دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
«مهمان کردها»؛ روایتی از دوران دفاع مقدس از نگاه کودک

زنجان- کتاب «مهمان کردها» اثری از نویسنده پرکار زنجانی «فاطمه شکوری» است که به روایت جنگ از دید کودک زنجانی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، «مهمان کردها» اثری از نویسنده پرکار زنجانی «فاطمه شکوری» است که به جنگ از دید کودک خردسال زنجانی می‌پردازد.

اتفاقات رخ داده در زمان جنگ طوری کنار هم چیده می‌شود که دست روزگار این کودک را به یکی از شهرهای مرزی ببرد، کودکی که به سبب شغل پدر در روزهای جنگ به سقز می‌رود و روایت خاصی از روزهای جنگ دارد.

این کتاب خاطرات «سکینه سعادتی» است که در آن به موضوعاتی از جنگ پرداخته است که کمتر در کتاب‌های دیگر به آن پرداخته ‌شده است، وقایعی مثل بمباران حمام در سقز، یا مورد حمله قرار دادن یک کودکستان که شاید خیلی در روایت‌های دیگر درباره  آن‌ها صحبت نشده است.

خانواده سعادتی، خانواده ارتشی و مسلمان ۲۵ روز زیر یک تخت، به سر بردند در شرایطی که کومله‌ها پشت‌بام خانه بودند. آن‌هم در شرایطی که ارتش شهر را تخلیه می‌کند و این افراد جا می‌مانند که جذابیت اصلی این داستان مربوط به این موضوع است.

این خانواده ۲۵ روز در محدودیت کامل هستند و در این مدت هر چه آذوقه در خانه‌ دارند را می‌خورند و هیچ دسترسی به هیچ جایی ندارند و حتی مواد غذایی‌شان نیز در روزهای پایانی به یک تخم‌مرغ آب‌پز یک روز در میان می‌رسد و در انتها ازسوی پدر یکی از کومله‌ها نجات پیدا می‌کنند.

این کتاب تا حدودی روی مرزهای حساس موضوع جنگ حرکت می‌کند، به گفته نویسنده نگارش این کتاب در حدود 8 ماه انجام شده است اما به موضوعات ناگفته‌ای در مورد جنگ می‌پردازد و همین موضوع جذابیت داستان‌‎های کتاب را بیشتر کرده است.

فاطمه شکوری یکی از نویسندگان زنجانی است که اغلب آثارش در حوزه ادبیات پایداری است، این نویسنده با تدوین  خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا یکی از مولفانی است که بیشترین آثار در حوزه جنگ دارد.

شکوری که از دوران جوانی به نوشتن علاقه داشته و در کلاس‌های ادبی نیز حضور پیدا می‌کرده است، کار نویسندگی خود را به صورت جدی از سال 93 با نگارش رمان «طرلان عاشقانه‌ای دور» آغاز کرده است.

«روزهای خاردار» نخستین کتاب فاطمه شکوری در حوزه خاطره‌نویسی است که با نوشتن خاطره‌های خانواده‌های شهدا به چاپ رسیده است، کتابی که با نوشتنش تحولی در شخصیت نویسنده نسبت به جنگ و وقایع آن ایجاد کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها