چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
آذر:‌ تغییرات امیدبخش فرهنگی در همین مدت کوتاه هم دیده شد

اسماعیل آذر در آیین گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی با اشاره به این‌که درخشش ایرانیان هیچگاه به زور و مسلسل نبوده است، گفت: دیدگاه‌های آقای جنتی نشان از بروز تحولات امیدبخش دارد و ایشان به خوبی واقفند که افراد آشنا و مسلط به فرهنگ باید بر مسند امور این حوزه بنشینند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی، شب گذشته( 26 شهریور) برگزارشد.

در این مراسم،  علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از شاعران و نویسندگان دیدار کرد.
  
اسماعیل آذر در حاشیه این مراسم در پاسخ به این پرسش که «با وجود تغییر فضای جدید فرهنگی، چه اولویت‌هایی را برای حوزه فرهنگ و هنر در نظردارید؟» گفت: با این که من از اقتصاد و سیاست، کمتر سررشته دارم، اما موضوعاتی در اطرافمان شنیده می‌شود. برای مثال می‌گویند قیمت سکه پایین آمده و نرخ برابری فلان پول و فلان ارز با کاهش مواجه شده که این‌ها نشان از تثبیت دارد. یعنی هرگاه کار دولتی تثبیت شود، همه چیز در جای خودش قرار می‌گیرد.

این پژوهشگر با بیان این‌که همان‌طور که ماهی به آب زنده است، انسان‌های فرهیخته به کتاب زنده هستند، اظهار کرد: به اعتقاد من بازتر شدن فضای نشر، نخستین کاری است که می‌شود انجام داد. یعنی دولت باید در این باره تدبیری داشته باشد.

آذر با بیان این‌که البته وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیاتشان، از نظر روحی اجازه ندادند که  نقصانی حادث شود، افزود: می‌توان از این فضای ثبات در کوتاه‌مدت بهره گرفت و کارهایی انجام داد. به اعتقاد من، کتاب در مرحله نخست قرار دارد و پس از آن کسانی که بر مسند امور در حوزه فرهنگ قرار می‌گیرند، باید دانش فرهنگی داشته باشند. 

این مترجم و نویسنده ادامه داد: فرهنگ این نیست که فردی با مدرک دکترا را بر مسند فرهنگی قرار دهند. باید فردی که دارای فرهنگِ اندیشه، قلم، نوشتن و ریشه‌های فکری است، بر مسند قرار گیرد. 

وی گفت: درخشش ایرانیان به دلیل تیر و تفنگ و تسلیحات نیست. درخشش ما در جهان بر پایه معنویت، حکمت، دین و آوازه فرهنگی است. باید این آوازه، هر لحظه قوی‌تر شود و برای این کار، کتاب، مدیران فرهنگ و کسانی که دانش فرهنگی دارند، وسیله هستند. 

این نویسنده به نمایندگان فرهنگی ما در کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: کسانی که به عنوان نمایندگان فرهنگی ما به کشورهای دیگر می‌روند، بسیار اهمیت دارند. باید این افراد شخصیت‌هایی مسلط  و آشنا به فرهنگ، هنر، شعر و دین باشند.

آذر با ابراز خرسندی از برگزاری آیین‌های فرهنگی، گفت: به اعتقاد من، باید  چنین اتفاق‌های فرهنگی در سطح کشور و در هر محله‌ و کوچه‌ای که حتی دو انسان فرهنگی دارد، رخ دهد. افتخار ما به فرهنگ، شعر، موسیقی، هنر و قرآن است و ما چیزی جر این‌ها نداریم، در نتیجه، باید این نوع آیین‌ها رایج شود. 

این نویسنده آیین‌هایی از این دست را محلی برای تعامل هنرمندان دانست و گفت: این‌که شاعران بنشینند و با هم تبادل و تعامل داشته باشند، هزینه‌ای ندارد. این امر باعث می‌شود که روحیه و نشاط به ملت ما داده شود و سطح کارهای هنری ارتقا بیابد. 

وی ادامه داد: در این آیین‌ها، شاعران و هنرمندان با هم آشنا می‌شوند و در کنار هم می‌نشینند، این برای جمهوری اسلامی ایران با ارزش است و باعث امیدواری اهالی هنر خواهد شد. این امید چرخ ذهن شاعران و هنرمندان را حرکت می‌دهد و روغن‌کاری می‌کند. همین میزان برای هنرمندان کافی است که گمان نکنند، فراموش شده‌اند. 

در این مراسم، شاعرانی چون مشفق کاشانی، موسوی گرمارودی،محمدعلی بهمنی، افشین علاء، سهیل محمودی، ساعد باقری، مصطفی رحماندوست، علیرضا قزوه، موسی بیدج، اسماعیل امینی، غزل تاجبخش، فاطمه راکعی، اسماعیل آذر، ناصر فیض، عبدالجبار کاکایی، حمیدرضا شکارسری، محمود اکرامی‌فر، محمدکاظم کاظمی و مهدیه الهی قمشه‌ای و جمعی از اهالی فرهنگ کشور حضور داشتند. 

اسماعیل آذر متولد 1323 اصفهان است. وی استاد ادبیات فارسی، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دبیر گروه شعر و ادب موسسه فرهنگی اکو و عضو هیات مدیره انجمن ادبیات تطبیقی است. 

«تاریخ هزار ساله شعر پارسی درباره امام رضا(ع)»، «شاهکارهای ادبی جهان»، «سعدی‌شناسی»، «خورشید خراسان: تاریخ جامع شعر حضرت امام رضا (ع)»، «نسیمی از بخارا: گزیده اشعار رودکی»، «جان جهان، مجموعه سروده های شاعران معاصر در منقبت امام عاشقان»، «ادبیات ایران در ادبیات جهان»، «میراث عشق، جامع شعر عاشورا»، «عبرتگاه تاریخ: سرگذشتهای خواندنی و عبرت آموز تاریخ ایران»، «تاثیر حافظ بر ادبیات غرب» و «دانشنامه نوروز» از آثار این نویسنده، مترجم و پژوهشگر هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها