دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
قیصر امین‌پور خلاقیت را با پژوهش جمع کرد

سولماز مظفری،پژوهشگر و مدرس زبان و ادبیات فارسی یکیاز علل اساسی وجه تمایز قیصر امین‌پور از شاعران هم‌عصر خود را مضمون‌سازی‌های موجود در اشعارش عنوان کرد و گفت: امین‌پور به یک مکاشفه هنرمندانه و ادبی در کلام خودش دست زد که در نوع خودش بی‌بدیل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، قیصر امین‌پور از جمله شاعران برجسته پس از انقلاب است. این نویسنده، شاعر و مدرس دانشگاه منتخب هفتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۷ و همچنین برگزیده نخستین دوره جشنواره شعر فجر در بخش آیینی است. «دستور زبان عشق «، «در کوچه آفتاب»، «تنفس صبح» و «به قول پرستو» و منظومه «ظهر روز دهم» جمله آثار وی است.

به مناسبت فرارسیدن سالروز درگذشت امین پور گفت‌وگویی با سولماز مظفری، نویسنده، پژوهشگر و مدرس زبان و ادبیات فارسی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

وجه تمایز قیصر امین‌پور با دیگر شاعران چیست؟

اگر بخواهیم شخصیت‌های ادبی معاصری که در زمان زندگی خودشان جدی گرفته شدند را برشماریم، بدون شک و شبهه یکی از آنها زنده‌یاد دکتر قیصر امین‌پور است. وی خلاقیت را با پژوهش جمع کرد و هم جامعه دانشگاهی و هم جامعه ادبی به دلایل بسیاری، قیصر امین‌پور را در زمان حیاتش جدی گرفتند. در مورد زنده‌یاد امین‌پور و اشعارش، مقالات و کتاب‌های زیادی نوشته شده است و یکی از مسائل اساسی که باعث شده از شاعران هم‌عصر خود متمایز شود، مضمون‌سازی‌هایی است که در اشعارش دیده می‌شود. وی به یک مکاشفه هنرمندانه و ادبی در کلام خودش دست زده که در نوع خودش بی‌بدیل است. البته تنوع تصاویر شعری در کلام وی و گستره خیال و خیال‌پردازی هم به نوع دیگری وجه تمایز امین‌پور با دیگر شاعران است.

شبیه‌ترین شاعر زمان ما به قیصر امین‌پور چه کسی است؟

ما نمی‌توانیم شاعر معاصری را معرفی کنیم که بگوییم شبیه به قیصر امین پور است اما در زمینه غزل می‌بینیم خط غزلی برخی شاعران مانند وی است. شبیه‌ترین شاعر معاصر به امین‌پور را می‌توانیم زنده‌یاد سلمان هراتی بدانیم و شاید سیدحسن حسینی را در زمینه زبان و ادب آیینی بتوانیم به قیصر امین‌پور شبیه بنامیم. دلیل اینکه قزوه در تغزل مقلد قیصر امین‌پور است، می‌توان وی را در تغزل شبیه امین‌پور دانست.

لطفاً درباره کتاب سنت و نوآوری در شعر معاصر نوشته دکتر قیصر امین‌پور توضیح دهید.

در مورد کتاب سنت و نوآوری در شعر معاصر باید بگویم که قیصر امین‌پور با نگاهی فراتر از مدرنیسم و سنت‌گرایی، سنت و نوآوری و پیوند میان آنها را مهم‌ترین مسئله هنر و ادبیات در این کتاب معرفی می‌کند. وی در این کتاب به دنبال این است که کارکردهای دو عنصر سنت و نوآوری را در هر اثر ادبی و هنری آشکار و واضح کند. البته وقتی کتاب سنت و نوآوری در شعر معاصر را مطالعه می‌کنید، می‌بینید مطالب دیگری هم در این کتاب آورده شده مانند سیر نقد ادبی در ایران و دگر دیسی قالب و قواعد شعر فارسی از آغاز تاکنون و این کتاب می‌تواند منبع بسیار خوبی برای کسانی باشد که می‌خواهند بین سنت و نوآوری در اثر هنری، پیوندی برقرار کنند. فتوحی کتاب سنت و نوآوری در شعر معاصر را بیانیه قیصر امین‌پور معرفی می‌کند و این کتاب را محصول ایدئولوژی امین پور بر می‌شمارد.

امروز از نظر محبوبیت و تعداد مخاطبان، قیصر امین‌پور چه جایگاهی دارد؟

قیصر امین‌پور شاعری است که کهنه نمی‌شود چون اشعارش از دل برخاسته و بدون شک بر دل می‌نشیند. سروده‌های وی بر زبان پیر و جوان جاری است و ما در کتاب‌های درسی در مقاطع مختلف هم سروده‌های زنده یاد قیصر امین‌پور را مشاهده می‌کنیم که این هم نشان از محبوبیت کلام وی دارد. قیصر امین‌پور از شخصیت‌های اثرگذار در عرصه ادب معاصر است. شعرهای امین‌پور روان، ساده و با مضامین بکر و تازه است، وی شاعر رنج‌های بشر امروزی است و در سروده‌هایش برای مخاطب پیام جهانی دارد. وی در تمام قالب‌های شعری هنرنمایی کرده و در سروده‌های خود به مفاهیم گوناگون اشاره کرده است. تمام اینها نشانه این است که قیصر امین‌پور محبوب است و چه پیر و چه جوان در دنیای معاصر می‌توانند با سروده‌های وی ارتباط برقرار کنند:

و قاف

حرف آخر عشق است

آنجا که نام کوچک من آغاز می‌شود!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها