مینا حدادیان در گفتوگو با ایبنا:
جداافتادگی بین محتوای آموزشی و کاربردش در زندگی، آن را بیمعنا میکند
پژوهشگر و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: آنچه در آموزش رسمی به عنوان درس یاد میگیریم، اگر در زندگی کاربرد نداشته باشد، این جدا افتادگی بین محتوای آموزشی و زندگی باعث بیمعنا شدن آن میشود.
وی ویروس کرونا را بهانهای برای برنامهریزی دروسی مانند: جغرافیا، علوم، تاریخ، ریاضی، اخلاق و... دانست و عنوان کرد: کودکان و نوجوانان میتوانند درباره ویروس، باکتری و میکرب از کشورهای دیگر تحقیق کنند. از طریق آمارها درصد و احتمال و ریاضی را یاد بگیرند و با نظامهای اقتصادی بازار آزاد و برخورداری ازحمایت آنان آشنا شوند.
این مروج کتابخوانی ادامه داد: کتابهای غیردرسی و سایتهای معتبر میتوانند اطلاعات خوبی برای تحقیق در اختیار بچهها قرار دهند و با توجه به رشد بالای ادبیات کودک و نوجوان درحوزه تالیف و ترجمه در ایران، بهجای جستجو در میان ناشران؛ شاید این ایام بتواند فرصت خوبی برای توجه بیشتر به کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان فراهم کند.
حدادیان مراجعه به فهرستهای شناخته شده کودکان و نوجوانان را برای انتخاب کتاب یکی از بهترین راهکارها بیان کرد و افزود: تمام کتابهای کودک و نوجوان توسط چند نهاد کودک بررسی میشوند و سپس به خانوادهها معرفی میشوند که در این میان فهرست لاک پشتپرنده و شورای کتاب مهمترین فهرستهای کتاب کودک و نوجوان هستند و خانوادههایی که شرایط مالی مناسبی دارند، میتوانند به خرید تلفنی و اینترنتی فکرکنند.
عضو شورای نویسندگان کودک و نوجوان تصریح کرد: نمیتوان مدت زیادی در قرنطینه زندگی کرد و فقط از پیامهای بهداشتی کرونا مطلع شد و به جهان پس ازکرونا فکر نکرد. اگر این وضعیت بتواند پرسشهای جدی و تازهای در ذهن همه طرح و میل به یافتن پاسخ را بیدار کند، میتوان کمی از آسیبهای این بحران درامان باشیم.
حدادیان در پایان گفت: کتاب خوب و با کیفیت میل به جستجو را بیشتر زنده میکند. و درسایه پرسش و میل به جستجو جهان امن ترخواهد شد.
نظرات