دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
روایتی از گروه فدائیان اسلام نداریم/ صاحب نشر ۲۷ بعثت حاج احمد متوسلیان و فرماندهان لشکر ۲۷ هستند

عنصر فعال در کنار فرمانده شهید لشکر ٢٧ بودند. ما پیشکسوتانی در لشکر ٢٧ داریم که خاطراتشان تاریخچه لشکر ٢٧ است. ما ثبت خاطرات این‌ها را با قوت بیشتری ادامه می‌دهیم.

سرویس فرهنگ و مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جواد کلاته عربی از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری و در حال حاضر مدیرعامل انتشارات ۲۷ بعثت است. نشر ۲۷ بعثت وابسته به سپاه محمد رسول‌الله (ص) است که زندگی‌نامه شهدا و رزمندگان لشکر ۲۷ را روایت می‌کند و از انتشارات مطرح حوزه ادبیات پایداری است.

گفت‌وگویی با جواد کلاته‌عربی داشتیم که در ادامه قسمت دوم آن را می‌خوانید:

- درباره تأمین کاغذ چه مشکلاتی دارید؟

کیفیت کاغذ ایرانی هنوز به حد مطلوب نرسیده و در چاپ کتاب‌ها به مشکل می‌خوریم. ما مایل هستیم از تولید داخلی حمایت کنیم. امیدواریم که کیفیت بهتر شود.

- درباره آثاری که در حال انتشار دارید توضیح می‌دهید؟

در حال حاضر کتابی در رابطه با بحث ترورهای گروهک‌های ضد انتقلاب در دهه ۶۰ در تهران داریم که هنوز اسمی برای آن در نظر نگرفته‌ایم. این کتاب ثمره تلاش ده ساله جمع بزرگی از محققان مرکز حفظ آثار سپاه تهران است که نتیجه آن هم کتاب حجیمی شده و به صورت مصور و دایره‌المعارفی طراحی شده است. اطلاعات طبقه بندی شده و دسته بندی شده خوبی هم دارد. یک همکاری خوبی بین نشر ۲۷ بعثت و مرکز حفظ آثار سپاه تهران صورت گرفت که زحمت تحقیق و پژوهش و اطلاعات میدانی درباره ترورها را کشیدند. نتیجه این زحمات حدود سال ۹۷ و در یک پروسه چهار پنج ساله به دست ما رسید. ادامه کار و نگارش کتاب هم در همین زمان انجام شد و حالا تقریباً به نتیجه رسیده است. این کتاب یک کار ملی است. سندی است از جنایت منافقین علیه مردم ایران که به امید خدا اگر طرح جلد تکمیل شود، روانه بازار خواهد شد. این کتاب، صد سال اخیر را پوشش می‌دهد و به پیشینه ترور در ایران می‌پردازد. ولی در اصل، تمرکز این کتاب بر انقلاب و به‌خصوص دهه شصت است. پس از آن تا زمان حاضر و ترورهای دانشمندان هسته‌ای ادامه پیدا می‌کند.

کتاب شهید آرمان علی‌وردی چاپ شده است. گاهی کتاب‌های که بلافاصله بعد شهادت شهید منتشر می‌شود دچار آفت شده و به دلیل کامل نبودن تحقیقات ممکن است حاشیه‌هایی داشته باشد. درباره کتاب آرمان چه تصمیماتی گرفته شده است که این اتفاق نیافتد؟

منش انتشارات ۲۷ بعثت این نیست که کار با عجله و بی‌کیفیت ارائه کند ما سعی کردیم حداقل استانداردهایی که خودمان تعریف کردیم را رعایت کنیم. کار بر روی زندگی آرمان پیشنهاد خودم بود. چند روز بعد از شهادت آرمان یکی از دانشجویان دانشگاه شریف را دیدم که از دوستان آرمان بود و این جرقه زده شد که این کار انجام شود.

آرمان از اعضای بسیجیان سپاه تهران هم بود و ما توانستیم پیگیری‌ها را از آن طریق هم انجام دهیم و با خانواده شهید هماهنگی به عمل آمد که استارت کار را بزنیم. راوی این کتاب علاوه بر خانواده، طلاب حوزه حاج آقا مجتهدی و بچه‌های بسیج گردان امنیتی هم بودند و با ما همکاری خوبی داشتند. تحقیق به‌صورت شبانه‌روزی انجام شد و بانک اطلاعات عظیم و دست اولی را گردآوری کردیم. کتاب ۳۹۰ صفحه حجم دارد. آقای محمدولی ۹ ماه تمام روی کتاب آرمان کار کرد.

چرا آرمان علی‌وردی؟ چرا روح‌الله عجمیان یا شهدای دیگر نه؟

آرمان برای خود من شخصیت عجیبی است. این کلیپ یک دقیقه‌ای که از آرمان منتشر شد، دل همه را سوزاند و من را به شدت تحت تأثیر قرار داد. شهادت آرمان داغ بزرگی بر دل همه گذاشت و جریان‌ساز بود. من با کتاب آرمان هم خندیدم و هم گریه کردم. سعی کردیم کتاب آرمان، کتاب مستند و جامعی باشد که بتواند تصویری نزدیک به واقعیت از چهره این شهید و فعالیتهایش نشان دهد.

روند کار نشر ۲۷ بعثت چگونه بوده و چگونه قرار است باشد؟

ما رویکردی که از سال گذشته اتخاذ کردیم که یک رویکرد جدیدی است. عمده فعالیت نشر ۲۷ بعثت در این سال‌ها درباره زندگی‌نامه شهدا بوده است. اما کارهای جسته گریخته‌ای هم درباره خاطرات رزمندگان و اسرا داشتیم. چند کتاب درباره همسران شهدا و چند کتاب درباه خاطرات رزمندگان لشکر ۲۷ و چند کتاب کودک هم داشتیم.

امسال سعی کردیم در چند حوزه حضور جدید داشته باشیم. اولین کتاب حوزه نوجوان ما حدود یک ماه آینده چاپ می‌شود که رمانی با خاطرات واقعی است. ما با استفاده از بستر واقعی و حضور نوجوانان در جنگ، استارت کار نوجوان را زدیم و امیدوارم ادامه پیدا کند. در حوزه همسران شهدا، امسال برنامه ویژه‌ای داریم. امسال سراغ همسران فرماندهان ارشد رفتیم و حاصل آن کتاب‌هایی مثل «خداحافظ سالار» خواهد شد. کسانی که به علاوه همسر شهید بودن بهانه‌های دیگری برای نقل خاطراتشان دارند یا به نوعی در جنگ نقش داشتند یا در منطقه زندگی کردند. عنصر فعال در کنار فرمانده شهید لشکر ٢٧ بودند.

ما پیشکسوتانی در لشکر ٢٧ داریم که خاطراتشان تاریخچه لشکر ٢٧ است. ما ثبت خاطرات این‌ها را با قوت بیشتری ادامه می‌دهیم. در خصوص حوزه کودک و نوجوان که نگاه ناشران این است که سراغ سرمایه‌گذاری فرهنگی می‌روند و خوب کار دشواری است.

کتاب‌های پر فروش نشر ۲۷ بعثت کدام کتاب‌ها هستند؟

کتاب «خداحافظ سالار»، «آب هرگز نمی‌میرد»، «پیغام ماهی‌ها»، «ماجرای عجیب یک جشن تولد»، «سیگاری‌ها را به سوریه نمی‌برند» و «لباس شخصی‌ها» که پرفروش‌ترین کتاب نمایشگاه کتاب امسال بودند. ویژگی مهم کتاب لباس شخصی‌ها، راوی آن است که خاطرات مهم و جذابی دارد. خاطراتی که خیلی نمی‌توان در فرهنگ جبهه و جنگ و دفاع مقدس جا داد. ما چیزی در جنگ داشتیم به اسم گروه فدائیان اسلام که روایت نشدند و خیلی از آن‌ها روایت نداریم. خاطرات حاج قاسم صادقی یک پنجره مهم است به خاطرات گروه فداییان اسلام به علاوه اینکه شخصیت حاج قاسم صادقی یک شخصیت بدون رتوش و بی‌ریا است، یک آدم معمولی در زمان قبل انقلاب و بعد آن. خیلی کتاب رئالی است.

مخاطبان قدیمی ادبیات پایداری زده نمی‌شود؟ جبهه نمی‌گیرند؟

به دلیل اینکه موضوعات تکراری می‌شوند و ممکن است برای مخاطب دیگر جذاب نباشد، باید وارد حوزه‌های جدید شد. یکی از ویژگی‌های کتاب لباس شخصی‌ها که پروفروش‌ترین کتاب نمایشگاه شد. لحن آقای صادقی است که بسیار جذاب است و در کتاب منتقل شده است. انتقال لحن یکی از ارکان مستندنگاری تاریخی است. لحن باید در نثر مشخص شود. دیالوگ‌ها باید عیناً با شخصیت راوی متناسب باشد.

دورنمای شما از نشر ٢٧ چیست؟

صاحب این نشر حاج احمد متوسلیان و فرماندهان لشکر ۲۷ هستند. ان‌شاءالله همین شهدا کار را سرپرستی کنند تا این نشر همیشه رونق داشته باشد.

شما باور دارید حاج احمد شهید شده است؟

خیر من شخصاً هیچ وقت این حس را نداشتم. هنوز هیچکس نمی‌تواند بگوید حاج احمد شهید شده یا نه. بنده درباره حاج احمد متوسلیان کتاب «عروج از شاخه زیتون» را نوشتم که ناشر اول آن انتشارات ایران است و بعد نشر ما. یک کتاب ٦٠٠ صفحه‌ای است که عمده کتاب مصاحبه‌های فیلم ایستاده در غبار است. بعد مصاحبه‌های خودم. بنده از سال ٩٢ درباره حاج احمد شروع کردم و هنوز هم ادامه دارد. در این کتاب هر کسی از مراحل زندگی حاج احمد حرف خودش را زده است.

همه عوامل جمع شده است تا این آدم اسمش همیشه وسط باشد. ای کاش در کشورمان آدم‌هایی مثل حاج احمد داشتیم که از عمق وجود کار کنند. تمام رفتارهای حاج احمد عین تکلیف است. حاج احمد آدم ایستاده و آدم مبارزی است. جامعه امروز ما از این آدم‌ها نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط