دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۵
معناشناسي عمل صالح در قرآن كريم

پژوهشگر قرآني و نويسنده كتاب «معناشناسي عمل صالح در قرآن كريم» درباره اين اثر گفت: معناشناسي، علمي نوپاست كه براساس آن، واژه‌ها هيچ‌گاه بي‌دليل به كار برده نمي‌شوند.اين علم براي شناخت بيشتر كلام خداوند كه هيچ‌گاه كلامي را بي‌دليل ذكر نمي‌كند، مي‌تواند مفيد واقع شود.

طيبه اكبري‌راد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه با استفاده از معناشناسي مي‌توان به موضوعات تازه‌اي در زمينه معاني واژگان قرآني دست يافت، گفت: در اين اثر كوشيده‌ام با به‌كارگيري علم معناشناسي كه شاخه‌اي از زبان‌شناسي است، به معناي واقعي «عمل صالح» دست يابم، چرا كه در قرآن از اين عمل و جزاي دنيوي و اخروي آن بسيار صحبت مي‌شود، اما مشخص نيست كه معناي دقيق عمل صالح و تفاوت‌هاي آن با مفاهيمي نظير عمل خير و حسنه و برّ و معروف چيست.

وي افزود: براي دستيابي به معناي دقيق «عمل صالح» در قرآن با استفاده از معناشناسي بايد به مواردي نظير واژه‌هاي همنشين آن توجه كرد و براي يافتن مصاديق آن، جمله مقابل را در نظر گرفت.

اكبري با اشاره به تفاوت‌هاي عمل صالح با عمل خير گفت: واژ «صالح» با كلمه «عمل» به كار برده مي‌شود. عمل به معناي انجام كاري با هدف، نيت و قصد است، در حالي كه واژه «خير» در بيشتر مواقع در كنار «فعل» مي‌آيد كه به معناي انجام كاري بدون آگاهي قبلي و قصد و نيت است. نكته‌اي كه در اين تفاوت وجود دارد، مي‌تواند ما را به فرق اساسي عمل صالح با عمل خير رهنمون كند كه عمل صالح به طور خاص براي رضاي خداست.

وي با اشاره به انتشار اين اثر به صورت جيبي و با زبان ساده براي عموم مردم و همچنين يك نسخه تخصصي گفت: هر دوي اين نسخه‌ها توسط نشر كوير روانه بازار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط