شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کتاب «کارکرد روایات در تفسیر قرآن بر پایه تحلیل کمّی» به بازار آمد

قم - با هدف ارائه برآوردی عینی و واقع‌بینانه از روایات تفسیری، کتاب «کارکرد روایات در تفسیر قرآن بر پایه تحلیل کمّی» به بازار آمد.

به گزرش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: کتاب «کارکرد روایات در تفسیر قرآن بر پایه تحلیل کمّی» نوشته حجت‌الاسلام محسن قمرزاده به سه فصل تقسیم شده است. کتاب ابتدا به مباحث کلی از جمله مفهوم‌شناسی و گونه‌شناسی مختار و بیان انواع دیدگاه ها در نسبت بین قرآن و روایات پرداخته شده است؛ سپس در فصل دوم گونه‌شناسی و دسته‌بندی روایات نورالثقلین به عنوان نمونه چهارده هزارتایی از روایات تفسیری در قالب جداول و نمودارها ارایه شده است.

در فصل سوم هم تحلیل کارکرد روایات تفسیری و نقش آن در فهم قرآن بر اساس گزارش های گونه‌شناسی صورت گرفته است. در خاتمه هم کسب نتایج و پیامدهای حاصل از گونه‌شناسی و تحلیل کارکرد و ارزیابی مورد مداقه واقع شده است.

تفسیر روایی در شیعه سه دوره فراز و رشد داشته است. نخستین دوره، عصر صادقین علیهماالسلام بود و دوره دوم در تفاسیر شیعی مانند فرات، قمی، عیاشی و در اهل‌سنت همچون ابن‌ابی‌حاتم شکل گرفت و دوره سوم، که عصر طلایی تفسیر روایی به شمار می‌آید، مصادف با روی کار آمدن صفویه است.

جایگاه رفیع اهل بیت (ع) و محال بودن انفکاک آنان از قرآن طبق اخبار متواتر از عوامل مؤثر در گونه‌شناسی روایات تفسیری است. سبک مباحث در گونه‌شناسی روایات تفسیری در تحقیقات گذشته عمدتاً سبکی مبتنی بر استقرای ناقص بوده که با مشاهده یک یا چند مثال شکل گرفته است.

در این پژوهش سعی شده است با بررسی تعداد قابل ملاحظه‌ای از روایات تفسیری به شکلی روشمند، بینشی فراگیر و عینی‌تر از روایات تفسیری به دست آید؛ به نحوی که الگویی عملیاتی برای بررسی موضوعات متنوعی را فراهم کند. در واقع، پژوهشگران تفسیر روایی از طریق این کتاب تسلطی آماری بر روایات تفسیری و فرایندی روشمند، مبتنی بر استقرائی نسبتاً تام خواهند یافت که الگویی کاربردی و واقع‌بینانه در اختیار آنان قرار می‌دهد. هدف از این کتاب نیز ارائه برآوردی عینی و واقع‌بینانه از این اندوخته روایات تفسیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها