سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
نمایشنامه «گام زدن بر یخ‌های نازک» به چاپ می‌رسد

نمایشنامه «گام زدن بر یخ‌های نازک» نوشته مشترک غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان به‌زودی وارد کتابفروشی‌ها می‌شود. بنا به گفته دولت‌آبادی، تمام متن این نمایشنامه به صورت مشترک نوشته شده و از این منظر تجربه جدیدی به حساب می‌آید.-

غلامحسین دولت ‌آبادی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: نمایشنامه «گام زدن بر یخ‌های نازک» اثر مشترک من و آراز بارسقیان است. دو زمان اصلی در داستان این نمایشنامه طرح‌ریزی شده است؛ یکی فاصله بین سال 1318 تا کودتای 28 مرداد 1332 و دیگری اتفاقاتی که در داستان اصلی نمایشنامه متعلق به سال‌های 1383 و 1384 به صورت موازی با زمان قبلی مطرح می‌شود. این نمایشنامه چهار پرده و 60 کاراکتر دارد. 

وی افزود: داستان این نمایشنامه به این ترتیب است که شخصیتی با نام حسن گلشن در روایت زمان قدیم نمایشنامه، با پایان تحصیلات خود در روسیه در زمینه تئاتر، به ایران برمی‌گردد. او می‌خواهد نمایشنامه «مرغ دریایی» آنتون چخوف را اجرا کند و برای همین مساله به سراغ دوستان قدیمی خود می‌رود. 

این پژوهشگر و مترجم حوزه تئاتر در ادامه با اشاره به جزییات دیگری از نمایشنامه «گام زدن بر یخ‌های نازک» گفت: عده‌ای از دوستان قدیمی حسن گلشن در این نمایشنامه گرایش‌های کمونیستی دارند و عده‌ای دیگر فقط به نمایشنامه‌های کلاسیک چون آثار مولیر علاقه‌مندند و او از این جریان سرخورده می‌شود. داستان نمایشنامه درباره اضمحلال این شخصیت است که به اهداف تئاتری‌اش نرسیده و در زندگی شخصی‌اش هم نابود می‌شود. داستان زمان حال نمایشنامه هم درباره جوانی به نام پارسا است که می‌خواهد پایان‌نامه دانشگاهی‌اش را درباره حسن گلشن بنویسد.

دولت‌آبادی در ادامه در پاسخ به این سوال که شیوه نگارش این نمایشنامه چگونه بوده و سهم هر کدام از نویسنده‌ها در متن تا چه میزان است، گفت: ما به صورت همزمان این نمایشنامه را نوشتیم و این‌گونه نبوده که یک پرده را من بنویسم و پرده دیگر را آقای بارسقیان. تک تک کلماتی که در این نمایشنامه آمده است، به صورت مشترک نوشته شده و تجربه تازه‌ای در نوشتن یک متن ادبی به حساب می‌آید. 

دولت‌آبادی گفت: در واقع من و آراز بارسقیان تکمیل کننده همدیگر در راستای تالیف این نمایشنامه بودیم و به گونه‌ای دانش ما در نگارش این اثر با هم تلفیق شد. شاید اگر من و یا آراز هر کدام به تنهایی شروع به نگارش می‌کردیم این اثر خلق نمی‌شد. 

دولت‌آبادی همچنین به اجرای صحنه‌ای این نمایشنامه اشاره کرد و گفت: اقتباسی از این نمایشنامه با عنوان «تکیه بر دیوار نمناک» به کارگردانی من در جشنواره فجر امسال به صحنه خواهد رفت. 

دولت‌آبادی در انتها گفت: همچنین قرار است دو کتاب دیگر من در ماه آینده منتشر شود. یکی از این کتاب‌ها «زندگی هنری و ادبی دکتر حسن ره‌آورد» است. دکتر ره‌آورد تنها استاد زنده هنرستان هنرپیشگی بودند، اما متاسفانه  2 اردیبهشت امسال فوت کردند. کتاب دیگر با عنوان «غریبه‌ای در تئاتر ایران» به زندگی و آثار مایل بکتاش اختصاص دارد. این کتاب جلد هفتم مجموعه «تئاتر ایران در گذر زمان» است که در انتشارات افراز منتشر می‌شود. 

غلامحسین دولت آبادی مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد. انتشارات افراز تاکنون کتاب‌ «میراث صحنه، زندگی تئاتری جمشید لایق» و ترجمه‌ کتاب‌های «تحلیل متن نمایشی»، «آب حیات»، «پرتره‌ دورا»، «دشمن مردم» و‌ «نمایش اسپانیایی» را از این نویسنده و مترجم منتشر کرده است. 

از آراز بارسقیان نیز ترجمه‌‌ کتاب‌های «زبردست/زیردست»، «آگوست در اُسیج‌کانتی»، «درخشش ابدی ذهن بی‌آلایش»، «خلق داستان کوتاه»، «پیش از طلوع و پیش از غروب»، «چرخه‌ کنتاکی» و «مگنولیا» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط