یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
موزه رولد دال نژادپرستی این نویسنده را محکوم کرد

موزه رول دال، نویسنده پرفروش کودک در انگلستان، دیدگاه‌های یهودی‌ستیزانه او را محکوم و اعلام کرد که نژادپرستی این نویسنده «انکارناپذیر» و «حذف نشدنی» است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک تایمز، موزه رول دال در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، گفت که «هرنوع نژادپرستی را که علیه هر گروه یا فردی باشد، محکوم می‌کند» و از بیانیه خانواده و بازماندگان این نویسنده در سال 2020 که به دلیل یهودستیزی او عذرخواهی کرده بودند، حمایت می‌کند.

دال که کتاب‌های محبوب بسیاری برای کودکان از جمله «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی»، «ماتیلدا» و «آقای روباه شگفت‌انگیز» را نوشته، در موارد متعددی اظهارات تحقیرآمیزی درباره یهودیان داشت. او در سال 1990 در سن 74 سالگی درگذشت.

موزه رول دال، در خانه سابق او در گریت میسندن انگلستان، یک موسسه خیریه مستقل است که همسر او، فلیسیتی دال، در سال 2001 تاسیس کرد.

میراث نوشتاری دال به عنوان یک نویسنده کودک، با مشکلات پیچیده و فزاینده‌ا‌ی مواجه شده است و منتقدان جدید، آثار او را ضداجتماعی، خشونت‌آمیز و زن‌ستیز می‌دانند. در فوریه 2023 اعلام شد که نسخه‌های جدیدی از آثار او بازنویسی شده است تا این کتاب‌ها، کمتر توهین‌آمیز شده و فراگیرتر شوند. در آن زمان اعلام شد که صدها کلمه، از جمله توصیف ظاهر، نژاد و جنسیت شخصیت‌ها، از برخی کتاب‌های او حذف شده است. برخی این تغییرات را مضحک دانستند، در حالی که برخی دیگر گفتند که انتظار این تغییرات را داشتند.

با وجود انتقادات، خوانندگان جوان همچنان به آثار دال اهمیت می‌دهند و همواره اقتباس‌های سینمایی از کتاب‌های او تولید می‌شود. به عنوان مثال، قرار است امسال سومین اقتباس از «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» اکران شود.

از جمله کتاب‌های رولد دال که در ایران منتشر شده‌اند، می‌توان به «انگشت سحرآمیز»، «جادوگرها»، «تمساح غول‌پیکر»، «روباه زرنگ»، «ماتیلدا» و «آدم کوچولوها» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها