پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
داستانی و مستند بودن دو وجه ضروری داستان دینی است

اکبر صحرایی، نویسنده کودک و نوجوان و یکی از نویسندگان طرح زندگی‌نامه داستانی زندگی ائمه(ع) انتشارات سوره مهر، ‌معتقد است ‌در نگارش زندگی‌نامه‌ی برای ائمه(ع) باید به دو وجه داستانی و مستند بودن آن توجه شود. وی این طرح را انقلابی در حوزه داستان‌نویسی در این عرصه دانست._

صحرایی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به تازگی زندگی‌نامه‌ی داستانی امام جعفر صادق (ع) را به پایان رسانده‌ام و این کتاب اکنون برای آماده‌سازی به انتشارات سوره مهر سپرده شده است و یکی از ۱۷ اثر طرح زندگی‌نامه داستانی ائمه برای نوجوانان است.

وی افزود: نوشتن درباره‌ی زندگی‌نامه‌ داستانی امام ششم را از سال گذشته آغاز کردم. با تجربه‌ای که در نگارش زندگی‌نامه‌‌های داستانی داشتم، سعی کردم این اثر را به بهترین شکل بنویسم. نکته اصلی که در نگارش این اثر باید به آن توجه شود، داستانی بودن و مستند بودن این اثر به طور همزمان است. به دلیل این که مخاطب این کتاب‌ها نوجوانان هستند و باید با نگاهی داستانی به کتاب می‌نگرسیتم و در عین حال پا از مستندات فراتر نمی‌گذاشتم. با همه این اوصاف، کتابی ۲۰۰ صفحه‌ای در چهل فصل آماده‌ شد.

نویسنده کتاب «آنا هنوز هم می‌خندد» اظهار کرد: در ابتدا قرار بود کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای باشد اما به دلیل حوادث متعدد زمان امام صادق (ع)، مانند فتوحات اسلام و قیام‌های ابومسلم و زید، کار گسترش یافت. در حوزه کتاب‌های داستانی مربوط به ائمه، در بیشتر موارد به مستندات پرداخته می‌شود و عناصر داستانی در این کتاب‌ها بسیار کم رنگ هستند. 

وی توضیح داد: سعی کردم با تغییر فرم داستان، مانند تغییر در عنصر راوی داستان، به بعد داستانی اثر بیشتر بپردازم. راوی این داستان، اول شخص است. از لحظه آغاز داستان که قابله‌ای ایشان را به دنیا می‌آورد و تا پایان که منصور دوانیقی، امام صادق (ع) را به شهادت می‌رساند، تمامی صحبت‌ها اول شخص هستند. این نخستین بار است که در زندگی‌نامه‌های داستانی برای ائمه، از این عنصر برای روایت داستان استفاده می‌شود.

صحرایی افزود: در این کتاب، تمامی شخصیت‌ها و اتفاقات داستان، دست به دست هم داده‌اند تا همچون پازلی زندگی‌ امام صادق (ع) را به تصویر بکشند. این مجموعه نگاه جدیدی از امام ششم را برای نوجوانان آشکار می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که «در نگارش این اثر چه دشواری‌هایی را پیش‌رو داشتید؟» گفت: نخستین مشکلی که در پرداخت به ائمه به آن برمی‌خوریم، وجود منابع متعدد درباره تاریخ اسلام است. بسیاری از این منابع با هم متناقض هستند و در مواقعی حتی دچار تضاد می‌شوند. البته مساله‌ای که کار را سخت‌تر می‌کند، تشخیص سره از ناسره است. 

صحرایی افزود: در نهایت متن باید طوری نوشته شود که نظر منتقدان را جلب کند. کار در این حوزه بسیار دشوار است. بسیاری از نویسندگان از ترس منتقدان افکارشان به این حوزه نزدیک هم نمی‌شوند. نویسندگانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به دلیل این محدودیت‌ها، سعی می‌کنند فقط از آثار یکدیگر کپی کنند یا اطلاعات یک منبع مستند را با ویرایش جدید وارد بازار کنند. 

وی گفت: کار در این حوزه مقداری جرات و شهامت می‌خواهد. نویسنده باید بیاید و با استفاد از عناصر داستانی و مستندات به شکل خلاقانه داستانی بنویسد که هم نظر مخاطب را جلب کرده باشد و هم از خطوط قرمز و محدودیت‌ها عبور نکند. 

نویسنده کتاب «آسمان‌ها که خاکی بپوشند» در پاسخ به این سوال که« آیا این اثر و در مجموع طرح زندگی‌نامه‌ی داستانی ائمه، می‌تواند تاثیر قابل توجهی در عرصه نگارش کتاب‌های مذهبی ایجاد کند یا خیر؟»گفت: بله اگر مشکلی برای ادامه یافتن این طرح پیش نیاید. این مجموعه می‌تواند تمامی معادلات قدیمی را در این حوزه بهم بریزد و به عنوان طرحی خط شکن عمل کند و می‌تواند سبب شود تا نویسندگان دیگر بدون ترس وارد گود شوند و در پرداخت داستانی به ائمه (ع) بهتر عمل کنند. در این زمینه نشر سوره مهر می‌تواند راهگشا باشد.

صحرايی متولد 1339 شيراز است. وی تحصيلات خود را تا مقطع كارشناسی در رشته مديريت ادامه داده است. صحرايی پیش از انقلاب مطالعه را به صورت جدی با داستان‌های محمود حكيمی، جلال آل احمد‏ و آثار كلاسيک جهان آغاز كرد.

وی با پايان یافتن جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نوشتن خاطرات خود و دوستانش را درباره جنگ به صورت حرفه‌ای تجربه كرد؛ به طوری‌ كه خاطرات و بعدها داستان‌هايش در مجله‌ تخصصی كمان، روزنامه‌ ايران، ماهنامه‌ی عصر پنج شنبه، خبر جنوب‏ و عصر  به چاپ رسيد.
 
مجموعه‌ داستان جنگ به نام «كانال مهتاب» اولين كتاب صحرايی است كه در سال ١٣٧٨ به چاپ رسيد. او يک سال بعد از انتشار اين كتاب، مجموعه داستان «هزار و نه» را منتشر كرد. كتاب بعدی وی نيز مجموعه داستانی با عنوان «خمپاره خواب آلود» بود كه موضوعی طنز دارد در سال ١٣٨٢ به چاپ رسيد و مورد استقبال علاقمندان ادبيات قرار گرفت. همچنين كتاب «خمپاره‌ی خواب آلود» جايزه پنجمين جشن فرهنگ فارس را به خود اختصاص داده است. وی افتخارات و جوايزی از جمله ديپلم افتخار و  قلم بلورين نهمين دوره‌ی جشنواره مطبوعات ايران بخش دفاع مقدس در سال ١٣٨١ و  جایزه کتاب برگزیده بخش داستانی چهارمين همايش ادبی سوختگان وصل دانشگاه تهران سال ۱۳۸۴ را از آن خود کرده است.
 
از آثار او رمان «پرونده‌ی ٣١٢»، مجموعه داستان «آنا هنوز هم مي‌خندد» را می‌توان نام برد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها