چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
اولویت تربیت دینی کودکان با والدین و در حریم خانواده است

علی‌الله سلیمی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان به مناسبت هفته ملی کودک گفت: برای عمق‌بخشیدن به شناخت کودکان از هویت دینی به راهنمایان دلسوز و مهربانی در کنار این فرشته‌های کوچک نیاز است که والدین کودکان در صف اول این راهنمایان دلسوز و مهربان قرار می‌گیرند.

علی‌الله سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تقویت هویت دینی کودکان در کانون امن خانواده گفت: دنیای کودکی، دنیای پرشور و هیجانی است که کودک برای شناخت هر پدیده‌ای که در پیرامونش می‌بیند، تمایل دارد و در مواردی حرکت کرده و اقدام می‌کند. برای شناخت بیشتر کودک از جهان پیرامونش مرز معین و مشخصی وجود ندارد و هر شیء یا موجودی می‌تواند توجه کودک را به خود جلب کند. برای همین، جهان کودکی، جهان حرکت به سوی ناشناخته‌هاست و در این میان، برخی مفاهیم هم گاهی ذهن و فکر کودک را به خود مشغول می‌کند که اگر به موقع و به درستی به این نیاز کودک پاسخ داده شود، قدرت تشخیص او در این زمینه افزایش می‌یابد و این مسئله با آگاهی کودک از جهان پیرامونش هم ارتباط مستقیمی دارد.

وی افزود: یکی از موضوعات فکری و اندیشه‌ای که می‌تواند ذهن و فکر کودک را از همان سنین کودکی درگیر خود کند، مفاهیم گوناگون در حوزه‌های هویت فردی و اجتماعی کودک است که در مواردی برخی مؤلفه‌های اعتقادی از جمله در حوزه‌های دین و معارف را هم شامل می‌شود. در توضیح هویت دینی می‌توان به این نکته کلیدی اشاره کرد که انسان برای رسیدن به کمال و قرب به حق آفریده شده است. خداوند هم پیامبران و اولیای الهی را با برنامه جامع سعادت به میان انسان‌ها فرستاده تا با پیروی از آن بزرگواران به سعادت حقیقی دست یابند. در این میان، هویت دینی، پدیده‌ای است که به تدریج و در پی عمل به آموزه‌های وحیانی به دست می‌آید. با توجه به این که درک و قدرت شناخت کودکان از برخی مفاهیم و حوزه‌‎ها از جمله هویت دینی محدود است و مانند افراد بزرگسال نمی‌توانند با مسائل و هویت دینی ارتباط عمیق و قوی برقرار کنند، نیاز است ابزارهایی در اختیار آنها قرار گیرد که با سهولت بیشتری بتوانند برای برخی پرسش‌های ذهنی خود در این زمینه، پاسخ‌های لازم را پیدا کنند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در ادامه گفت: از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی مؤثر در زمینه انتقال مفاهیم دینی به کودکان می‌توان به انواع محصولات فرهنگی و آثار ادبی اشاره کرد که در میان محصولات فرهنگی، کالای فرهنگی شناخته‌شده‌ای به نام «کتاب» و در میان آثار ادبی هم، گونه‌های احساسی نظیر شعر و داستان برای انتقال حس‌های ناب در زمینه هویت دینی به کودکان مؤثر است. برای عمق‌بخشیدن به شناخت کودکان از هویت دینی، به راهنمایان دلسوز و مهربانی در کنار این فرشته‌های کوچک نیاز است که والدین کودکان در صف اول این راهنمایان دلسوز و مهربان قرار می‌گیرند. البته مربیان و استادان علوم دینی و معارف اسلامی هم در این میان نقش دارند؛ اما اولویت تربیت دینی کودکان با والدین و در گام اول در حریم خانواده است که کودکان در این محیط امن با عشق و علاقه بیشتری به یادگیری انواع مفاهیم دینی می‌پردازند و به تدریج در کانون و حریم امن خانواده است که کودکان به صحیح‌ترین شکل ممکن با هویت دینی آشنا می‌شوند و به بیان دیگر، شخصیت و هویت دینی آنها شکل می‌گیرد و در وجودشان نهادینه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها