شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
فهرست کتاب‌های پیشنهادی گاردین برای درک بهتر بحران اوکراین

با پیشروی نیروهای روسی به عمق اوکراین، بمباران خارکیف، کی‌یف و سایر شهرها، و موج بی سابقه تحریم‌های غرب علیه مسکو، توجه نکردن به اخبار کار چندان ساده‌ای نیست.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): با پیشروی نیروهای روسی به عمق اوکراین، بمباران خارکیف، کی‌یف و سایر شهرها، و موج بی سابقه تحریم‌های غرب علیه مسکو، توجه نکردن به اخبار کار چندان ساده‌ای نیست. اما جریان‌های تاریخی که منجر به این بحران شد، عمیق و پیچیده هستند و در مسکو و کی‌یف به روش‌های عمیقاً متفاوتی درک می‌شوند.

گاردین با توجه به سیاست ضد روسی خود و حمایت از اوکراین در این جنگ، فهرستی از کتاب‌ها را ارائه کرده که می‌توانند به خوانندگان کمک کنند درکی بهتر از وضعیت اوکراین، ریشه‌ها و ماهیت این نزاع داشته باشند:

دروازه‌های اروپا؛ تاریخ اوکراین: این اثر که به قلم «سرجی پولخی» نوشته شده، بهترین نقطه برای شروع تحقیق درباره ماهیت بحران فعلی اوکراین است. کتابِ پولخی داستان این کشور بزرگ اما کمتر شناخته شده را بدون تعصب مسکو‌محوری روایت می کند که بسیاری از ‌روس‌زبانان مدت‌هاست برای رهایی از آن تلاش کرده‌اند.

سرزمین‌های خونین: اروپا بین هیتلر و استالین از دیگر آثار قابل‌توجه در این حوزه است. اگر می‌خواهید بفهمید که چگونه ادعاهای پوتین مبنی بر نازی‌زدایی اوکراین برای اوکراینی‌های معمولی توهین‌آمیز است، و همچنین اصرار رهبر کرملین بر اینکه آنها واقعاً می‌خواهند روسی باشند، مهم است که درباره تجربه این کشور در نیمه اول قرن بیستم بخوانید. بلشویک‌ها و نازی‌ها به طور یکسان بر زمین‌های هموار آن غوغا کردند و میلیون‌ها میلیون نفر را کشتند. کتاب مذکور که به قلم «تیموتی اسنایدر» نوشته شده تجربه‌ای جالب‌توجه در این زمینه است.

تاریخ روسیه بهتر از اوکراین در غرب شناخته شده است، اما در مورد تاریخ ولادیمیر پوتین که بسیاری از جزئیات حرفه خود را پنهان کرده است، چطور؟ کتاب ضروری برای درک رئیس جمهور روسیه کتاب
«مردم پوتین: چگونه کا‌گ‌ب روسیه را پس گرفت و سپس به سراغ غرب رفت» نوشته کاترین بلتون است که با دوران او در دولت سن پترزبورگ آغاز می‌شود و سپس به بیان این می‌پردازد که چگونپوتین یک‌ دولت مافیایی مسلحبه سلاح هسته‌ای را شکل داد که متحدان و رقبای خود را به طور یکسان درگیر می‌کند.

اگر می‌خواهید بفهمید که چرا پوتین از مدت‌ها پیش تا این حد محبوب بوده است، بد نیست که بدانید روسیه قبل از به قدرت رسیدن او چگونه بود و چگونه گروه کوچکی از الیگارش‌ها در دوره‌ای از هرج و مرج و فلاکت صاحب تمام منابع ارزشمند این کشور شدند. بهترین کتاب در این زمینه «فروش قرن: داستان درونی انقلاب دوم روسیه» نوشته کریستیا فریلند است که به عنوان روزنامه‌نگار در مسکو کار می کرد و اکنون معاون نخست‌وزیر کانادا است.

یکی از سلاح‌های مهمی که کرملین پوتین برای بی‌اعتنایی به دموکراسی ‌‌که در روسیه در دهه 1990 رشد کرد، به کار گرفت، کنترل او بر مطبوعات بود. هیچ کس بهتر از «پیتر پومرانتسف» متولد کی‌یف در کتاب «هیچ چیز درست نیست و همه چیز ممکن است»، در مورد این موضوع ننوشته است، روایتی خنده دار اما وحشتناک از حرفه خود در رسانه‌های روسیه.
«جاشوا یافا» نیز طی تحقیقی نشان داد که مردم عادی چگونه سیستمی را که پوتین به آن شکل داد، هدایت کردند. ماحل این تحقیق در کتاب «میان دو آتش: حقیقت، جاه‌طلبی و سازش در روسیه پوتین» منتشر شده است.

البته آثار نویسندگانی چون آندری کورکوف، از جمله «مرگ و پنگوئن» و همچنین شماری از داستان‌های نیکولای گوگول را نیز می‌توان به این فهرست افزود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها