چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
نقش دانش‌بنیان‌ها و صنایع خلاق در اجرای بند(ه) تبصره ۹ قانون بودجه

مدیرعامل کتاب‌پلاس معتقد است، مکلف شدن دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در تخصیص یک‌درصد هزینه‌های خود به حوزه فرهنگ فرصت مناسبی برای پلتفرم‌های فارسی برای تولید محتوا است.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) ـ مهدی سعیدی‌کیا، مدیر عامل کتاب‌پلاس: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها  و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلفند در راستای اخلاق و فرهنگ اسلامی یک درصد از هزینه‌های خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی اختصاص دهند.  

یکی از تغییرات مهمی که در این قانون نسبت به سال قبل علاوه بر تکلیف بودن این موضوع اتفاق افتاده است، اضافه شدن تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی به تولیدات فرهنگی است که به نظر می‌رسد می‌تواند زمینه مناسبی را برای پلتفرم‌های فارسی برای تولید محتوای فارسی در فضای مجازی فراهم آورد.

شرکت‌ها و مؤسسات بانک‌ها می‌توانند از طریق حمایت و یا خرید خدمت از شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق از یک سو به تولید محتوای فاخر فارسی در فضای مجازی کمک کنند و از سوی دیگر با جذب مخاطب به محتوای تولید شده می‌توانند زمینه را برای یک بازاریابی محتوایی برای خود فراهم آورند.

بر همین اساس کتاب‌پلاس به‌عنوان پلتفرمی ترویجی و فرهنگی زمینه مناسبی را برای تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و متقاضیان و متولیان محتوای فرهنگی فراهم می‌آورد.

تولیدکنندگان محتوای فرهنگی شامل ناشران، مؤسسات فرهنگی و هنری و استارتاپ‌های صنایع خلاق توزیع‌کنندگان محتوای فرهنگی شامل مروجین، علاقه‌مندان، فعالان موضوعات فرهنگی، گروه‌های جهادی و معلمین پرورشی مدارس متقاضیان محتوای فرهنگی از قبیل سازمان‌ها دستگاه اجرایی که تقاضای توزیع توسعه خود فرهنگی را در مجموعه خود و یا در جامعه دارند دستگاه‌های متولی که وظیفه اشاعه فرهنگی خاص در ماموریت و یا در اهداف آن‌ها مطابق قانون تبیین شده است و در نهایت مصرف‌کنندگان فرهنگی شامل آحاد مردم کارکنان دولت دانشجویان دانش‌آموزان هستند که همگی می‌توانند به تولید، عرضه و توزیع و مصرف محتوای فرهنگی در این پلتفرم اقدام کنند.

کتاب‌پلاس که از سال ۹۶ به ثبت رسید با جذب سرمایه‌ از یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر متعلق به بانک پاسارگاد فعالیت خود را آغاز کرد و کار خود را برای کمک به ناشران در زمینه برگزاری جشنواره های فرهنگی برای مخاطبان آن‌ها آغاز کرد و به برگزاری ده‌ها جشنواره، پویش مطالعاتی و مسابقه فرهنگی برای ناشران و مخاطبان آنها مبادرت کرد و طیف عظیمی از مخاطبان با برگزاری جشنواره‌ها جذب باشگاه مشتریان ناشران شدند. سپس این خدمات را به سازمان‌ها نهادها و دستگاه اجرایی گسترش داد تا بتوانند کارکنان خود را به کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب نمایند.

کتاب‌پلاس با تشکیل باشگاه کتابخوانی برای چند سازمان ازجمله بانک‌ها، بیمه‌ها و دانشگاه‌ها و دستگاه اجرایی سعی کرد سازمان‌ها را برای تشویق و ترغیب کارکنانشان به کتابخوانی کمک کند و همچنین زمینه لازم برای بهره‌مندی از خدمات مروجان کتاب در سازمان‌ها فراهم آورد.

این اقدام در قالب یک باز‌ی‌سازی (گیمیفیکیشن) برای تحریک و تشویق کارکنان به خواندن کتاب و معرفی آن کتاب به سایر کارکنان با تولید محتوای مبتنی بر کتاب در قالب گروه‌های کتابخوانی طراحی و تدوین شد. همچنین با تصویب بند(ک) تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۱ درباره ترویج فرهنگ ایثار شهادت کتاب‌پلاس، پلتفرم توسعه فرهنگ ایثار شهادت را به متولیان اجرای این امر پیشنهاد کرد.

 اکنون این پلتفرم آمادگی لازم را دارد با همه دستگاه‌های متولی که قصد دارند فرهنگی را در جامعه یا در بین کارکنان خود ترویج کنند با همکاری طیفی از تولیدکنندگان و مروجان فرهنگی و یک‌صد هزار محصول فرهنگی همکاری کند.
از این رو با توجه به برنامه توسعه این پلتفرم در خصوص توسعه در سایر موضوعات فرهنگی اعم از فیلم، موسیقی، هنرهای نمایشی، سینما و سایر محصولات و خدمات فرهنگی کتاب پلاس قصد دارد انحصار بخش کتاب خود را به یکی از ناشران و موسسات فرهنگی علاقمند به سرمایه‌گذاری در این زمینه واگذار کند این پلتفرم امیدوار است با کمک همه فعالان توسعه فرهنگی بتواند به یک «هاب فرهنگی» درکشور و بزرگترین بازار محصولات و خدمات فرهنگی کشور را برای همه بازیگران این عرصه فراهم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها