شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
آثار تولیدی درباره حضرت ابوالفضل (ع) باید نوآوری داشته و به زبان روز باشد

علیرضا اباذری نویسنده کتاب «مولای ما عباس» معتقد است که با چشم‌اندازهای نوین که در موضوعات دینی پدید آمده و نیازهای جدیدی که جامعه با آن روبه‌رو است، باید آثار دینی و مخصوصا آنچه درباره بزرگانی مانند حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) نوشته می‌شود، نو‌آوری داشته و به زبان روز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صدها کتاب درباره امام حسین (ع) و قیام عاشورا نوشته شده و در بسیاری از آنها زندگانی حضرت عباس (ع) و مقام والای او بررسی شده است. بیش از 200 کتاب در دوران معاصر درباره عباس بن علی (ع) نگاشته شده است که یکی از آنها کتاب «مکین الأساس فی احوال مولانا ابی الفضل العباس»، اثر آیت‌الله محمدباقر بیرجندی است.

«مکین الاساس» در زمره بهترین آثاری قرار دارد که در شرح احوال حضرت عباس بن امیر المؤمنین‏ علیهم السلام نوشته شده است. کتاب همان‌گونه که از نام آن پیدا است بنیانی محکم در این زمینه دارد و رساله‌ای پربار و کم حجم است که مطالب سودمندی را در خود جای داده است. مطالب متنوع و سرشار از اطلاعات مختلف در این کتاب کوچک، آن را پربار ساخته است و می‌‏توان نمونه‌‏ای از ذهن وقّاد نویسنده را در آن یافت. این کتاب از سوی علیرضا اباذری بازنویسی شده است. انتشارات جمال نیز آن را با نام «مولای ما عباس» منتشر کرده است. به مناسبت سالروز تولد حضرت ابوالفضل با اباذری نویسنده کتاب «مولای ما عباس» گفت‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
 
چه شد که تصمیم گرفتید کتاب «مولای ما عباس» را بازنویسی کنید، و در این کتاب سعی کردید به چه مواردی بپردازید؟
کتاب «مولای ما عباس»، به قلم شیخ محمدباقر بیرجندی (متوفی 1313 ش) در حدود صد سال پیش با عنوان «مکین الاساس فی احوال مولانا ابی الفضل العباس» نوشته شده و چون به‌صورت چاپ سنگی بود، سعی کردم آن را برای مخاطبین امروز، با تحقیق و ویرایش جدید منتشر کنم. مقدمه، تحقیق، ویرایش و استخراج منابع و مصادر از کارهایی بود که انجام دادم و با نام جدیدتر «مولای ما عباس» چاپ شد. در کل سعی شد، کتاب به‌صورت امروزین، جهت استفاده راحت‌تر مخاطب درآید.
 
خوانندگان با مطالعه کتاب «مولای ما عباس» با چه ابعادی از بعدهای مختلف شخصیتی حضرت ابوالفضل (ع) آشنا می‌شوند؟
زندگی یک شخصیت دینی در ابعاد گوناگون با جزئیاتی که مؤلف بیان کرده، باعث شده یک کتاب پرمحتوا ارائه شود. به علت مطالبی که نویسنده به مناسبت‌های مختلف آورده، کتاب از حالت یک نواختی خارج شده و برای خواننده خسته‌کننده نیست. ضمن این که اطلاعاتی که نویسنده در اختیار خواننده قرار می‌دهد، زوایای جدیدی از شخصیت حضرت قمر العشیرة علیه السلام بازگو می‌کند.
 
 
نوجوانان با خواندن این کتاب با چه ویژگی‌هایی از زندگی این شخصیت آشنا می‌شوند؟
شجاعت، ادب، احترام، پایداری در راه حق، استقامت در راه ولایت و فداکاری تا حد جان از جمله ویژگی‌هایی است که نوجوانان و جوانان می‌توانند از این کتاب فرا بگیرند.
همچنین زوایای شخصیتی و جزئیاتی از زندگی حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) در این کتاب بیان شده که برای خوانندگان بسیار مفید است.
 
با توجه به مطالعاتی که در آثار منتشر شده و همچنین منابع موجود در این زمینه داشتید، به‌نظر شما چه ابعادی از زندگی و شخصیت حضرت ابوالفضل هنوز مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است؟
به نظر می‌رسد آنچه از سخنان معصومین علیهم السلام درباره حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) رسیده، باید دقیق‌تر بررسی شود تا شخصیت عظیم الشأن ایشان بهتر شناخته شود. بخصوص آنچه در باب مواسات ایشان گفته شده است. این مواسات، اوج فداکاری حضرت در صحنه کربلا را می‌رساند. در همه آن مصائب و ابتلائات، کوچک‌ترین تردیدی به خرج ندادند و پا به پای برادر خود حضرت سید الشهداء (ع) همه را تحمل کردند.
 
به‌نظر شما تعداد کتاب‌هایی که با موضوعات دینی مخصوصا حضرت ابوالفضل نوشته شده پاسخگوی نیاز مخاطب هست؟
با چشم‌اندازهای نوین که در موضوعات دینی پدید آمده و نیازهای جدید که جامعه با آن روبه‌رو است، باید آثار دینی و مخصوصا آنچه درباره حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) نوشته می‌شود، نو‌آوری داشته باشد و به زبان روز باشد.
 
نویسندگان ما چقدر به تولید کتاب درباره موضوعات دینی توجه دارند؟
نوشتن در زمینه موضوعات دینی، امروز بسیار گسترده شده و کتاب هم تولید می‌شود، اما آنچه مهم است، ابتدا تولید آثار و پژوهش‌های فاخر و محققانه است تا زمینه برای تولید آثار بعدی پدید آید.
 
چه پیشنهادی در این زمینه دارید؟
با تولید آثار فاخر و محققانه، زمینه و خمیرمایه برای آثار دیگر در زمینه‌های مختلف مانند آثار کودک و نوجوان پدید می‌آید. حتی شعرا و نویسندگان می‌توانند از این آثار به عنوان متن اولیه استفاده کنند؛ بنابراین، ابتدا باید آثار عالمانه، متین و محققانه نوشته شود و بعد دیگران از این آثار استفاده کنند. اگر آثار عالمانه وجود داشته باشد، انحرافات بعدی بسیار کمتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها