دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
محفل ادبی بر «قاف قلاقیران» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

ایلام- در راستای تقویت زبان بومی، محفل ادبی بر قاف قلاقیران در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، ششمین نشست محفل ادبی بر قاف قلاقیران با موضوع درآمدی بر شعر کردی ایلام با حضور سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، عباس صیدی‌کلهر، دبیر محفل ادبی، حبیب‌الله بخشوده، علیرضا خانی، نعمت الله داوودیان و جمعی از دوستداران ادبیات استان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای این محفل با بیان اینکه زبان هر کشور، آینه تمام نمای فرهنگ آن جامعه است، اظهار داشت: زبان وقتی می‌میرد که آخرین شاعر، اندیشمند و نویسنده مرده باشد و خوشبختانه در زبان و گویش های منطقه‌ای شاهد رویش استعدادهایی در حوزه‌های مختلف ادبی هستیم که در راستای تعالی فرهنگ و ادبیات تلاش می‌کنند.

حیدری گفت: یکی از اصلی‌ترین اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی، تقویت زبان بومی و محلی منطقه با برگزاری محافل ادبی است. پایه‌های اساسی برای توسعه هر کشور، توسعه زبان و فرهنگ آن کشور است و زمانی که جامعه ای دارای زبان قدرتمند در علوم مختلف باشد به توسعه همه جانبه دست خواهد یافت.

وی با اشاره به چگونه سخن گفتن و استفاده از واژه‌ها در زبان و شعر بومی گفت: سخن گفتن و چگونگی استفاده از کلمات در هنگام سخن گفتن دو مقوله متفاوت است. به عبارتی هرکس توان سخن گفتن دارد، اما این شاعران، ادیبان و سخنوران هستند که اصول چگونگی سخن گفتن و کاربرد صحیح کلمات در جملات را می توانند به درستی به دیگران آموزش دهند.

محفل ادبی بر «قاف قلاقیران» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

در ادامه عباس صیدی‌کلهر و حبیب‌الله بخشوده به بیان نکات و مطالبی در خصوص کوتاه‌گویی در شعر کردی پرداختند و سایر شاعران به خوانش قطعاتی بومی و محلی در گویش‌های مختلف پرداختند.

شناخت مبانی شعر کردی، معرفی سبک های شعری، معرفی شاعران و راهکارهای سرایش شعر از گزیده مطالب این محفل بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها