دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
اگر بارمو گم کردم چی‌کار کنم؟

در این مقاله راهکارهایی را به شما ارائه کنیم تا قبل از تحویل بار انجام دهید و در بخش دوم دستورالعمل‌هایی را بیان کنیم تا در هنگام گم شدن بارتان در فرودگاه آن‌ها را انجام دهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن بارتان پیدا شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ فکرش را بکنید که تمام برنامه‌ریزی‌های لازم برای یک سفر جذاب و مهیج را انجام داده‌اید، بلیط هواپیمایتان را خریداری کرده‌اید، وارد فرودگاه شده‌اید، سوار هواپیما می‌شوید و به مقصد می‌رسید؛ اما متوجه می‌شوید که بارتان گم‌شده است. احتمالاً استرس وجودتان را می‌گیرد، به تمام برنامه‌هایی که برای سفرتان چیده‌اید، فکر می‌کنید، شاید هم عصبانی شوید و سر مأمورین فرودگاه خالی کنید.

گم کردن بار در پرواز یکی از مشکلاتی است که می‌تواند سفر مسافران را مختل کند و تجربه بدی از آن سفر در خاطرشان باقی بگذارد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله راهکارهایی را به شما ارائه کنیم تا قبل از تحویل بار انجام دهید و در بخش دوم دستورالعمل‌هایی را بیان کنیم تا در هنگام گم شدن بارتان در فرودگاه آن‌ها را انجام دهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن بارتان پیدا شود.

در ادامه نکاتی را مشاهده می‌کنید که قبل از تحویل چمدان باید به آن توجه کنید.

انتخاب چمدان مناسب

یکی از اولین اقداماتی که می‌توانید انجام دهید تا مانع گم شدن بارتان در فرودگاه شوید، انتخاب چمدانی است که متفاوت از چمدان‌های معمولی باشد. احتمالاً چمدان‌های مشکی، سبز و زرشکی زیادی را در فرودگاه مشاهده کرده‌اید که همگی طرح‌های ساده‌ای دارند. شما می‌توانید به سراغ چمدان‌هایی بروید که رنگ‌های روشن‌تری دارند و طرح‌های پیچیده‌تر و متفاوت‌تری بر روی آن‌ها وجود دارد.

گرفتن عکس از چمدان

یکی دیگر از کارهایی که حتماً باید با خرید بلیط هواپیما و قبل از تحویل بار انجام دهید، گرفتن عکس از چمدان‌هایتان است. اگرچه که عکس گرفتن راهکاری پیشگیرانه به‌حساب نمی‌آید؛ اما در هنگامی‌که چمدانتان گم شد، به کارتان خواهد آمد. به‌راحتی می‌توانید عکس چمدانتان را به مأمورین فرودگاه نشان دهید؛ بدون آن‌که وقت زیادی را صرف توصیف ابعاد و مشخصات چمدان گم‌شده‌تان کنید. همچنین این عکس می‌تواند در زمان دریافت خسارت به کارتان بیاید.

اگر بارمو گم کردم چی‌کار کنم؟

بررسی محتویات داخل چمدان

یکی دیگر از کارهایی که قبل از تحویل دادن بار در فرودگاه باید انجام دهید، توجه به اشیایی است که داخل چمدان قرار می‌دهید. حتماً سعی کنید وسایل شخصی ضروری، وسایل دیجیتالی نظیر لپ‌تاپ، اشیای گران‌بها و جواهراتتان را داخل چمدان قرار ندهید. اگر اتفاقی برای اشیا گران‌قیمتتان بیفتد، خیلی منتظر دریافت غرامت از ایرلاین نباشید. چراکه به‌طورمعمول شرکت‌های هواپیمایی خسارتی را در این زمینه به مسافران پرداخت نمی‌کنند. به همین دلیل حتماً اشیاء ارزشمند خود را در یک کیف یا ساک دستی قرار دهید و آن را به داخل هواپیما ببرید.

توجه به برچسب روی چمدان

بعد از بازرسی‌هایی که در فرودگاه انجام می‌شود، مأمورین فرودگاه یک برچسب یا تگ بر روی چمدانتان می‌چسبانند. بر روی این برچسب یک کد «کیو آر» وجود دارد و اطلاعات شما و پروازتان بر روی آن درج شده است. این کد کمک می‌کند تا محل چمدانتان توسط اسکن‌های مربوط پیدا شود.

اگر به هر دلیلی متوجه شدید که چنین برچسبی بر روی چمدانتان چسبیده نشده است، حتماً این موضوع را به مأمورین فرودگاه اطلاع دهید. اگر هم چمدانتان از پرواز قبلی دارای یک برچسب است، حتماً آن را جدا کنید تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

رسید دریافت چمدان

بعدازآنکه چمدان خود را به مأمورین فرودگاه می‌دهید، یک رسید به شما می‌دهند. این رسید به‌منزله تحویل بار است. حتماً رسید را پیش خود نگه دارید تا اگر چمدانتان گم شد، در مراحل پیگیری بتوانید از این رسید به‌عنوان یک مدرک استفاده کنید. معمولاً این رسید بر پشت کارت پرواز درج شده یا چسبانده می‌شود.

تا این‌جای مقاله نکاتی را بیان کردیم که رعایت آن‌ها تا قبل از تحویل بار به شما کمک می‌کند تا بتوانید در روند پیگیری و پیدا کردن چمدان گم‌شده بهترین عملکرد را داشته باشید. در ادامه دستورالعمل‌هایی را بیان می‌کنیم که بعد از گم شدن چمدانتان باید انجام دهید تا هرچه سریع‌تر بارتان پیدا شود.

اگر بارمو گم کردم چی‌کار کنم؟

اطلاع به مأمورین فرودگاه

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که به مأمورین فرودگاه اطلاع دهید که نتوانستید چمدانتان را پیدا کنید. عکسی که از چمدانتان گرفته‌اید را به مأمور فرودگاه نشان دهید تا آن‌ها بتوانند به شما کمک کنند تا هرچه سریع‌تر چمدانتان پیدا شود.

معمولاً چمدان‌های گم‌شده بعد از گذشت چند دقیقه تا نهایتاً چند ساعت پیدا می‌شوند؛ اما اگر بعد از گذشت چند ساعت نیز چمدانتان پیدا نشد، باید به سراغ مرحله بعدی بروید.

ثبت گزارش کتبی برای بار گم‌شده

در این مرحله که چندین ساعت گذشت و چمدانتان پیدا نشده است، به دفتر اشیاء گم‌شده در فرودگاه بروید و یک فرم به نام فرم ریپ (RIP) را پر کنید. در این فرم شما باید اطلاعات فردی نظیر آدرس سکونت، هتل محل اقامت، شماره تلفن و موارد این‌چنینی را بنویسید. محتویات چمدانتان را یادداشت کنید و عکسی که از چمدانتان گرفته‌اید را به این فرم ضمیمه کنید و آن را تحویل دفتر مربوطه دهید.

این فرم تنها سند رسمی است که نشان می‌دهد شما از این اتفاق شکایت کرده‌اید. شرکت هواپیمایی مربوطه معمولاً تا ۷ روز نسبت به اموال گم‌شده مسافران خود مسئولیت قبول می‌کنند.

همچنین می‌توانید این موضوع را به پشتیبانی ایرلاینی که بلیط آن را خریداری کرده‌اید، اطلاع دهید. ممکن است بار شما با پرواز بعدی ارسال شده باشد یا شاید هم اشتباهاً به یک فرودگاه دیگر رفته باشد. درهرصورت بعدازاین مدت مأمورین فرودگاه و ایرلاین مربوطه تلاش می‌کنند تا چمدانتان را پیدا کنند و آن را به آدرسی که در فرم ریپ (RIP) نوشته‌اید، ارسال کنند.

نکته: اگر بار مسافران اشتباهاً ارسال شود، معمولاً ایرلاین‌ها بخشی از هزینه‌های مسافر را پرداخت می‌کند.

اگر بعد از گذشت یک هفته تا سی روز، چمدان خود را دریافت نکردید، چاره‌ای ندارید جز اینکه بی‌خیال چمدانتان شوید. فقط می‌توانید برای دریافت غرامت به ایرلاین مربوطه مراجعه کنید. مراحل این کار را در بخش بعدی مقاله مشاهده می‌کنید.

دریافت خسارت برای چمدان گم شده

برای دریافت خسارت چمدان‌های گم‌شده باید یکسری فرم پر کنید. مسئولین مربوطه این فرم را مطالعه می‌کنند و بر اساس ارزش بار، غرامت شما را در نظر می‌گیرند. غرامتی که توسط ایرلاین برای مسافرانی که چمدانشان را گم کرده‌اند در نظر گرفته می‌شود، به‌صورت پول نقد نیست و برای پروازهای بعدی به شما تخفیف می‌دهند.

نکته: فرقی نمی‌کند که چه نوع بلیط هواپیمایی خریداری کرده باشید، بلیط‌تان چه چارتر باشد چه سیستمی، مراحل اداری برای پیدا کردن چمدان گم شده یا دریافت خسارت به همین‌گونه است که بیان کردیم.

کلام آخر

یکی از مشکلات ناراحت‌کننده‌ای که ممکن است برای مسافران پیش بیاید، گم کردن چمدان‌هایشان در فرودگاه است. برای جلوگیری از این کار می‌توانید چمدان متفاوتی را خریداری کنید تا در میان چمدان‌های دیگر به‌راحتی پیدا شوند. اگر نتوانستید در چند ساعت اولیه چمدانتان را پیدا کنید، باید یک فرم پر کنید و در آن مشخصاتی نظیر هتل محل اقامتتان را بنویسید تا اگر چمدانتان پیدا شد، آن را به آدرس شما بفرستند.

اگر هم بعد از گذشت چند روز همچنان پیدا نشد، لازم است مراحل اداری برای دریافت خسارت را طی کنید و از ایرلاین مربوطه غرامت بگیرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها