چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
محلات سنگ سیاه و سرباغ در «شکوه خاموش» مستندنگاری شد

کتاب «شکوه خاموش» که دربرگیرنده عکس‌هایی از شیواالسادات عطاران عکاس خبری و مستند از بافت تاریخی شیراز است، فردا پنجشنبه 25 آذر در سرای سخن سازمان استاد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، این عکاس که سابقه فعالیت در خبرگزاری‌های مهر، شبستان و ایرنا را نیز در کارنامه دارد، مستندنگاری بافت تاریخی را از دغدغه‌های همیشگی خود دانست و گفت: بزرگ‌ترین ثروت تمدنی شهر شیراز بافت تاریخی آن است که متأسفانه در چند دهه اخیر دچار آسیب‌های جدی شده است.

عطاران با اشاره به مدتی فعالیت و حضور در جلسات فعالان میراث فرهنگی و آشنایی با این بافت ادامه داد: به‌صورت پراکنده عکس‌هایی از این ثروت تاریخی ثبت کرده بودم اما به پیشنهاد حسن دهقان از شیرازپژوهان شهر، که به‌طور اتفاقی تعدادی از این عکس را در زمان همکاری در بولتن جشنواره تئاتر مشاهده کرده بود، تصمیم گرفتیم که برای ایجاد حساسیت نسبت به تخریب بافت، این دغدغه مشترک یعنی مستندنگاری خانه‌ها را آغاز کنیم.


 
وی افزود: علی‌رغم پیش‌بینی حداکثر سه‌ماهه، تهیه عکس‌های این کتاب بیش از 2 سال به درازا کشید چراکه یافتن و دست یافتن به خانه‌ها به دلایل متعدد بسیار دشوار بود.

این هنرمند عکاس با بیان اینکه در این پژوهش 74 خانه ثبت ملی شده از محله‌های سنگ سیاه، سرباغ و حتی بخش‌هایی از محلات درب مسجد و سر دِزک در نقشه‌ای مدون و عکس‌های بیش از 40 خانه‌ی در دسترس ثبت شده گفت: در کتاب سعی شده فضاهایی از خانه‌ها که دارای تزئینات و ارزش تاریخی هستند، ثبت و توضیحاتی مختصر از آدرس دقیق، شاخصه‌ها و شرایط نگهداری نیز درج شود.

عطاران با بیان اینکه مقدمه و متن کتاب توسط حسن دهقان نگاشته شده است، تأکید کرد: «شکوه خاموش» قصد دارد در صورت فراهم شدن شرایط در جلدهای بعد به محلات تاریخی دیگر شیراز بپردازد.


وی با اشاره به گرانی هزینه انتشار این کتاب گفت: با توجه به عکس‌محور بودنِ کتاب، «شکوه خاموش» در 203 صفحه رنگی  منتشر شده است و گرانی قیمت کتاب موجب شد، آن را به‌صورت الکترونیک و رایگان در بستر کتابخانه‌های الکترونیکی نشر دهیم تا دست‌کم به دست مخاطبان علاقه‌مند و پژوهشگران برسد.

کتاب «شکوه خاموش» که توسط انتشارات مؤلفان فرهیخته منتشر شده، پنجشنبه 25 آذر 1400 ساعت 16 در سرای سخن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس با سخنرانی دکتر مهدی پارسایی نویسنده و شیرازپژوه رونمایی می‌شود.           

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها