چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
روزهای شلوغ کتابخانه «شرفا شرفایی»/  مراسم جشن کتاب در جزیره هرمز

هرمزگان - به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار، برنامه‌های مختلفی در شهرستان‌های استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، مدارس و محافل؛ کتابخانه‌ها و ادارات هرمزگان این روزها سخت مشغول برگزاری برنامه‌های کتاب محور هستند.

روزهای شلوغ کتابخانه «شرفا شرفایی» جناح بستک

شعرخوانی، جمع‌خوانی کتاب، استفاده از فضای مفرح بازیخانه، اجرای مسابقاتی از کتاب‌های خوانده شده، بازدید از منابع کتابخانه به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی روزهای پرکاری را برای کتابخانه «شرفا شرفایی» جناح بستک رقم زده است.

صفیه شرفی مسئول این کتابخانه، از افزایش میزان بازدید گروه‌های دانش آموزی خبر داد و گفت: اخیراً بیش از ۳۰۰ دانش آموز در قالب مدارس مختلف از کتابخانه شرفایی بازدید کرده و تعداد زیادی از آنان عضو کتابخانه شده‌اند و نیز منابعی را به امانت برده‌اند.

مولف و مروج کتاب با دست پر به میان دانش آموزان مینابی رفت

یاسمن عباسی، موسس و مسئول باشگاه کتابخوانی «کلودنک کتاب» به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار به دبستان حدیث محله ۹۵ دستگاه میناب رفت و با قصه گویی، اهدای کتاب و نمایش عروسکی لحظات خاطره انگیزی را برای کودکان رقم زد.

نویسنده کتاب شعر «چشم های باستانی» این اثر را به مدیر و معلمان این مدرسه هدیه داد.

روایت حکایت «مرد بیمار و شتر» در ابوموسی

قصه گویی با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» به همت فائزه باغیانی مسئول کتابخانه شهدای خلیج فارس شهرستان ابوموسی برگزار شد.

در این برنامه حکایت «مرد بیمار و شتر» نیز خوانش و اندرزهای آن نیز بیان شد.

حکایتهای کتاب «هم قصه، هم پند ۱۰۱ حکایت اخلاقی» برگرفته از کتاب قصص الاخلاق و سری کتابهای سیره عملی اهل بیت (ع) به اقتباس مهدی حجوانی است.

کتاب در دستان دانش آموزان دبستان مکتب النرجس میناب

زینب بارانی کتابدار و رابط فرهنگی میناب ضمن ابراز خرسندی از روزهای پرکار کتابخانه و همکارانش در میناب گفت: طی بازدید حدود ۳۰ نفر از دانش آموزان کلاس ششم دبستان مکتب النرجس از کتابخانه شهید بهشتی میناب در روز کتاب و کتابخوانی آشنا شدند.

وی افزود: ضمن آشنا شدن دانش آموزان با بخش‌های مختلف کتابخانه، این دانش آموزان خوش ذوق بر اساس کتاب موش کتابخانه کاردستی هایی با چوب بستنی به شکل قفسه کتاب درست کردند و کتاب‌های کاغذی خود را در آن قرار دادند.

کودکان کودکستان درخشش با کتاب‌ها درخشیدند

زینب بارانی کتابدار و رابط فرهنگی میناب از اهدای حدود صد جلد کتاب به کودکان کودکستان درخشش این شهرستان توسط کتابخانه شهید بهشتی خبر داد.

این چهره دوستدار و مروج کتاب گفت: برق شادی را در چشمان کودکان می‌دیم و خدا را سپاسگزارم که این اتفاق در روز کتابدار افتاد و خستگی یکساله از تن ما خارج شد.

مراسم جشن کتاب در جزیره هرمز

به مناسبت فرارسیدن سی و یکمین هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار مراسم جشن باشکوه کتاب در بخش هرمز برگزار شد.

رازیه زرنگاری مسؤل کتابخانه ملاصدرا هرمز از برگزاری جشن کتاب و کتابخوانی با حضور جمعی از دانش آموزان مقطع ابتدایی خبر داد و افزود: قصه گویی، معرفی کتاب و برگزاری مسابقه برای دانش آموزان و اهدای جوایز به کتابخوانان برتر از برنامه های متنوع این جشن بود.

این برنامه با همکاری مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمز و مدرسه ابتدایی پروین اعتصامی در این مدرسه برگزار شد.

معرفی تألیفات و آثار علامه طباطبایی خالق تفسیر المیزان

به مناسبت بزرگداشت سید محمدحسین طباطبایی در ۲۴ آبان، سالروز درگذشت این نویسنده فرزانه، فرهیخته و عارف؛ کتابدار هرمزگانی به معرفی مفصل او پرداخت.

نسرین بلندآبادی، کتابدار کتابخانه عمومی آل محمد (ص) شهرستان میناب ضمن معرفی این فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن که عمر ۷۹ ساله خود را، برای شکوفایی معارف دینی و گسترش آن در جامعه انسانی هدیه کرد، اینگونه به آثار او پرداخت.

علامه طباطبایی دو اثر شاخص دارد، که بیشتر از سایر آثار وی مورد توجه قرار گرفته‌است. نخست تفسیر المیزان است، که در ۲۰ جلد و طی ۲۰ سال به زبان عربی تألیف شده‌است. در این تفسیر، از روش «تفسیر قرآن به قرآن» استفاده شده‌است، و علاوه بر تفسیر آیات و بحث‌های لغوی در بخش‌هایی جداگانه با توجه به موضوع آیات مباحث روایی، تاریخی، کلامی، فلسفی و اجتماعی نیز دارد. این اثر به دو شکل منتشر شده‌است: نخست در چهل جلد، و سپس، در ۲۰ جلد. این اثر توسط سید محمد باقر موسوی همدانی به زبان فارسی ترجمه شده‌است.

اثر مهم دیگر او اصول فلسفه و روش رئالیسم است. این کتاب شامل ۱۴ مقالهٔ فلسفی است، که طی دهه‌های ۲۰ و ۳۰ شمسی تألیف شده و توسط مرتضی مطهری و با رویکرد فلسفهٔ تطبیقی شرح داده شده‌است. این کتاب نخستین، و یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که به بررسی مباحث فلسفی، با توجه به رویکردهای حکمت فلسفی اسلامی و فلسفهٔ جدید غربی پرداخته‌است.

کتابخوانی در قشم

رقیه دل سفیدی قشمی، کتابدار کتابخانه ارشاد شهر طبل جزیره قشم با شعار آینده خواندنی است میزبان کودکان قشمی بود.

در این برنامه ضمن معرفی کتابخانه توسط کتابدار، توسط اسماً ایرانی عضو کودک کتابخانه، بلند خوانی کتاب انجام شد و سپس به میمنت هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار به کودکان کتاب هدیه داده شد.

آشنایی با اهمیت کتاب و کتابخانه در جاسک

شریفه میری کتابدار کتابخانه اندیشه لیردف شهرستان جاسک نیز مثل سایر نقاط استان هرمزگان در هفته کتاب و کتابخوانی، روزهای پرترافیکی را تجربه می کند.

این روزها وی نیز میزبان دانش آموزان علاقمند به حوزه کتاب است و برای آنها از اهمیت کتاب و کتابخوانی سخن می گوید و با استفاده بهینه از این فرصت، آن‌ها را به عضویت در کتابخانه ها تشویق می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها