چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
وجه تمایز بشر با سایر مخلوقات در خردورزی و میل به دانایی است

هرمزگان - رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان هرمزگان گفت: وجه تمایز بشر با سایر مخلوقات در خردورزی و میل به دانایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، در ویژه برنامه هفته کتاب دانشگاه فرهنگیان هرمزگان، همراه به رونمایی کتاب «گمبرون دیروز، هرمزگان امروز شاهراه ماندگار خلیج فارس»، شعرخوانی، موسیقی زنده، سرود، نقالی… برگزار شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ضمن خیرمقدم و تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و هفته بسیج گفت: هر آنچه بشر از زمان خلقت بدست آورده و انسان را با سایر موجودات متمایز کرده است، تعقل، خردورزی و میل به دانایی است. هر فرد، گروه، جامعه‌ای که به سمت دانایی گام بردار، مسیر تعالی و پیشرفت را طی می‌کند و عاقبت بخیر خواهد شد و هر فرد، گروه و جامعه‌ای از این راه منحرف شود به تباهی می‌افتد.

علی بهرامشاهی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با چنین برنامه‌هایی عجین است. دانشجو معلمان قرار است در این راه شبانه روز وقت بگذارند و اعتیاد به خواندن پیدا کنند.

وی با اشاره به عوامل حواس پرتی ابراز داشت: بعض از این عوامل جذاب، قاتل وقت هستند. بنابراین در این بین کتاب مظلوم واقع شده است. هر چند تنوع دانش ها زیاد شده است اما قطره چکانی است و عمق مطالعه کاهش پیدا کرده است.

این مولف پیشکسوت اضافه کرد: هرچه به حوزه مطالعه عمیق بازگردیم، به درجه آگاهی بیشتر می‌رسیم. بنابراین با عمر کوتاه، فرصت خواندن کتاب را از دست ندهیم زیرا هر چه زمان را از دست بدهیم قابل برگشت نیست.

قدیمی‌ترین ناشر فعال هرمزگان با اشاره سحرگاهان به عنوان بهترین زمان، برای مطالعه که ذهن قابلیت جذب دارد ادامه داد: روزتان را با مطالعه آغاز کنید و به خاطر داشته باشید که تعدادی از کتاب‌ها ارزش خریدن و خواندن ندارد، بنابراین در انتخاب هایتان دقت کنید و کتاب هایی مطالعه کنید که پیامی به مخاطب القا می کند و دانش و دانایی می‌بخشد.

این منتقد ادبی از رونمایی دو کتاب خوب گفت و افزود: کتاب انواری از توحید و معاد اثر بهاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، کتاب بسیار کاربردی مخصوصاً برای دانشجو معلم‌ها است.

بهرامشاهی از رونمایی سومین اثر احمدی در سرزمین زیبای هرمزگان ادامه داد: کتاب متن بسیار شیوایی دارد، هرمزگان را با تمام مختصات آن آشنا می‌کند. این اثر به عنوان کشکول مختصری درباره تاریخ، جغرافیای زیستی استان هرمزگان است.

وی با اشاره زحمت زیادی مولف در پدید آوردن این کتاب گفت: بهتر بود منابع نیز آورده شود و در چینش مطالب و ترتیب و توالی شهرها تقدم و تاخر داشته باشد و مولفه‌های جمعیتی نیز لحاظ می‌شد.

رئیس امور پردیس‌های فرهنگیان در پایان گفت: با توجه به اینکه کتاب با عنوان خلیج فارس است پیشنهاد می‌کنم مرور مختصری درباره اهمیت خلیج فارس لحاظ شود تا موضوعیت بیشتر داشته باشد.

کتابخانه مشارکتی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه هرمزگان ایجاد می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، طبق معمول همیشه با محکوم کردن حملات ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در غزه و شادباش دهه کتاب گفت: برنامه این دهه را از مدرسه آغاز و در دانشگاه پایان دادیم.

فرشاد محمدی با اشاره به اجرای بیش از ۵۰۰ برنامه کتاب محور در دهه کتاب گفت: در پیوست دانشجویی اداره کل کتابخانه عمومی ذیل کتابخانه مشارکتی، با مذاکراتی که با علی بهرامشاهی رئیس دانشگاه فرهنگیان داشتیم اگر مکان مورد نظر فراهم شود به زودی کتابخانه مشارکتی در این دانشگاه راه اندازی می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: کتاب نیاز به تعریف و تمجید من ندارد. بنابراین از این موضوع صرفنظر می‌کنم و می‌گویم: از ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی کشور تنها ۸۱ کتابخانه در استان وجود دارد که از این منظر ما با کمبود سرانه کتابخانه‌ای مواجهیم.

محمدی اضافه کرد: با ارتقا خدمات کتابخانه‌ها در حال حاضر ما ۶۰ خدمت متنوع داریم.

او در ادامه افزود: با گسترش فضای مجازی و آثار دیجیتال، هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت. بنابراین تلاش داریم کتابخانه های مشارکتی را افزایش دهیم و در همین راستا دانشگاه هرمزگان هم درخواست ایجاد کتابخانه مشارکتی دارد.

در ادامه نیز محمد احمدی نویسنده کتاب «گمبرون دیروز، هرمزگان امروز شاهراه ماندگار خلیج فارس» حسام الدین بهاری میمندی مولف کتاب انواری از توحید و معاد، نصرت الله مجیدی مسئول انجمن گل زریون به ایراد سخن پرداختند و شاعران، شاهنامه خوانان، هنرمندان و نقالان به هنرنمایی پرداختند.

این برنامه با اجرای اقبال طهماسبی از شاعران هرمزگانی، با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، دانشگاه فرهنگیان استان و انجمن ادبی شاهنامه خوانی «گل زریون» کتابخانه سیداحمد خمینی بندرعباس، در شب آخرین روز هفته کتاب در سالن همایشهای دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها