شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
خلأ جدی در حوزه پژوهش دفاع مقدس وجود دارد/ زیرکی مؤلف در بیان حقایق

محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان گفت: آنچه امروز در فضای پژوهش و نوشتن درباره دفاع مقدس وجود دارد، خلاء نویسندگانی مانند نصرت‌الله محمودزاده است. چون درباره تحقیق و نوشتن از جنگ حتماً باید مبتنی بر پژوهشی فنی و حرفه‌ای باشد و مولف اثر را به گونه‌ای به نگارش دربیاورد که روایت آن بتواند خلائی که این سال‌ها در رابطه با فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت وجود دارد، برطرف شود.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان در رونمایی کتاب «جنگ بدون صلح» گفت: وقتی کتاب‌های نصرت‌الله محمودزاده را مطالعه می‌کنم خودم را در آن فضا احساس می‌کنم؛ توصیفات عینی و ذهنی که مؤلف کتاب دارد برای مخاطب بسیار قابل لمس است، مثل آن تجربه هفده ساله در کتاب «محمد، مسیح کردستان» که برای آن زحمت بسیار کشید و ما در سال ۹۷ درباره این کتاب با هم ارتباط گرفتیم و فیلم‌نامه‌ای که قرار بود با هم کار کنیم اما دوست دیگری آن را انجام داد.

او افزود: آنچه امروز در فضای پژوهش و نوشتن درباره دفاع مقدس وجود دارد، خلاء نویسندگانی مانند نصرت‌الله محمودزاده است. چون درباره تحقیق و نوشتن از جنگ حتماً باید مبتنی بر پژوهشی فنی و حرفه‌ای باشد و مولف اثر را به گونه‌ای به نگارش دربیاورد که روایت آن بتواند خلائی که این سال‌ها در رابطه با فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت وجود دارد، برطرف شود.

این کارگردان بیان کرد: من خوشحالم درباره استاد محمودزاده صحبت می‌کنم چون ابتدا فیض معنوی آن به خودم می‌رسد. چون مدت زیادی از نعمت ارتباط و مصاحب با او برخوردارم. به ویژه درباره کتابی که در آینده قرار است که بیشتر درباره آن صحبت شود و ترجیح می‌دهم که خودش درباره آن کتاب صحبت کند. امیدوارم خیر این کتاب برسد به کسانی که در این حوزه قرار است کار بکنند. ضمن اینکه حق این قلم دانسته شود، چون حق بزرگی بر حوزه دفاع مقدس و حوزه مقاومت دارند و در حال حاضر جوانان زیادی می‌خواهند در این فضا کار کنند و این کتاب‌ها برای آنها بسیار مفید و راهگشاست. موهای سپید شده استاد نشان می‌دهد که چه قدر رنج بردند تا این دست کتاب‌ها نوشته شوند.

زاویه جذاب مولف برای نگاه به قضایا

مصطفی خرامان، پژوهشگر تاریخ در ادامه این نشست عنوان کرد: کتابی که امروز پیش روی ماست، داستان جذابی است که یک نکته اساسی دارد و آن زاویه‌ای است که مولف سعی کرده به موضوع بنگرد. در این کتاب به عملیاتی نگاه شده که اسرائیل در جنوب لبنان انجام داد و درباره آن تحقیقی انجام نشده است. نوع نگاه مولف به قضایای حمله حماس به غزه و پس از آن حملات اسرائیل به غزه روی غیرانسانی جنگ را نشان می‌دهد و حمایت آمریکا از روی غیرانسانی جنگ.

او ادامه داد: این‌که اسرائیل در جنوب لبنان پیروزی به دست آورده است، اما هیچ وقت درباره آن حرف نزده است. این نکته مهمی است که اگر در این حمله تعدادی از لبنانی‌ها را می‌کشند، اما صدایش را درنمی‌آورند. به نظرم نصرت‌الله محمودزاده در کتاب «جنگ بدون صلح» با زیرکی خاصی این موضوع را برای ما توضیح می‌دهد. آنچه در این کتاب آمده خیلی خوب می‌تواند به ما کمک کند نسبت به آنچه در جنوب لبنان می‌گذرد.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: در این کتاب مولف نگاهی به شکل تاریخ اسرائیل دارد و به ما آگاهی می‌دهد که چه اتفاقی در لبنان و فلسطین در حال روی دادن است.

مصطفی خرامان گفت: من جایی یک نکته درباره جنگ ایران و عراق خواندم که نکته جالبی بود که در این جنگ روسیه به عنوان حامی تسلیحاتی عراق بود و وقتی ما در جنگ پیش رفتیم و به سمت فتح فاو. تسلیحات گرفتن عراق از روسیه طبیعی بود که حامی تسلیحاتی عراق نخواهد که این جنگ به سمت پیروزی ما پیش برود. از آن طرف آمریکا همین شیوه را داشت و نمی‌خواستند ما در جنگ پیروز بشویم. بنابراین وقتی به سمت بصره رفتیم همه علیه جمع شدند که این اتفاق نیفتد.

او ادامه داد: امروز اسرائیل هم چنین وضعیتی دارد و وقتی آمریکا از او به عنوان حامی مالی و تسلیحاتی حمایت می‌کند که شکستی برای اسرائیل اتفاق نیافتد. ما در جنگ ایران و عراق به این نکته توجه نکردیم. در جنگ اسرائیل با فلسطین هم این موضوع را درست ندیدیم، اما محمودزاده در کتاب «جنگ بدون صلح» هم به این نکته توجه کرده است. لذا کتاب، کتاب قابل اعتناست و نکات جالبی برای گفتن دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها