در این سامانه، یک پیشخوان مجازی پستی 24 ساعته در اختیار کاربران قرار میگیرد که میتوانند تمامی مرسولات پستی خود را با تخفیف ویژه در شبکه پستی ارسال کنند. همچنین تمامی مرسولات بهصورت روزانه از محل اعلامی توسط فروشگاهها، جمعآوری و ارسال میشود.
اما چندی پیش گزارشی به خبرنگار ایبنا در اردبیل رسید مبنی بر اینکه ارسالهای پستی کتاب از طریق سامانه با تعویق و تأخیر و خلاصه، نابسامانی، مواجه شده است.
با بررسی کد رهگیری متوجه شدیم بستهای که با پست پیشتاز از اردبیل خارج شده، یک هفته بعد به مقصد رسیده و این در حالی است که همان فرد در همین مدت بستههای غیرکتابی مثل کیف و کفش و لباس را تا 48 ساعت پس از خرید، دریافت کرده است.
علی انوار، متصدی «کتابفروشی دکتر بوک» و عضو عضو سامانه پستی کتاب در اردبیل، در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: خریدار کتاب، خدمات پیشتاز را انتخاب میکند و هزینه آن را طبق تعرفه میپردازد، در مقابل، انتظار دارد همچون دیگر اقلام، بسته خود را بهموقع تحویل بگیرد، اما بهتازگی نابسامانیهای عجیبی را شاهد هستیم.
وی افزود: بستهای که ما در تاریخ 12 آذر ارسال کردهایم، هنوز به تهران نرسیده است و مشخص هم نیست کجاست!
حجت اعلایی، مسئول «نمایشگاه دائمی کتاب شریعتی» و دیگر عضو سامانه پستی کتاب در اردبیل نیز در همین رابطه به خبرنگار ایبنا گفت: در دورهای به مشکل ارسال برخوردیم که در تماس با مدیر مربوطه در پست اردبیل، وی اظهار کرد به سبب بارندگیها و ازسویی کمبود نیروی انسانی به دلیل شرایط کرونایی، ارسالها با تأخیر مواجه شده است.
مهدیه امامی، مسئول «کتابفروشی اورنگ» در اردبیل نیز به خبرنگار ایبنا گفت: عضو سامانه پست کتاب نیستیم و اغلب سفارشهای بین شهری را با پست سفارشی ارسال میکنیم؛ با این وجود اقلامی مثل چک و برگههای سفارشی زودتر به مقصد میرسند و گاه اتفاق افتاده که بستههای حاوی کتاب با تأخیر به دست مشتری رسیده است.
بابک افروز، مدیرکل بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز در اظهار نظری مشابه عنوان کرده است: «نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اعتباری برای شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود؛ از این رو طبق صحبتی که مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با همکاران پست استانها انجام داده است، همگی ملزم شدند مرسولات حاوی کتاب را در اولویت قرار دهند تا در اسرع وقت توزیع شود.»
پرسش این است، آیا شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران که در شرایط غیرنمایشگاهی هم نتوانسته رضایت خاطر مشتریان کتاب را جلب کند، آیا زیرساخت لازم را برای حضور در یکی از گستردهترین رویدادهای فرهنگی کشور دارد تا علاوه بر افزایش سرعت ارسال مراسلات در بخش کتاب، خبطوخطاهای مذکور را به حداقل برساند؟
نظر شما