یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
«شهید آوینی» پیوند دهنده جهاد و شهادت با هنر  بود

سخنرانان حاضر در نشست اندیشه ورزی با موضوع شهید آوینی در گرگان باور داشتند که شهید سید مرتضی آوینی در مسیر زندگی‌اش با مکتب امام خمینی (ره) آشنا شد و به یک تحول رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، حسین پایین محلی، نویسنده و فعال رسانه ای و پژوهشگر اهل شهر جلین و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی که از او آثاری چون آخرین ایستگاه و جوانه ها منتشر شده است ظهر یکشنبه در نشست اندیشه ورزی با موضوع شهیدسیدمرتضی آوینی که به مناسبت هفته هنرانقلاب اسلامی در استان گلستان و به همت حوزه هنری و جامعه المصطفی العالمیه استان گلستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت نام و خاطر سید شهیدان اهل قلم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه رمضان، گفت: شهید آوینی، متفکری تمدنی است و نمی‌توان صرفاً او را درجغرافیای ایران محصور دانست.

وی سپس به برخی از آثار، یادداشت‌ها و نامه‌های وی اشاره کرد و گفت: آوینی دارای یک تفکر خود بنیاد بود و شخصیتی جامع الاطراف داشت. او در جایی از مسیر زندگی اش با امام خمینی (ره) آشنا شد و به یک تحول رسید و از این زمان به بعد برای اسلام و انقلاب اندیشه کرد و قلم زد.

پایین محلی همچنین به برخی از کتاب های به یادگار مانده از آوینی و محتوای برخی از آنها اشاره کرد و ادامه داد: شهید آوینی دارای پروژه فکری بود و یکی از ظرافت های اندیشه او، آینده نگری‌اش است.

وی سپس گفت: آوینی معتقد بود در برابر نظام سلطه از حالت تدافعی و انفعال باید خارج شد و در برابر آن ها نباید سکوت کرد و باید در میدان عمل حاضر باشیم.



حسین پایین محلی، وجود زبان رحمانی و ادبیات زیبا را در آثار آوینی چشم گیر قلمداد کرد و افزود: در سطور مختلف آثار آوینی شاهد جملات قصاری هستیم و در کتابی با عنوان «جستارهایی در فرهنگ» که من در حال نگارش آن هستم، به این خصیصه در آثار آوینی در ابتدای این کتاب پرداخته‌‍ام.

پایین محلی ادامه داد: شهید آوینی تراز انقلاب اسلامی است و به انقلاب نگاهی متعالی داشت و خوانش اندیشه وی مقوله ای نیست که یک بُرهه خاص خلاصه شود و نیاز است پژوهشگران به آثار و اندیشه وی به خصوص شاعرانگی ها و تعابیرش بیشتر توجه نشان دهند.

در ادامه نشست مجتبی طالبی، نویسنده، پژوهشگر و دانش آموخته دکتری فلسفه دین، مدرس و دبیر پژوهشی گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه المصطفی العالمیه گرگان و سردبیر واحد نمایش رادیو گلستان و مؤلف آثاری چون «درآمدی بر رسانه دینی»، «چهار مقاله در باب مهدویت و منجی‌گرایی»، «در وادی عشق و طلب»، «ساعت به‌وقت ماه» و «روایت سرخ»، ضمن ادای احترام به سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات خصوصا در شبهای پرفیض قدر، گفت: شهید آوینی یک هنرمند بی قرار، دغدغه‌مند، متعهد به حقیقت و حرکت کننده به سمت افق انقلاب اسلامی بود و برای ما از این جهت این شخصیت مهم است که یک تراز و الگویی مناسب به شمار می‌رود.

طالبی افزود: شهید آوینی پیوند دهنده جهاد و شهادت با هنر بود و از دریچه جهاد و شهادت به هنر، فلسفه، عرفان و ... نگاه می‌کرد.



وی سپس با اشاره به برخی از آثار به جا مانده از آوینی، گفت: علی رغم گذشت سال‌ها از زمان شهادتش، در آثارش مواردی را شاهدیم که همچنان زنده است و به درد امروز جامعه ما و دنیا می‌خورد.

مجتبی طالبی، در ادامه به بخش نخست سخنان آوینی در کتاب «حلزون های خانه بدوش» اشاره کرد و گفت: عرفان مطلوب آوینی پویا و اجتماعی است که با جهاد فی سبیل الله و مبارزه با استکبار پیوند دارد. همچنین آوینی زاییده مکتب امام خمینی (ره) در عرفان بود که این مسئله مهم نیازمند دارد در یک نشستی مستقل مورد بحث و تبیین قرار بگیرد.

پس از اتمام سخنان مجتبی طالبی، نشست با برپایی چند پرسش و پاسخ بین حاضران و سخنران های برنامه به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها