جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
اسکار فیلم‌نامه اقتباسی نشانه جذابیت این سبک فیلم‌سازی است

کارگردان فیلم کوتاه «شرایط» درباره چالش‌های تولید فیلم اقتباسی، گفت: روایت یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای در قالب ۱۵ دقیقه چالش بزرگی است.

سید جواد حسینی کارگردان فیلم کوتاه «شرایط» اقتباس شده از کتاب «مرگ دستفروش» اثر آرتور میلر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیان کرد: من از دوران کودکی و نوجوانی علاقه بسیاری به رمان داشتم، اصلاً از همین سمت به سینما رسیدم. یعنی راه ورود من به سینما، کتاب بود. اثری که به تازتازگی ساختم نیز یک اقتباس آزاد از روی «مرگ دستفروش» است. داستان این فیلم راجب پدری است که خود را فدای فرزندش می‌کند.

او درباره سختی‌های تولید اقتباس ادبی عنوان کرد: به طور کلی ساخت یک فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای از روی یک کتاب یا نمایش‌نامه سخت است. اساساً روایت یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای در قالب ۱۵ دقیقه بسیار سخت است. به خودی خود فیلم ساختن کار سختی است، فیلمنامه «شرایط» ۲۳ بار بازنویسی شده است.

حسینی گفت: داستان برای اقتباس شدن، باید موقعیت دراماتیک تصویری داشته باشد. در واقع این داستان هم باید درام باشد و هم بتوان آن را در قالب یک تصویر بیان کرد.

وی در پاسخ به سوال «آیا کارگردانان اقتباسی مؤلف هستند؟» بیان کرد: به طور کلی ۳۸ ترکیب داستانی داریم که فیلم از آن تولید می‌شود. به نظر من اقتباس کردن کار بسیار جذابی است، اگر جذابیت نداشت در اسکار به آن جایزه نمی‌دادند.


کارگردان فیلم کوتاه درباره داستان فیلم گفت: نویسنده این فیلم یک صفحه فیلمنامه به من داد، در گذشته نیز چندین بار داستان‌های مختلفی را به من پیشنهاد داده بود که تمامی آنها را رد کرده بودم؛ اما در خوانش اول داستان «شرایط» شیفته روایت شدم.

سید جواد حسینی ادامه داد: ما امروزه در تلاش هستیم تا یک فیلم بلند تولید کنیم؛ البته که این اثر اقتباسی نیست و فیلم‌نامه اورجینال است. به نظر من اقتباس بودن یا نبودن اثر مهم نیست، چیزی که اهمیت دارد کیفیت اثر است که بتواند مخاطب را به سالن سینما بکشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط