شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
كتاب تازه‌اي درباره زندگي شهيد «فلاحي» منتشر مي‌شود

كتاب تازه‌اي درباره زندگي شهيد سرلشكر ولي‌الله فلاحي از سوي نشر آجا در دست تاليف است. سرهنگ نادر عليزاده، محقق اين نوشتار گفت: بيش از نيمي از كار پژوهشي اين اثر به انجام رسيده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سرهنگ نادر عليزاده تحقيق و پژوهش درباره زندگي شهيد سرلشكر فلاحي را بر عهده دارد و تاكنون هشتاد درصد كار‌هاي پژوهشي اين نوشتار را به انجام رسانده است. 

وي در اين‌باره گفت: تاكنون اطلاعاتي از زمان و مكان تولد اين شهيد و مراحل تحصيل و اطلاعاتي درباره نحوه به شهادت رسيدن او  به دست آورده‌ام. به اين ترتيب بيش از نيمي از كار پژوهشي اين اثر به انجام رسيده است. 

اين پژوهشگر حوزه دفاع مقدس درباره چرايي تولید اين نوشتار افزود: بنا بر فرمايش مقام معظم رهبري كه خاطرات شهيدان دفاع مقدس بايد به نحوي ارايه شوند كه پركشش و جذاب باشند، تصميم گرفتم كه اين اثر از سوي رامين ابداليان ايرانشاهي، از نويسندگان حوزه دفاع مقدس مورد بازنويسي قرار گيرد و سپس منتشر شود.

سرهنگ عليزاده درباره اقدام‌هايي كه براي پژوهش درباره شهيد فلاحی انجام داده است، توضيح داد: براي اين تحقيق به مرور روزنامه‌هاي شاخص سال‌هاي 57 تا زمان شهادت سرلشكر فلاحي پرداختم و با خواهر و برادر او نيز صحبت كرده‌ام. همچنين موفق به مطالعه نامه‌هايي كه براي فرزندانش مي‌نوشت، نيز شدم اما با توجه به اين‌كه فرزندان اين شهيد در خارج از كشور به سر مي‌برند، انجام مصاحبه با آنان هنوز امكان‌پذير نشده است.

اين پژوهشگر حوزه دفاع مقدس درباره تحقيقاتش ادامه داد: تاكنون مصاحبه‌هايي هم با همرزمان شهيد انجام داده‌ام و حتي احكام ماموريتي او را نيز مرور كرده‌ام.

نويسنده كتاب «نقش تركمن‌صحرا در حفظ و حراست از كيان اسلامي» با بيان اين‌كه «كتاب «امير خستگي ناپذير» هم درباره شهيد فلاحی تاليف شده است و من از اين نوشتار هم به عنوان منبع كتابم بهره گرفته‌ام.» گفت: معتقدم با وجود اين كتاب، هنوز هم حق مطلب درباره اين شهيد بيان نشده است. بنابراين تصميم به نگارش اثري عميق‌تر درباره تمامي جنبه‌هاي زندگي سرلشكر ولي‌الله فلاحي گرفتم.

رامين ابداليان ايرانشاهي كه بازنويسي اين اثر را برعهده گرفته‌است، بازنويسي در اين زمينه را نيازمند گفت‌و گوها و مصاحبه‌هاي بيشتر با خانواده شهيد سرلشكر فلاحي دانست و افزود: با توجه به اين‌كه شهيد فلاحي پيش از انقلاب سرهنگ بود و به دليل مبارزه‌هاي انقلابي‌اش چهار مرحله زندان سياسي را تجربه كرد، اين امر زمينه خوبي براي نگارش زندگينامه شهيد فلاحي به دست مي‌دهد و اميدوارم بتوانيم اثر غني و پرجاذبه‌اي را در اين‌باره منتشر كنيم.

وي با بيان اين‌كه هنوز نامي براي اين اثر انتخاب نشده است، گفت: اين كتاب از سوي انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس (آجا) منتشر خواهد شد.

ولي‌الله فلاحي پس از دريافت مدرك كارشناسي در سال 1333 از دانشكده افسري در لشكر 92 اهواز فعاليت خود را در ارتش آغاز كرد و بعدها پس از ارتقا به درجه سرتيپي، به عنوان معاون فرمانده مركز پياده شيراز مشغول به كار شد. 

فلاحي پس از پيروزي انقلاب اسلامي به فرماندهي نيروي زميني ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب و در تاريخ 29 خرداد 1359 به رياست ستاد مشترك ارتش برگزيده شد. وي پس از عزل بني‌‌‌صدر از رياست جمهوري، با حكم امام خميني(ره) اختيارات فرماندهي كل قوا را دريافت كرد. 

با شروع جنگ تحميلي عراق علیه ایران، فلاحي اكثر اوقاتش را در جبهه‌هاي نبرد مي‌گذراند و عمليات‌هاي نظامي را از نزديك نظارت مي‌كرد. 

سرلشكر فلاحي روز هفتم مهر‌ماه سال 1360 پس از عمليات پيروزمندانه ثامن‌الائمه (شكست حصرآبادان) و حضور در قرارگاه عملياتي لشكر 77 در ماهشهر، در مسير بازگشت به تهران در سانحه هوايي به شهادت رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط