چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۵
سيره و زندگاني 14 معصوم(ع) در «خاندان عصمت»

كتاب «خاندان عصمت(ع)» نوشته سيدتقي واردي از سوي موسسه بوستان كتاب قم تجدید چاپ شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر با استفاده از منابع معتبر اسلامي و با قلمي روان به معرفي 14 معصوم(ع) و سيره آن بزرگواران پرداخته است. 

در بخشي از مقدمه چاپ سوم كتاب، درباره علت تأليف اين اثر آمده است: «اهل‌بيت پيامبر اكرم(ص) حقيقتي است كه اكثر مسلمانان از تمام مذاهب و فرقه‌هاي اسلامي از گذشته تاكنون به آن باور داشته و بر اساس سفارش‌هاي رسول خدا(ص)، به آن مهر مي‌ورزند. لكن عده قليلي از كوردلان و بدمسلكان كه مع‌الاسف بر برخي از كشورهاي ثروتمند اسلامي دست يازيده و از امكانات و ثروت‌‌هاي خدادادي بهره‌مند شده‌اند، با تمسك به برخي از فتواها و احاديث جعلي و روايات موضوعه، درصدد خدشه وارد كردن بر باورهاي مسلمانان درباره اهل‌بيت پيامبر(ص) برآمدند و با بهره‌‌مندي از رسانه‌هاي گروهي و توان انتشاراتي، ايمان و عقايد مسلمانان را در خطر قرار داده و روز به روز بر شيطنت و فتنه‌انگيزي‌هاي خويش مي‌افزايند. در چنين فضايي، شناساندن فضايل و مناقب اهل‌بيت(ع) به منظور ترغيب و تشويق مسلمانان عالم در ايجاد ارتباط معنوي با اين پاكان و پاكيزگان جهان هستي، كاري لازم و بلكه ضروري است.» 

اين اثر با انگيزه ‌شناساندن پيامبر(ص) و اهل‌بيت ايان به نسل حاضر و با زبان و منطق روز و به سبك نو و قابل فهم براي همگان به رشته تحرير درآمده است. مزيتي كه اين چاپ با چاپ‌هاي قبل دارد، در اين است كه اِعراب احاديث و متون عربي را اصلاح و براي هر موضوعي اسناد و مداركش را در پاورقي بيان و كتاب‌نامه مفصل‌تري براي آن تهيه كرده و بر محتواي كتاب افزوده شده و ساختار موضوعي آن، مقداري تغيير كرده است. 

بسياري از پژوهشگران، دانشمندان و نويسندگان كوشيده‌اند پيامبر(ص) و اهل‌بيت ايشان را به هر طريق ممكن به جوامع انساني معرفي كنند، زيرا شناخت آن بزرگواران و آشنا شدن با سيره و شيوه زندگاني آنان، هدايت يافتن و در مسير قرار گرفتن را ممكن خواهد ساخت. نوشته حاضر با همين ‌باور، در تكاپو و تلاش است پاكان عالم وجود و انوار الهي هدايت، يعني پيامبر خاتم(ص) و اهل‌بيت و عترت ايشان را در حد امكان بشناساند. اين كتاب به سبكي تازه در طبقه‌بندي اطلاعات و دسته‌بندي موضوعات، با پرهيز از شرح و تفصيل، براي استفاده عموم دانش‌پژوهان در سطوح مختلف علمي و فرهنگي، به ويژه دانش‌آموزان دبيرستاني و دانشجويان به رشته تحرير درآمده است. 

اثر حاضر در سه بخش دسته‌بندي و تنظيم شده است. عنوان بخش اول «كليات» است. اين بخش كه جنبه مقدمه‌اي دارد و پيش‌زمينه بحث اصلي به حساب مي‌آيد، چند عنوان را دربر مي‌گيرد و درباره هر يك از آنها توضيح مختصري را ارائه مي‌كند. 

عنوان نخست اين بخش «خاندان عصمت(ع)» نام دارد. در ميان خاندان‌هاي پيامبران و اوصياي نيكو مقام آنان، اهل‌بيت پيامبر اسلام، حضرت محمد(ص) به مقام و مرتبه‌اي رسيده‌اند كه جز خود آن حضرت، كسي را توان و شايستگي رسيدن به چنين فضايلي نيست، زیرا اهل‌بيت پيامبر(ص) به مقام عصمت و پاكيزگي ناب نايل و سرآمد بشر شده‌اند. خداوند منان با زيباترين بيان، آنان را در قرآن مجيد تقديس و تكريم كرده و در سوره احزاب آيه 33 فرموده است: «همانا خداوند اراده كرده است كه از شما اهل‌بيت هرگونه پليدي و گناه را دورگرداند و شما را به بهترين وجه پاك كند.» 

سوالي كه مطرح مي‌شود اين كه اين والامقامان كه از رسالت پيامبر(ص) سرچشمه گرفته و امامت امت را پديد آورده و خانداني پاك و معصوم را در بين مسلمانان به وجود آوردند؛ چه كساني هستند؟ بي‌شك اينان، همان نسل طيب و طاهري‌اند كه بعد از رحلت پيامبر(ص) رهبري جامعه اسلامي را بدوش گرفته و در برابر مصائب دشمنان، صبر را پيشه خود قرار دادند.
 
در روايات فراواني كه از سوي فريقين(راويان اهل سنت و شيعه) از قول رسول اكرم(ص) نقل شده است، مصداق اهل‌بيت(ع) را حضرت علي(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و سبطين(ع) عنوان كرده‌اند. 

عناوين ديگر اين بخش از اين قرارند: خانه و بيت پيامبر(ص)، پيامبر اسلام و اهل‌بیت(ع)، اهل‌بيت(ع) و امامان معصوم(ع). 

«پنج تن آل‌عبا(ع)» عنوان بخش دوم اين نوشتار است. اين بخش دربردارنده اطلاعات متنوع و كوتاهي درباره پنج‌تن آل‌عبا(ع) يعني پيامبر اسلام حضرت محمد(ص)، امير مؤمنان امام علي‌بن‌ ابي‌طالب(ع)، حضرت صديقه‌ كبري فاطمه زهرا(س)، امام حسن مجتبي(ع) و امام حسين(ع) است. 

عنوان بخش سوم كتاب، «ساير امامان معصوم(ع)» نام دارد كه در اين بخش اطلاعات مربوط به امام چهارم و از امام پنجم تا امام دوازدهم را كه همگي از نسل و ذريه امام حسن(ع) و امام حسين(ع) هستند، به ترتيب امامتشان بيان مي‌کند. 

براي نگارش اين كتاب از 128 منبع استفاده شده است كه از مهمترين آنها مي‌توان به قرآن كريم، نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه ابن ابي‌الحديد، اسد‌الغابه، معاني‌الاخبار، تاريخ ابن خلدون، تاريخ مدينه دمشق، كشف‌الغمه في معرفه‌الائمه، مقاتل‌الطالبين، الغدير علامه اميني، حدائق‌الناضره، سنن ترمذي، شواهد‌التنزيل، كفايه‌الاثر، فروغ ابديت، الناصريات، بحارالانوار و ... را نام برد. در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از آيات، روايات و اعلام آورده شده است. 

چاپ سوم كتاب «خاندان عصمت(ع)» در شمارگان 1500 نسخه، 268 صفحه و بهاي 48000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط