یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
«زندگی آموختنی است» با 66 کتاب به کمک شهروندان می‌آید

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از آغاز 1200 دوره آموزشی در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ خبر داد که بر اساس 130 کتاب برگزار خواهند شد و گفت: طرح «زندگی آموختنی است» نیز در راستای مهارت‌افزایی با 66 کتاب انجام می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نشست خبری امروز(31 شهریور ماه) در ساختمان مرکزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور جمعی از مسوولان فرهنگی این نهاد و عده‌ای از خبرنگاران برگزار شد.

محمدعلی قندهاری‌نیا، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن مروری بر پیشينه فعالیت‌های فرهنگی و خدماتی این مرکز در سطح شهر به ارایه آمارهایی از این فعالیت‌ها پرداخت. 

او ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و آغاز سال جدید تحصیلی، طرح «زندگی آموختنی است» را از برنامه‌های جدید این سازمان دانست که به طور رسمی از ابتدای مهر ماه دوره‌های آموزشی آن با ارایه منابع و کتاب‌های مربوطه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به برخی  اقدامات فرهنگی این سازمان در بخش خدماتی، کتابخانه‌ها و نگارخانه‌های سازمان را از مراکزی نام برد که در طول سال به ارایه خدمات فرهنگی و آموزشی می‌پردازند و گفت: تصمیم داریم در برنامه‌ریزی‌های جدید با رویکرد کیفی‌سازی به شکل جدی‌تری به این مباحث بپردازیم.

قندهاری‌نیا ایجاد صد واحد آموزشی در سطح شهر، شامل فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ و اختصاص 86 هزار و 500 متر مربع فضا به حوزه آموزش را از جمله اقدامات این سازمان اعلام کرد و گفت: سالانه 28 هزار کلاس در سطح شهر برگزار شده و بیش از هزار و 200 دوره آموزشی داریم که برمبنای آن 130 عنوان کتاب طرحی و تولید شده از سوی سازمان برگزار خواهد شد.

سخنران نشست با ارایه توضیحاتی درباره روند انتخاب مولفان و همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به اعضای هیات علمی، پژوهشگران و نویسندگان حوزه اجتماعی به برخی چالش‌هایی که این نهاد در اقدامات خود با آن‌ها مواجه است، پرداخت.

وی نبود تناسب بیشترین حجم موضوعات آموزشی با ماموریت‌های سازمان را از جمله چالش‌هایی دانست که در دوره‌های قبلی با آن روبه‌رو بوده‌اند و افزود: یکی از مسوولیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برمبنای اساسنامه این سازمان مسایل آموزشی است. متاسفانه نبود نظام  آموزشی واحد و منسجم و نبود طرح درسی مشخص برای آن از دیگر مسایل در برگزاری دوره‌های آموزشی بود که موجب می‌شد هریک از مربیان کلاس‌های آموزشی بر اساس طرح درس، آموخته‌ها و شیوه کاری خود عمل کنند و منابع آموزشی متعددی نیز ارایه می‌شد.

قندهاری‌نیا بیان کرد: در چنین وضعی امکان رصد دقیق فعالیت‌های فرهنگسراها فراهم نبود و از آنجا که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بزرگترین شبکه غیر رسمی آموزش‌های کشور را در اختیار دارد، طرح تحول نظام آموزشی در دستور کار قرار گرفت و بر مبنای آن، سندی طراحی شد که بر اساس آن می‌توانستیم برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت داشته باشیم.

وی مهم‌ترین دغدغه سازمان را محتوا و موضوعات آموزشی دانست و گفت: با طرح چهار عرصه دین و اخلاق، مهارت‌های اجتماعی و فرهنگ شهروندی، ادب و هنر و مهارت‌های عمومی و عملی، 1200 دوره آموزشی و 130 عنوان کتاب به عنوان منبع آموزش با همکاری اعضای هیات علمی و مجموعه‌ای از محققان طراحی شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: همچنین از آنجا که سیستم آموزشی ما بر آگاهی‌بخشی مخاطبان استوار است، متاسفانه افراد در کسب مهارت‌های اجتماعی و فردی با مسایلی مواجه می‌شوند، از این رو با «طرح زندگی آموختنی است» و برگزاری این دوره‌های آموزشی تصمیم داریم به مهارت‌افزایی شهروندان بپردازیم تا افراد جامعه به تناسب توانمندی‌های خود مهارت‌های مواجهه با بحران‌های گوناگون و اتخاذ بهترین تصمیم در هنگام بروز بحران یا مواجهه با چالش‌های فردی و اجتماعی کسب کنند. برای این طرح نیز 222 دوره طراحی و 66 عنوان کتاب در حوزه مهارت‌های اجتماعی، 16 کتاب در حوزه مهارت‌های شهروندی و 50 بروشور طراحی و تولید شد.

«خانه‌های کودک شهر شکوفه‌ها» از جمله بخش‌های اقدامات فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. قندهاری‌نیا در این‌باره عنوان کرد: اکنون 75 خانه کودک در سطح شهر وجود دارد که با تفکیک سنی کودکان چهار، پنج و شش ساله با همکاری 260 مربی آموزش داده می‌شوند. برای سال جدید تحصیلی بسته فرهنگی برای این کودکان طراحی و تولید شده که علاوه بر مجموعه‌ای از کتاب‌های آموزشی ویژه این مقطع سنی، لوح فشرده‌های سرگرمی، آموزشی و موسیقی نیز در آن جای دارد. 

وی در پایان، دغدغه اصلی این سازمان را تعالی نیاز شهروندان متناسب با تحولات اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: امیدواریم با همکاری اصحاب رسانه در این راستا موفق باشیم؛ زیرا زمانی همه این اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها در عمل موفق خواهند بود که شهروندان از نیاز واقعی خود آگاهی یابند و بدانند چگونه می‌توانند از خدمات چنین مراکزی استفاده کنند. در اغلب فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ کلاس‌های آموزشی گوناگون وجود دارد که هریک در جای خود خوب و ارزشمند هستند اما باید کاری کنیم که خانواده‌هایی که مشکلاتی از قبیل طلاق عاطفی، ایجاد فاصله میان والدين و اعضای خانواده، اعتیادهای مدرن دارند، بدانند اولویت‌ آن‌ها مواجهه با این معضلات از طریق مهارت افزایی است، سپس برای حضور در دیگر دوره‌های آموزشی و فرهنگی اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها