یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
چوگان بازی ملی ایرانیان است

کتاب «تاریخ چوگان» اثر آذرتاش آذرنوش، نویسنده و محقق زبان و ادبیات عرب، مراحل پایانی چاپ را پشت‌سر می‌گذارد. این کتاب به احتمال زیاد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی خواهد شد. مولف در این کتاب با استناد به منابع تاریخی، زادگاه واقعی ورزش چوگان را که کشور ایران است، معرفی و ثابت می‌کند چوگان بازی ملی ایرانیان است.-

آذرنوش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ در این باره اظهار کرد: قرار بود در ماه‌های پایانی سال گذشته کتاب تاریخ چوگان از سوی نشر ماهی منتشر شود که به دلیل تخصصی بودن حوزه این کتاب، مشکلاتی برای انتشارش پیش آمد که با برطرف شدن آن‌ها، امیدوارم که در نمایشگاه کتاب شاهد عرضه آن به علاقه‌مندان باشیم. 

وی درباره محتوای این اثر توضیح داد: کتاب تاریخ چوگان از 224 صفحه تشکیل شده و دربرگیرنده تاریخچه کامل این ورزش از دوران اساطیری تا دوران تاریخی در کشورمان است. همچنین نگاه ویژه‌ای به آن‌چه طی ظهور و سقوط امپراطوری ساسانی و ورود اسلام به ایران بر چوگان گذشته است، دارد.

مدیربخش ادبیات عرب مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی افزود: سال گذشته پس از پایان نگارش این اثر، بخشی را با عنوان «چوگان در کشورهای عربی» به آن ضمیمه کردم که نگاهی اجمالی به تاریخچه این ورزش در کشورهای عربی دارد. 

آذرنوش با اشاره به این که منابع بسیار زیادی درباره بازی چوگان به چشم می‌خورد، اضافه کرد: شش رساله مهم به زبان عربی درباره چوگان وجود دارد که تصمیم دارم پس از انتشار کتاب تاریخ چوگان، آن‌ها را ترجمه کنم. 

وی اظهار کرد: تاریخ دقیق پیدایش ورزش چوگان در جهان مشخص نیست اما می‌توان از سده سوم میلادی و دوران حکومت اردشیر اول (سلسله ساسانیان) به عنوان تاریخ رواج این ورزش در کشورمان نام برد. عده‌ای از محققان گمان می‌کنند  چوگان در کشورهایی مانند چین، ژاپن یا هندوستان متولد شده است اما کوشیدم در این اثر با استناد به منابع تاریخی، زادگاه واقعی ورزش چوگان را که کشور ایران است، معرفی و ثابت کنم  چوگان بازی ملی ایرانیان است. 

مترجم کتاب تاریخ ادبیات عرب با بیان این که چوگان نخستین بازی گروهی و قانونمد جهان است، افزود: متاسفانه اختلاف نظرهای زیادی بین محققان درباره شکل اولیه ورزش چوگان و نحوه انجام این ورزش در دوران باستانی وجود دارد؛ برای مثال، در جایی عنوان شده که این بازی بین دو گروه چهار نفره برگزار می‌شده است و در کتابی دیگر از انجام این بازی میان گروه‌های هشت نفره وحتی 30 نفره صحبت به میان آمده است. 

وی شکل امروزی ورزش چوگان و تدوین قوانین آن را ابتکار انگلیسی‌هایی دانست که‌ این ورزش را در هندوستان آموختند. آذرنوش اظهار کرد: همه محققانی که درباره این ورزش تحقیقات گسترده ای انجام داده‌اند، متفق‌القولند که نخستین مسابقه بین‌المللی چوگان در دوران اساطیری و بین تیمی از ایران به سرگروهی سیاوش و تیم توران به فرماندهی افراسیاب انجام شد و حتی فردوسی هم در شاهنامه از این مسابقه بزرگ سخن به میان آورده است.

آذرنوش وضعیت فعلی چوگان در کشورمان را مطلوب توصیف کرد و افزود: حدود چهل سال است که چوگان بازی می‌کنم و اکنون در 75 سالگی هم نمی‌توانم از انجام این بازی زیبا چشم‌‌پوشی کنم. متاسفانه در دهه‌های گذشته به این ورزش آن‌طور که شایسته بود، اهمیت داده نمی‌شد اما خوشبختانه بعد از این که رهبر معظم انقلاب در جمعی از چوگان به عنوان بازی ملی یاد کردند، فدراسیون این ورزش به وجود آمد و حالا پنج تیم خوب در سطح کشور داریم که مسابقات لیگ چوگان را در فصل‌های پاییز و بهار هر سال برگزار می‌کنند.

دکتر آذرتاش آذرنوش متولد 29 بهمن 1316 نویسنده، مترجم و محقق در زبان و ادبیات عربی و نخستین دانشجوی ایرانی بود که موفق به کسب دکترای ادبیات عرب شد. کتاب تاریخ چوگان قرار است از سوی انتشارات ماهی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شود. 

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت 10 روز از 11 تا 21 اردیبهشت ماه 92 در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط