جمعه ۱۹ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
رمان و خاطره دفاع‌مقدس مخاطبان بيشتري دارند

مدير ادبيات و انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارتش گفت: كتاب‌هاي تاریخی و نظامی مربوط به عمليات ها، داراي متون تخصصي اند و طبيعتا" در ميان عامه مورد توجه قرار نمي‌گيرند. با توجه به نظر سنجي‌هاي انجام شده از يك ميليون زائر كاروان‌هاي راهيان نور، رمان و خاطره دفاع مقدس مخاطبان بيشتري دارند./

سرهنگ سورنا كياني در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره چگونگي تاسيس بخش انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: ساحادم در سال 1375 ‌تاسيس شد و بخش انتشارات آن، در سال 1383 و با هدف بيان حقايق و فداكاري‌هاي ارتشيان در دوران دفاع‌مقدس،‌ جلوگيري از تحريف وقايع جنگ، ضبط خاطرات رزمندگان و زندگي‌نامه شهداي ارتش و انتقال تاريخ جنگ تحميلي به نسل جوان آغاز به كار كرد. كتاب‌هاي "تحليلي بر عمليات خيبر" نوشته امير نصرت‌الله معين وزيري و كتابي از بنده با عنوان "شمشير پيروزي"، به عنوان نخستين محصولات فرهنگي انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش منتشر شدند.

وي ادامه داد: انتشارات ساحادم، تا به حال 9 عنوان كتاب تحليلي ـ پژوهشي در زمينه دفاع‌مقدس و از جمله؛ "بر بلنداي سرزمينم"، "تحليلي بر وقايع صحنه عمليات خوزستان در سال اول جنگ"، "نگرشي علمي به عمليات فتح‌الميبن"، "تحليلي بر عمليات خيبر"، "عبور از نهايت"، "هجرت به فطرت" و "در قلمرو آفتاب" را متشر كرده است.

نويسنده كتاب "بر بلنداي سرزمينم"، با اشاره به استناد آثار منتشر شده توسط سازمان حفظ آثار ارتش تصريح كرد: قسمتي از كتاب‌هاي انتشار يافته توسط ساحادم، مربوط به تاريخ عمليات‌هاي دفاع مقدس است. نويسندگان اين كتاب‌ها، يا خود در صحنه‌هاي جنگ تحميلي حضور فعال و سرنوشت ساز داشته‌اند يا با استناد به خاطرات فرماندهان، طراحان عملياتي جنگ و مدارك معتبر موجود در آرشيو ارتش جمهوري اسلامي، به تدوين اين كتاب‌ها پرداخته‌اند. به همين دليل، تعدادي از اين آثار مانند: "تحليلي بر وقايع صحنه عمليات خوزستان در سال اول جنگ" و "شمشير پيروزي"، كتاب برتر و سال دفاع‌مقدس شده‌اند.

مدير ادبيات و انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارتش،ميزان مطالعه را بين مردم ايران نا كافي دانست و خاطرنشان كرد: اين معضل، بر ميزان مخاطب كتاب‌هاي مرتبط با دفاع مقدس، تاثير انكار ناپذيري دارد. البته كتاب‌هاي عملياتي اين حوزه، داراي متون تخصصي اند و طبيعتا" در ميان عامه مورد توجه قرار نمي‌گيرند. با توجه به نظر سنجي‌هاي انجام شده از يك ميليون زائر "كاروان راهيان نور"، آن دسته از آثار دفاع مقدس كه در قالب رمان و خاطره تدوين شده‌اند، مخاطبان بيشتري دارند.

سورنا كياني، نگارش واقعيات و حقايق تاريخ دفاع مقدس، پرهيز از خودخواهي، بزرگ‌نمايي و تحريف حقايق جنگ، ارائه مطالب مستند و مبتني برحقيقت و زدودن زنگار تعصبات نا به‌جا از كتاب‌هاي دفاع مقدس را از عوامل جذابيت و ماندگاري اين آثار برشمرد و افزود: تهيه و توليد انواع محصولات فرهنگي مربوط به 8 سال دفاع‌مقدس، ورود به عرصه‌ ديجيتال، تبديل كتاب‌ به لوح‌‌هاي فشرده چندرسانه‌‌اي و انتشار متون اين كتاب‌ها در سايت‌هاي داخلي و جهاني، جزء استراتژي فرماندهان و عناصر فرهنگي ارتش جمهوري اسلامي ايران براي جذب مخاطب است.

اين پژوهشگر نظامي، در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا مبني بر دلايل ناكافي بودن تبليغات درباره شهداي ارتش گفت: توسعه فرهنگ ايثار و شهادت درجامعه مهم است، نه تاكيد بر شهداي قشري خاص. البته رعايت اصول حفاظتي توسط ارتش در زمان جنگ تحميلي، بر انجام فعاليت‌هاي تبليغاتي ارجحيت داشته‌ و همين عامل، باعث ممانعت از انعكاس اطلاعات ارتش از دوران دفاع‌مقدس به خارج از اين حوزه شده است. 

سرهنگ كياني در پايان و با تاكيد دوباره بر اهميت انتشار كتاب‌هاي مرتبط با 8 سال دفاع‌مقدس افزود: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارتش، با استفاده از تجربيات پيشكسوتان و فرماندهان دوران دفاع مقدس و دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشكده فرماندهي ارتش، به تدوين آثار مربوط به اين حوزه ادامه خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها