دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
شاعران در مبارزه با صهیونیسم جهانی همواره پیشگام بوده‌اند

آذربایجان‌غربی- مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان آذربایجان‌غربی گفت: شاعران متعهد ایرانی و غیر ایرانی در مبارزه با صهیونیسم جهانی و اشغالگر قدس، همواره پیشگام بوده‌اند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): از آغاز طوفان الاقصی در ۷ مهر تا ۱۳ آبان سال‌جاری، کانون شعر و ادب واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان‌غربی، محفل ادبی هاتف کتابخانه‌های عمومی استان، صدا و سیمای مرکز استان برنامه‌ها و همایش‌های مستمر ادبی و شعری در موضوع فلسطین، غزه مظلوم و افشای جنایات اسرائیل کودکش داشته‌اند که برخی رسانه‌های اینترنتی، فضای مجازی و نشریات از جمله خبرگزاری کتاب ایران هم این برنامه‌ها را انعکاس داده‌اند.

مصطفی قلیزاده‌علیار، مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت شعر مقاومت فلسطین در جهان اسلام، گفت: ما وظیفه انسانی خود می‌دانیم که با پرداختن به ارزش‌های دینی، تاریخی، ملی و منطقه‌ای خود، از اوضاع جهانی مخصوصاً جهان اسلام هم غافل نباشیم که اشغال ۷۵ ساله کشور اسلامی فلسطین و قدس شریف توسط صهیویست‌ها از مسایل مهم و تاسف بار جهان اسلامی و از محورهای مورد توجه انقلاب اسلامی و رهبری است و شاعران متعهد ایرانی و غیر ایرانی در مبارزه با صهیونیسم جهانی و اشغالگر قدس، همواره پیشگام بوده‌اند.

وی با اشاره سابقه طولانی شعر مقاومت فلسطین در ایران گفت: مریم جهانگیری شاعر ارومیه دهه ۱۳۲۰، از پیشگامان شعر ضد صهیونیستی در ایران بود و در سال ۱۳۲۸ شعری به دفاع از قدس و علیه اشغالگران یهودی صهیونیست سروده که باید این فراز تاریخی و ادبی را از افتخارات تاریخی ارومیه به شمار آوریم.

قلیزاده‌علیار گفت: مریم جهانگیری، فرزند حسین خان جهانگیری متخلص به «رهی» در سال ۱۲۹۶ شمسی در ارومیه متولد شد و از دوران کودکی به سرودن شعر علاقه داشت و با اصرار پدرش اشعار وزین او به زودی ارزش پیدا کرده و در برخی از جراید آن دوره از جمله شاهین تبریز و کانون شعرای تهران به چاپ رسید و همچنین اپرای گل‌ها و نمایشنامه‌های فرشتگان و سرباز میهن از آثار او می‌باشند.

وی ادامه داد: مریم جهانگیری در حالی که ۳۴ سال بیشتر سن نداشت در سال ۱۳۳۱ شمسی به علت ابتلا به بیماری درگذشت و در آرامگاه عرب باغی ارومیه به خاک سپرده شد و دفتر شعر مریم جهانگیری بعد از مرگش با عنوان «به یاد مریم» چاپ و منتشر شد.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان آذربایجان‌غربی، پیرامون تعهد شاعران ارومیه و استان نسبت به حوادث خونین غزه و جنایات صهیونیست‌ها و مقاومت مردم فلسطین نیز گفت: واحدها و کانون‌های مختلف هنری حوزه هنری آذربایجان‌غربی از روز دوم طوفان الاقصی دست به تولید هنر مقاومت در پیرامون این موضوع زدند و در این مدت کانون هفتگی شعر حوزه هنری عصر چهارشنبه‌ها با حضور شاعران متعهد و نجیب استان بلااستثناء چهار هفته پیاپی به موضوع غزه پرداخته است که روز ۱۰ آبان چهارمین جلسه بود و البته ادامه دارد.

وی افزود: در این مدت یک جلسه از جلسات ماهانه محفل ادبی هاتف کتابخانه‌های عمومی استان در ارومیه با عنوان «اسم شب، صبح است» را به موضوع غزه مظلوم و مقاوم اختصاص یافت.

وی گفت: همچنین ویژه برنامه ادبی «بیت شرف» به صورت مشترک از سوی حوزه هنری و مرکز صدا و سیمای استان نیز تولید شده است.

قلیزاده‌علیار بیان کرد: تجمع جامعه هنری ارومیه در حمایت از مردم مظلوم غزه و اعتراض به جنایات رژیم جعلی اسرائیل روز دوم آبان در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه، و حضور شاعران در تجمع مردمی ارومیه روز ۲۶ مهر، نیز از برنامه‌هایی بود که حضور جدی بانوان و آقایان شاعر از دیگر اقشار هنری چشمگیرتر از دیگر اقشار هنری بود.

به گزارش ایبنا؛ در تحقق این برنامه‌های مستمر، علاوه بر مسئولان حوزه هنری، بسیج هنرمندان، اداره کتابخانه‌ها همراهی بعضی پیشکسوتان شعر و ادب علی حبیبی، بیت الله جعفری، غلامرضا دانشفروز، محمدرضا قربانی، محمد میلانی و سعید سلیمانپور نیز قابل تقدیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها