شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
جاذبه‌های دیدنی مسیر قطار تهران گرگان

مسیرهای راه‌آهن کشورمان غالباً زیبا و جذاب هستند، اما مسیر قطار تهران به گرگان، جذابیتی فراتر از آن‌ها دارد؛ مسیری که از روی پل‌های تاریخی می‌گذرد، از ۹۵ تونل عبور می‌کند و درنهایت، چشم‌انداز شگفت‌انگیزی از جنگل‌های سرسبز شمال را پیش روی مسافران قرار می‌دهد. هر فردی، حتی اگر یک‌بار با خرید بلیط قطار تهران گرگان به شمال سفرکرده باشد، زیبایی این مسیر ریلی را مشاهده کرده است. برای آشنایی با جاذبه‌های این مسیر بهشتی که یکی از اصلی‌ترین مسیرهای ریلی شمال کشور محسوب می‌شود، لطفاً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ م سیرهای راه‌آهن کشورمان غالباً زیبا و جذاب هستند، اما مسیر قطار تهران به گرگان، جذابیتی فراتر از آن‌ها دارد؛ مسیری که از روی پل‌های تاریخی می‌گذرد، از ۹۵ تونل عبور می‌کند و درنهایت، چشم‌انداز شگفت‌انگیزی از جنگل‌های سرسبز شمال را پیش روی مسافران قرار می‌دهد. هر فردی، حتی اگر یک‌بار با خرید بلیط قطار تهران گرگان به شمال سفرکرده باشد، زیبایی این مسیر ریلی را مشاهده کرده است. برای آشنایی با جاذبه‌های این مسیر بهشتی که یکی از اصلی‌ترین مسیرهای ریلی شمال کشور محسوب می‌شود، لطفاً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جاذبه‌های دیدنی مسیر قطار تهران گرگان

تونل کدوگ؛ طولانی‌ترین تونل راه‌آهن در مسیر قطار تهران گرگان

در مسیر قطار تهران گرگان، تونل‌های متعددی را خواهید دید که یکی از آن‌ها، تونل «گدوک» است. تونل گدوک در مرتفع‌ترین نقطه این مسیر قرار دارد و طول آن، ۲۸۸۷ متر است. عبور از این تونل هیجان‌انگیز، فقط یکی از جذابیت‌های مسیر قطار تهران گرگان به شمار می‌رود. قطارهای امروزی، مسافت این تونل را در مدت ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه طی می‌کنند.

تونل گدوک در نزدیکی روستای کدوگ شهرستان سوادکوه واقع‌شده است. احداث تونل در ایران، سابقه‌ای دیرینه دارد و ایرانیان همیشه ازنظر حفر تونل‌ها و دالان‌های زیرزمینی جهت ساخت آبادی‌ها و عمارت‌ها، مهارتی مثال‌زدنی داشته‌اند. جالب است بدانید که این تونل ۳ کیلومتری، بدون تجهیزات خاص و به‌صورت دستی ساخته‌شده است!

سه خط طلا؛ خط‌هایی ارزشمندتر از طلا

پس از پشت سر گذاشتن تونل گدوک، برای رسیدن به پل ورسک، قطار از «سه خط طلا» عبور می‌کند. سه خط طلا یکی از راهکارهای هوشمندانه مهندسی راه محسوب می‌شود. این راهکار برای برداشتن موانعی به‌کار برده شده است که بر سر ساخت و توسعه خط آهن شمال وجود داشت؛ یعنی شیب و ارتفاع مسیر که حرکت قطار را در دل کوه‌ها، عملاً غیرممکن می‌کرد.

خطوط ارزشمندی که به سه خط طلا معروف هستند، در حدفاصل تونل گدوک و ایستگاه ورسک طراحی و اجراشده‌اند و در این فاصله ۸ کیلومتری، ارتفاع مسیر را در ۷ طبقه کم می‌کنند؛ به بیانی دیگر، این خطوط در فاصله ایستگاه گدوک و ورسک، مسیر کوه را دور می‌زنند و سپس در حلقه‌ای سه‌تایی، از بالای سر هم رد می‌شوند.

اگر به عکس سه خط طلا در سوادکوه توجه کنید، شبیه به سه خط موازی به نظر می‌رسند. با خرید بلیط قطار تهران گرگان، این نمای وصف‌نشدنی را از نزدیک خواهید دید. درواقع، سه خط طلا یکی از جاذبه‌های دیدنی مسیر قطار تهران گرگان است.

پل ورسک؛ پلی که بیشتر از گارانتی‌اش عمر دارد

پل ورسک یکی از مشهورترین پل‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود که در جاده فیروزکوه، شهرستان سوادکوه و در روستایی به همین نام قرار دارد. این پل با هدف تردد قطار به سمت شمال، در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی و در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شد. طراحی و اجرای این شاهکار مهندسی را مهندسان خارجی بر عهده داشته‌اند. این پل با تجهیزات ساده آن زمان طراحی و به بهره‌برداری رسیده است. پل ورسک ۸۶ متری، دهانه‌ای به طول ۶۶ متر دارد و ارتفاع آن از دره، ۱۱۰ متر است. پل ورسک در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل تاریخی و ارزشمند ورسک، شمال کشور را به جنوب متصل می‌کند و درواقع، یکی از ارزشمندترین آثار فنی و مهندسی راه‌آهن کشور محسوب می‌شود. جذابیت مناظر اطراف این پل، هر مسافری را سر ذوق می‌آورد. البته امروزه فقط قطارهای تهران-گرگان، تهران–ساری و قطارهای سوختی و باری از روی این پل عبور می‌کنند.

پل راه‌آهن سرتپه

جاذبه‌های دیدنی مسیر قطار تهران گرگان به یکی دو مورد ختم نمی‌شود، این مسیر سراسر زیبایی است و هرچه بیشتر پیش می‌روید، جاذبه‌های شگفت‌انگیز دیگری را مشاهده خواهید کرد. یکی از مناظر ناب این مسیر، پل سرتپه است که در ایستگاه شیرگاه قرار دارد. سرتپه نیز مانند پل ورسک، به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

از ایستگاه شیرگاه به بعد، مناظر چشم‌نواز جنگل‌های انبوه، بیشتر خودنمایی می‌کنند. با عبور از این ایستگاه، به قائم‌شهر می‌رسید. قائم‌شهر فاصله چندانی تا گرگان ندارد و از این نقطه به‌راحتی می‌توانید بوی دل‌انگیز دریا را استشمام کنید.

جاذبه‌های دیدنی مسیر قطار تهران گرگان

ایستگاه‌های قطار مسیر تهران گرگان

خط راه‌آهن تهران–گرگان را می‌توان در شمار جذاب‌ترین مسیرهای ریلی کشور به‌حساب آورد. چشم‌اندازهای زیبای این مسیر، لذت سفر را برایتان چند برابر می‌کند. قطار تهران به گرگان در چند ایستگاه توقف می‌کند و تمامی این ایستگاه‌ها، جذاب و دیدنی هستند. بنابراین، در طول این مسیر، تعداد بیشتری از جاذبه‌ها که شامل، تونل‌ها، پل‌ها و مناظری طبیعی است را خواهید دید. این قطار در ایستگاه‌های ورامین، سیمین دشت، زرین دشت، فیروزکوه، ورسک، پل سفید، زیراب، شیرگاه، قائم‌شهر، ساری، نکا، بهشهر، بندر گز، بندر ترکمن توقف می‌کند و درنهایت، به ایستگاه راه‌آهن گرگان می‌رسد.

امکانات قطارهای مسیر تهران گرگان

ایستگاه راه‌آهن گرگان در سال ۱۳۳۹ تأسیس‌شده و در بخش شمال شرق این شهر قرار دارد. قطارهای متعددی از این ایستگاه به شهرهای درون استانی رفت‌وآمد می‌کنند و همچنین، در مسیر گرگان–تهران و گرگان–ساری، سرویس‌دهی دارند. در مسیر گرگان به تهران، قطارهای کوپه‌ای ۴ نفره ۳ ستاره البرز، متعلق به شرکت راه‌آهن رجا، فعالیت دارند. قطار سه ستاره البرز از امکانات و تجهیزات متنوعی برخوردار است و سفری آرامش‌بخش و راحت را برایتان رقم می‌زند. امکانات این قطار مواردی همچون، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، سرویس خواب، سیستم صوتی و تصویری، بسته‌های پذیرایی، فروش غذا در رستوران، سیستم تهویه، چراغ مطالعه و پریز برق را شامل می‌شود.

رزرو آنلاین بلیط قطار فقط با چند کلیک

فلای تودی یکی از معتبرترین وب‌سایت‌ها برای رزرو بلیط قطار است و شما می‌توانید بلیط قطار تهران گرگان را فقط با چند کلیک، در این وب‌سایت رزرو کنید. وب‌سایت فلای تودی علاوه بر اعتباری که دارد، حق انتخاب انواع بلیط را به شما می‌دهد و برای هر مقصدی که مدنظرتان است می‌توانید بلیط قطار تهیه کنید. این مجموعه، بلیط قطارهای متنوعی، از لوکس تا اقتصادی را عرضه می‌کند تا سفری مطابق با میلتان داشته باشید.

آژانس گردشگری فلای تودی با هدف تسهیل سفر، در وب‌سایت کاربرپسند خود خدمات آنلاین دیگری ازجمله، خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل خارجی و ایرانی، فروش تورهای مسافرتی و همچنین، انجام مراحل درخواست ویزا را ارائه می‌دهد.

برچسب ها: فلای تودی, بلیط هواپیما, رزرو هتل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها