چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹
آیین گشایش «بزرگداشت عطار نیشابوری» برگزار می‌شود

آیین گشایش و مراسم گل‌افشانی مقبره عطار نیشابوری به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر عصر امروز (24 فروردین) با حضور یحیحی طالبیان، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسوولان، استادان زبان و ادبیات فارسی و علاقه‌مندان عطار برگزار می‌شود.

محمدمهدی مژدی، دبیر اجرایی همایش و رییس اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: مراسم گل‌افشانی مقبره عطار از ساعت 18 تا 19 عصر امروز (24 فروردین) با حضور تمامی علاقه‌مندان، هنرمندان و مسوولان و استادان ادبیات برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امشب در فرهنگسرای سیمرغ مراسم «شعرخوانی» از ساعت 20 تا 22 و 30 دقیقه برپاست. در این مراسم شاعران برتر نیشابور از جمله شکوهی، کاظمی و پروانه به قرائت شعرهای خود می‌پردازند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور از رونمایی سروده ویژه شهرستان نیشابور خبر داد و تشریح کرد: پیش‌تر پیشنهاد انجام طرحی مبنی بر تهیه یک سرود ویژه برای هر شهرستان در شهرهای استان خراسان رضوی مطرح شده بود. نخستین سرود در نیشابور ساخته شده است. شاعر این سرود خدابخش صفادل بوده و توسط احمد بیان اجرا شده است. نماهنگ این سرود در فرهنگسرای سیمرغ رونمایی می‌شود.

وی افزود: اجرای موسیقی سنتی توسط گروه شادیاخ از دیگر برنامه‌های روز نخست مراسم «بزرگداشت عطار نیشابوری» است.

مژدی درباره برنامه‌های روز 25 فروردین‌ اظهار داشت: این برنامه‌ها با نواختن «زنگ عرفان عطار» راس ساعت 9 صبح در دبیرستان عطار آغاز می‌شود. در ادامه نیز «همایش ملی عطار نیشابوری» را در سالن اجتماعات فرهنگسرای سیمرغ خواهیم داشت.

وی درباره یکی از برنامه‌های احتمالی این مراسم گفت: در صورتی‌که محمود صلاحی، استاندار نیشابور در مراسم بزرگداشت حضور داشته باشد، عصر امروز (24 فروردین) از «تندیس سیمرغ» در پارک سیمرغ نیشابور پرده‌برداری می‌شود. این تندیس توسط رضا و میثم هادیانی و با حمایت شهرداری نیشابور ساخته شده است.

پیش‌تر رضا اشرف‌زاده، دبیر همایش ملی عطار نیز در گفت‌و‌گو با «ایبنا» گفته بود: محور کلی مقالات این همایش، عطار و آثار اوست و بخش علمی همایش به موضوع ویژه‌ای اختصاص نیافته است. محمد یوسف نیری، حسن ذوالفقاری و احمدی، سخنرانان این همایش هستند.

البته مهرآفاق بای‌بوری دیگر سخنران این همایش بود که یک‌شنبه (21 فروردین) بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان شرکت نفت تهران درگذشت.

برپایی نمایشگاه کتابی از آثار منتشر شده درباره عطار از بخش‌های جنبی این همایش است. 

25 فروردین در تقویم ملی روز بزرگداشت عطار نیشابوری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط