یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
قابلیت ارائه خدمات کتابخانه مجلس با اتصال به پنجره ملی توسعه پیدا می‌کند

معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس شورای اسلامی، در زمینه اتصال به کتابخانه مجلس به درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: این موضوع حتماً پیگیری خواهد شد؛ چراکه اتصال به درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک قابلیت برای کتابخانه مجلس اضافه می‌کند.

مجتبی عباسلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره دلایل نپیوستن کتابخانه مجلس شورای اسلامی به درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بیان کرد: به‌طور کلی با توجه به اینکه کتابخانه از زیرمجموعه‌های مجلس شورای اسلامی است، مناسبات این بخش نیز با مجلس شورای اسلامی شکل می‌گیرد. کتابخانه نیز هرچند خدمات عمومی ارائه می‌کند اما به‌دلیل رویکرد تخصصی کتابخانه در نسبت با مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی با اشاره به سامانه خدمات الکترونیکی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آیا اتصال به درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به معنای بارگذاری لینک در درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است یا باید نسبتی را تعریف کنیم که کاربران به سایت کتابخانه متصل شوند؟ اگر دومین امکان مهیا می‌شود، عامل بسیار خوبی است برای اینکه کاربران بیشتری را جذب کنیم.

معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس شورای اسلامی افزود: حداقل در زمان فعلی، امکان هیچ‌یک از کارهایی که گفتم را نداریم؛ چراکه برای رسیدن به وضعیت فعلی در زمینه طراحی سایت و ارائه خدمات الکترونیکی زمان و هزینه‌های درخورتوجهی صرف شده است.

عباسلو افزود: اینکه بخواهیم سامانه فعلی تعطیل یا به موازات سامانه فعلی اقدامی انجام شود را نمی‌دانم. فکر نمی‌کردیم که خدمات کتابخانه مجلس هم باید در درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تعریف شود.

وی با تأکید براینکه در تعامل با بخش فناوری اطلاعات اتصال کتابخانه مجلس شورای اسلامی، به درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را امکان‌سنجی می‌کنیم، بیان کرد: با توجه به اینکه ارائه خدمات الکترونیکی به کاربران، برای کتابخانه یک اصل محسوب می‌شود، جزو مسئولیت‌های بخش فناوری اطلاعات کتابخانه ملی است تا در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، هویتی برای کتابخانه ایجاد شود تا از آن لایه هم امکان ارائه خدمات داشته باشیم بررسی می‌کنیم.

وی با تأکید برتوجه به کتابخانه مجلس شورای اسلامی به بحث ارائه خدمات الکترونیکی گفت: طی چهار سال گذشته، به‌ویژه بعد از حضور ریاست جدید کتابخانه، سامانه را در زمینه‌های منابع و افزونه‌های مختلف ازجمله هوش مصنوعی، توسعه دادیم یا در حال توسعه آن هستیم.

معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه اتصال به کتابخانه مجلس به درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ضرورتی احساس نکردیم و طرح موضوع نشده بود، گفت: اما حتماً پیگیری خواهد شد؛ چراکه اتصال به درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک قابلیت برای کتابخانه مجلس اضافه می‌کند.

عباسلو درباره تأکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اتصال همه نهادهای دولتی و عمومی ازجمله کتابخانه مجلس به به درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: دستوری درباره این موضوع برای کتابخانه نیامده است. اما منطق، منطق درستی است. در مراحل ابتدایی ارائه خدمات الکترونیکی هستیم؛ به‌عبارت دیگر تلاش کردیم اصل موضوع، یعنی امکان ارائه خدمات الکترونیکی وجود داشته باشد.

وی افزود: خدا را شکر طی سال‌های اخیر، تا حدودی اقتضائات ارائه خدمات الکترونیکی مهیا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها