبتني بر دانش است و بدون دانش نمي‌توان به زندگي روزمره پرداخت و دوام آورد. مقصود از اين دانش، نظم نوين دانايي و علم مدرن است كه تمامي پيشرفت‌ها و حل مسايل بشر در پرتو آن صورت مي‌گيرد. تصور مي‌كنم علم مدرن در جامعه ما دچار مشكل است. اين علم در دنيا به مسايل بشر پاسخ مي‌گويد، اما در كشورمان دانشگاه‌ها به عنوان نهاد مشخص علم مدرن در توليد علم و بهره‌گيري از آن با مشكل مواجه‌اند.

وي خاطرنشان كرد: با استفاده از تجربيات شخصي، مباني نظري و شواهد عيني به نگارش اين آثار پرداخته‌ام تا موانع توسعه را دريابم و بر اين اساس، بايد به دانش مراجعه كرده، مسايل زندگي و جامعه را با بهره‌گيري از پژوهش و دانش حل كنيم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به جمعيت پنج ميليوني دانشجويان و دانش‌آموختگان كشورمان گفت: تعداد زيادي از اين افراد در حال تدريس يا اشتغال در مناصب مديريتي و كارشناسي‌اند. اين جامعه بزرگ اگر نتواند به درستي درس بخواند و تحقيق كند، قادر به توليد علم نخواهد بود و بنابراين جامعه دچار عواقب وخيمي خواهد شد.

وي افزود: چنين مشكلاتي كه به طور مستقيم با توسعه و سعادت كشور در ارتباطند، شايسته تحقيق و بررسي بيشتري‌اند و اين كتاب‌ها نيز گام‌هايي در همين جهت به شمار مي‌آيند.

فراستخواه درباره آثار ديگري كه در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از وي عرضه خواهند شد، گفت: احتمالا چهار اثر از من در نمايشگاه كتاب تهران عرضه مي‌شوند. يكي از آنها «سرآغاز نوانديشي معاصر» نام دارد كه به‌تازگي از سوي شركت سهامي انتشار به چاپ رسيده است. اين اثر تاريخ تحول فكري را از دوران قاجار به اين سو در ايران و خاورميان هرا بررسي و مقايسه مي‌كند.

وي درباره دو كتاب ديگرش گفت: اين دو اثر نيز نگاهي تحليلي و انتقادي به مسايل دانشگاه و آموزش عالي دارند. نخستين آنها با عنوان «سرگذشت و سوانح دانشگاه در ايران» كه حدود 900 صفحه را دربر مي‌گيرد، در سال 1387 از سوي انتشارات رسا به چاپ رسيد. اين كتاب تاريخ تحليلي از آموزش عالي در ايران را از اواخر دوره قاجار تا انقلاب فرهنگي و پس از آن شامل مي‌شود.

فراستخواه ادامه داد: كتاب «دانشگاه ايراني و مسئله كيفيت» نيز كيفيت دانشگاه‌ها در شانزده كشور را بررسي مي‌كند و سپس به تحليل اين موضوع در ايران بر اساس تجربيات اين كشورها مي‌پردازد. اين كتاب را انتشارات آگاه منتشر كرده است.

نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از پانزدهم تا بيست و پنجم ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) تهران با حضور ناشران داخلي و خارجي برگزار مي‌شود.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 68089