دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
شاید در آینده با بحران فکر واندیشه روبرو شویم/ معلمان باید دانش‌آموزان را به مطالعه غیردرسی ترغیب کنند

یزد - ایجاد بحران فکر واندیشه در آینده به عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان عرصه کتاب و کتابخوای در دیدار امام جمعه یزد با فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان مطرح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، احسان عابدی در مراسم دیدار فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان با آیت الله ناصری یزدی امام جمعه یزد با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی در استان یزد گفت: کتاب ابزار آگاهی بخش هر جامعه‌ای برای رشد و تعالی است و برای ما نیز کتاب آسمانی قرآن کریم به عنوان منبعی برای این رشد و آگاهی بخشی در هدایت جامعه است.

وی افزود: ما در سال ۱۴۰۲ تاکنون ۳۴۶ مجوز عنوان کتاب در استان صادر کردیم که در رابطه با تیراژ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: ما در استان یزد قریب به ۸۰ کتابفروشی داریم اما متأسفانه در برخی از شهرستان‌های استان تنها یک کتابفروشی داریم و بیشتر کتابفروشی‌های ما در شهر یزد واقع شده‌اند.

عابدی بیان کرد: اخیراً در شهرستان‌های بافق، میبد و اردکان کتابشهر راه‌اندازی شده است که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

وی افزود: ۱۱۹ ناشر در استان داریم که تعدادی از این قشر فعال هستند و برخی از آن‌ها به دلیل گرانی حوزه چاپ و نشر غیر فعال شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: در طی سالی که گذشته تعداد ۶ محوز نمایشگاه ایجاد کرده‌ایم و درشهرستان‌های مختلف مانند بافق نمایشگاه‌های خوبی را راه اندزی کرده‌ایم.

عابدی ادامه داد: در سال گذشته ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ۳۷ فعال حوزه کتاب پرداخت کرده‌ایم که برای اولین بار در استان رقم خورده است.

وی افزود: بخش عمده فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی استان پیگیری می‌شود ولی ما نیز در دستگاه‌های فرهنگی در این مسیر همکاری داریم تا کتاب و کتابخوانی را ترویج دهیم.

یکی از رسالت‌های سازمان اسناد، سیاست‌گذاری در حوزه کتاب است

سعید زارع مدیرکل اسناد و کتابخانه‌های ملی استان یزد در این مراسم گفت: سازمان اسناد به عنوان شناسنامه کشور و هویت کشورمان است.

وی افزود: یکی از رسالت‌های ما سیاست‌گذاری در حوزه کتاب است که کارهای زیربنایی انجام می‌دهیم و یکی از اقدامات ما نیز فیپا است.

زارع گفت: در یک سال گذشته ۱۵۷۷ صدور فیپا داشتیم و در کنار آن نیز شماره شاپا داریم و در سال گذشته نیز ۲ هزار و ۶۱۰ نسخه روزنامه و نشریات و ۴۶۰ نسخه کتاب واسپاری شده است.

وی بیان کرد: تعامل با دانشگاه‌ها یکی دیگر از رویکردهای ما است که ۱۶۹ عنوان واسپاری پایان‌نامه در گنجینه داشتیم.

مدیرکل اسناد و کتابخانه‌های ملی استان یزد گفت: در حوزه اسناد با توجه به هویت نظام سه ورودی اهدایی، ادارات و انتقالی داشتیم.

زارع گفت: ۷۱ هزار و ۲۵۵ کیلوگرم اسناد امحایی ادارات استان بود که به سازمان منتقل شده و ۳۸۱ متر آزادسازی فضای اداری، ۳ هزار و ۲۰۰ اسناد اهدایی را در این مدت داشته‌ایم.

شاید در آینده با بحران فکر واندیشه روبرو شویم/ معلمان باید دانش‌آموزان را به مطالعه غیردرسی ترغیب کنند

شاید در آینده با بحران فکر واندیشه روبرو شویم

حسنی نماینده نویسندگان استان یزد در این دیدار گفت: ما در زمینه نویسندگی و رشد ادبیات انقلاب اسلامی، جهشی خاص داشتیم که می‌توانیم بگوییم، زاییده فکر و فرهنگ انقلاب اسلامی است که نمونه آن در تاریخ شفاهی دفاع مقدس است.

وی افزود: ما در کشورهای مختلف شاهد عرضه کتاب‌های پرمحتوا در کشورمان هستیم و اینکه ادبیات انقلاب اسلامی شکل گرفته خوب است.

نماینده نویسندگان استان یزد بیان کرد: وقتی جامعه ما کتابخوان شد شاهد اتفاقات مختلفی خواهیم بود و استعدادها نیز رشد پیدا می‌کند.

حسنی بیان کرد: نویسندگی لزوماً شغل به حساب نمی‌آید و هنوز هم هنر کلکسیونی نشده است اما شاید در آینده با بحران فکر واندیشه روبرو شویم و نویسندگان در جاهایی حضور پیدا کنند که به آن‌ها اهمیت داده شود.

وی افزود: ما باید استعدادهای که می‌توانند بنویسند را کشف کرده و آن‌ها را وادار به نویسندگی کنیم تا خاطرات و هویت شهر و کشورمان را ثبت کنند.

نماینده نویسندگان استان یزد بیان کرد: اگر نویسندگان اما ننویسند با بحران‌های در آینده روبرو می‌شویم که ثبت ما دیگر صورت نمی‌گیرد.

داستان کتابفروشی داستان بیم وامید است

یغمایی نماینده کتابفروشان استان نیز در ادامه این مراسم گفت: داستان کتابفروشی داستان بیم وامید است و از این جهت که اشتیاق مردم به کتاب احساس می‌شود که در حوزه کودک و نوجوان شاهد آن هستیم ولی متأسفانه در سال‌های گذشته این اشتیاق با خرید کتاب منجر نمی‌شود.

وی گفت: دلیل آن افزایش قیمت کتاب است و به نوعی به کالای لوکس تبدیل شده و از سبد خرید مردم حذف می‌شود.

وی افزود: اشتیاق را باید قدردانست و باید از این روند افزایش قیمت جلوگیری کنیم تا مردم بتوانند خرید کتاب داشته باشند.

نماینده کتابفروشان استان یزد بیان کرد: ما در ده روز گذشته شش نمایشگاه کتاب داشتیم که در مدرسه و بوستان فخار این تجربه را داشتیم ولی این اشتیاق بی‌نظیر بود وامیدوارم بتوانیم شرایط را به این سمت پیش ببریم.

شاید در آینده با بحران فکر واندیشه روبرو شویم/ معلمان باید دانش‌آموزان را به مطالعه غیردرسی ترغیب کنند

معلمان، دانش‌آموزان را به فراگیری و مطالعه کتاب‌های غیر درسی تشویق کنند

آیت الله محمد رضا ناصری یزدی نیز در این مراسم گفت: طبع انسان برتری طلبی دارد و مسیر نیز حرکت به سمت کمال است و ما باید این قدرت را به فعلیت برسانیم.

وی افزود: ما در تاریخ افرادی همچون بوعلی‌سینا داریم که کتاب‌های وی در خارج روی آن کار می‌شود ولی متأسفانه ما روی آن کار نکردیم.

امام جمعه یزد بیان کرد: غربی‌ها برای اینکه سلطه خود را بر ما داشته باشند نگذاشتند ما فکر کنیم و به نقاطی نیز عمل کردند.

وی گفت: غربی‌ها در اتاق فکر خود تلاش کردند که فکر را از ما بگیرند و با گرفتن قرآن و کتاب از مسلمانان از تلاش و تکامل جلوگیری کنند.

آیت الله ناصری یزدی افزود: اگر انسان به قرآن وصل شود، به خدا وصل می‌شود و در ادامه وصل به دریا می‌شود.

امام جمعه یزد بیان کرد: ما در فضای مجازی شاهد کشاندن فرزندان به سمت و سوی اهداف غربی‌ها هستیم و آن‌ها تفکر را از ما گرفتند و در جامعه علمی و دانش‌آموزی ما این تفکر حاکم نیست.

آیت الله ناصری یزدی ادامه داد: دانش‌آموز از ابتدا بایداندیشه ورز شود و تعقل کند اما متأسفانه این را از ما گرفته‌اند و بیان کرده‌اند که بخوان و حفظ کن و نمره بگیر.

وی گفت: دانشمندان ما باید سبک کار را عوض کنند و به عمق برگردیم.

امام جمعه یزد ادامه داد: شاید در خانه بیش از ده هزار کتاب داشته باشیم اما حضرت امام (ره) در خانه یک تاقچه بیشتر نداشت زیراایشان کتاب می‌گرفت، می‌خواند و پس می‌داد ولی از فکر واندیشه استفاده خود استفاده کرد و همین باعث شده که به این مقام برسد.

وی گفت: معلمان باید تلاش کنند تا خارج از کتاب‌های درسی مطالعه وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط