جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
«دفتر دوم انسان‌شناسی و فرهنگ؛ جستارهایی سینمایی دربارۀ فرهنگ، تاریخ و شهر»  منتشر شد

«دفتر دوم انسان‌شناسی و فرهنگ؛ جستارهایی سینمایی دربارۀ فرهنگ، تاریخ و شهر» نوشتهٔ محمد تهامی‌نژاد از سوی انتشارات نامه فرهنگ در زمستان ۱۴۰۲، با ۸۶ صفحه منتشر شده است.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ دفتر دوم انسان‌شناسی و فرهنگ «جستارهایی سینمایی دربارۀ فرهنگ، تاریخ و شهر» نوشتهٔ محمد تهامی‌نژاد از سوی انتشارات نامه فرهنگ در زمستان ۱۴۰۲، با ۸۶ صفحه منتشر شده است.

محمد تهامی‌نژاد به‌عنوان نویسنده و پژوهشگر در باب این مجموعه نوشته است: از نظر تاریخ‌نگاری شناسی و هدف پژوهندگانِ تاریخ سینمای ایران، شاهد عبور «تاریخ‌پژوهی سینمای ایران» از دو مسیر و رویکرد مختلف هستیم که عبارت‌اند از: تاریخ‌نگاری مبتنی بر روایت‌های غیر فیلمیک و زندگی‌نامه‌نویسی هنرمندان که شرح وقایع تاریخی و تاریخ فرهنگ تماشای فیلم است. این نوع تاریخ گاهی متعلق به غیاب فیلم، محسوب می‌شود. تاریخ زیبایی‌شناسی فیلم و کشف روابط نانمودگی که به تاریخ‌نگاری رانکی وابسته است؛ ولی از آن درمی‌گذرد.

این مجموعه با تلاش نویسنده در صدد آن است که پژوهشی در باب تاریخ سینمای ایران از دو مسیر با دو رویکرد متفاوت بپردازد و همان‌طور که نویسنده در پیشگفتار آن اشاره کرده است این مجموعه در شش مقاله، متعلق به اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود است به فرهنگ و فیلم مستند اشاره شده است و تمام دغدغهٔ وی از نگارش این مجموعه در سال‌های میانۀ زندگی‌اش، کاستن از فاصله‌های بینا نسلی بوده است که توّهم فاصلۀ وی با نسل‌هایی که جوان‌تر هستند، جایش را به درک و کوشش در شناخت فاصلۀ واقعی‌تر با جهانی داده که بی‌شتاب گذشته است.

دفتر انسان‌شناسی و فرهنگ به‌عنوان موسسه‌ای در باب انسان‌شناسی و فرهنگ به مقالات و نوشته‌هایی می‌پردازد که از این مجموعه و سایر کتاب‌ها و مقالات جامانده‌اند. این مجموعه در اسفندماه ۱۴۰۲ به تاریخ سینمای ایران به طور جامع و دانشنامهٔ مختصری از فیلم‌های مستند در ایران را توضیح داده است.

این مجموعه برای مستندسازان، فیلم‌سازان و افراد علاقه‌مند به تاریخ‌پژوهی سینمای ایران مناسب و قابل‌استفاده است. علاقه‌مندان برای دریافت این مقاله می‌توانند به‌صورت الکترونیک به نشر نامه فرهنگ مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها