یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹
حمایت نمکین از روبات ایرانی

«میرزا روبات»، در طنزی جذاب روبات ایرانی و چینی را در یک خانواده‌ای سنتی ایرانی مقایسه کرده است.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ ابراهیم کاظمی مقدم، پژوهشگر طنز: در سال ۱۳۹۶ انتشارات سپیده باوران کتاب میرزا روبات را در ۵۵ صفحه و با قطع جیبی چاپ کرد. میرزا روبات نوشته مهرداد صدقی است که اگر معرف حضورتان نیست می‌توانید جست‌وجو کنید تا معرف حضورتان شود. چون نمی‌خواهم سرتان را درد بیاورم علی الحساب اینقدر بدانید که کتاب‌های آقای صدقی اغلب یک سبک زندگی کاملاً ایرانی را با زبان طنز به تصویر می‌کشند. برعکس برخی از نویسندگان که اگر هم به سبک زندگی ایرانی اشاره‌ای داشته باشند، برای مسخره کردنش است.

میرزا روبات داستان یک روبات را روایت می‌کند که همان طور که از نامش هم پیداست کاملاً ایرانی است. روباتی که به خوبی در خانواده حاج نصرت جا باز کرده اما با آمدن روباتی به نام چینگ چونگِ چینی دچار بی‌مهری خانواده حاج نصرت می‌شود. می‌توان گفت میرزا روبات نماد تولید داخل است که علیرغم خوبی‌ها و بدی‌هایش توان رقابت با همتای چینی خود را ندارد اما برای بقا باید با آن مقابله کند و از چالش رقابت، سربلند بیرون بیاید.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:

«همه چیز به خوبی و خوشی پیش می‌رفت تا اینکه حاج عُسرت برادر حاج نصرت که تازه به سفر رفته‌بود، یک روبات چینی به اسم «چینگ‌چونگ» برای برادر سوغاتی آورد. چینگ‌چونگ با اینکه بلد نبود همه کارهای میرزا روبات را انجام دهد، ویژگی‌های دیگری داشت که او را از میرزا روبات متمایز می‌کرد:

چون زیاد چشم‌هایش را باز نمی‌کرد، هم مصرف برقش پایین بود و هم نسبت به میرزا چشم و گوشش بسته‌تر بود؛ ….

چون اهل فضولی نبود از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر بود؛

چون از خیلی چیزها سر در نمی‌آورد اهل خانه او را محرم حساب می‌کردند؛

چون نه برادر داشت، نه خواهر، نه دایی، نه عمو، نه خاله و نه عمه، دل همه به حالش می‌سوخت؛

چون زبان حاج نصرت و خانواده‌اش را بلد نبود، مثل میرزا روبات اهل زبان‌درازی و متلک گفتن نبود.»

این کتاب را می‌توانید به صورت نسخه الکترونیکی نیز خریداری کرده و مطالعه کنید. البته گول قطع جیبی و تعداد کم صفحاتش را نخورید و آن را با خود به فضای عمومی مثل مترو و خط واحد نبرید. مردم نمی‌دانند شما برای چه می‌خندید و البته که نمی‌دانند کتاب طنز می‌خوانید و ممکن است خیال کنند یک چیزیتان می‌شود.

نگران این هم نباشید که کتاب وارد ژانر علمی-تخیلی و هالیوودی شود یا حال و هوای فیلم‌های لوس فانتزی را داشته باشد چون اصلاً این طور نیست.

زبان کتاب در عین به‌روزبودن کاملاً صمیمی و متناسب با فرهنگ ایرانی است. گرچه اوج و فرود داستانی خیلی خاصی ندارد و بیشتر از طنز موقعیت و کلامی بهره برده است اما شما را صفحه به صفحه با خود می‌کشد و می‌خنداند. به قدری که شاید حتی بعد از آن بخواهید چند داستان دیگر از میرزا و حاج نصرت را بخوانید.

از مهرداد صدقی کتاب‌های شیرین دیگری هم در دسترس است مانند «آخرین نشان مردی»، «تعلمیات غیراجتماعی»، «دومین نشان مردی» و مجموعه «آب نبات» (دارچینی، نارگیلی، پسته‌ای و هل‌دار) که از سوی انتشارات سوره مهر منتشرشده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها