شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
سود صنعت چاپ در تعامل بخش‌های حکمرانی است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: سود بخش خصوصی چاپ در تعامل و استفاده از تعامل بین بخش‌های حکمرانی برای گرفتن امتیازات لازم برای صنعت است.

بابک عابدین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برخی مشکلات و دغدغه فعالان صنعت چاپ در رفع موانع مشکلات کسب و کار چاپخانه‌ها، گفت: ناهماهنگی در تولی‌گری صنعت چاپ، یکی از مشکلات جاری فعالان این صنعت است. می‌دانیم قانون‌گذار، متولی و صادرکننده مجوز فعالیت‌های صنعت چاپ را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌داند؛ همچنان که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز تولیدات یکسری داروها و خوراکی‌ها را صادر می‌کند؛ بنابراین همان‌طور که صنایع سلامت، صنعت هستند، صنعت چاپ هم یک «صنعت رسانه» است.

وی ادامه داد: چاپ به‌مثابه یک رسانه است؛ پیام دارد و ویژگی‌های خود را به مخاطب معرفی می‌کند؛ چراکه فعالیت رسانه‌ای به‌عنوان یک فعالیت فرهنگی تعریف می‌شود که چاپ نیز با آن موضوعیت دارد و قانونگذار بر اساس همین نسبت چنین تصمیمی را گرفته است.

عابدین با بیان اینکه در کنار رسانه بودن چاپ، یک فرآیند تولید وجود دارد که فرآیندی صنعتی مثل کارخانه و ماشین‌آلات است، افزود: درگذشته همه نیازهای صنعت چاپ، شناسایی و در همکاری با سایر نهادها و وزارتخانه‌ها این مشکلات پیگیری می‌شد، کارخانه‌های چاپ نیز با حمّیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شده و در مواقع مختلف از ابزار وزارتخانه صنعت هم در پیگیری امور استفاده شده و می‌شود.

وی ادامه داد: بخش ماشین‌آلات صنعت چاپ، سال‌های زیادی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و برای آن یک اداره کل پیش‌بینی شده است، اما وزارت صمت گستره کاری وسیعی دارد و نمی‌تواند یک مدیرکل در امور ماشین‌آلات چاپ داشته باشد زیرا همه وزارتخانه‌هایی که بخش صنعتی دارند با این مجموعه در ارتباط هستند.

عابدین با بیان اینکه معتقدم، بهترین کار این است که کارهای این صنعت، متمرکز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال شود، گفت: مسئله اینجا است، اگر همه فعالیت‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شوند، دیگر کارها، جزیره‌ای پیگیری نمی‌شود؛ زیرا در استان‌ها هم معاون فرهنگی مدیرکل چاپ فعالیت دارند و و امور مرتبط با آن را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: معتقدم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید در این حوزه شفاف موضع‌گیری کند و مثل سابق در تعامل با سایر نهادها و مجموعه‌ها مشکلات و دغدغه‌ها را حل کند. همکاران صنفی باید بدانند، مقابل هم قرار دادن بخش‌های حکومتی و حکمرانی سودی برای صنف ندارد. سود بخش خصوصی چاپ در تعامل و استفاده از تعامل بین بخش‌های حکمرانی برای گرفتن امتیازات لازم برای صنعت است.

به‌گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، در صنعت بسته‌بندی و نشر توقع داریم، همه فعالیت‌های اداری این صنعت به شکل کامل و شفاف به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگردد؛ علاوه‌براین نیازهای صنعت چاپ و بسته‌بندی در بانک مرکزی، وزارت صمت، مجلس و وزارت اقتصاد، در معاونت فرهنگی قاطعانه پیگیری شود.

خودکفایی در بخش‌هایی که مزیت دارند

عابدین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ملی شدن صنعت چاپ، عنوان کرد: در بخشی از صنعت چاپ، مزیت نسبی داریم آن هم بخش تولیدات بسته‌بندی‌های پلیمری است که بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و شیرینی شکلات را شامل می‌شود، ایران در سطح جهانی از این مزیت بهره‌مند است؛ زیرا از منابع زیرزمینی کشور استخراج و به مواد اولیه تبدیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: منابع زیرزمینی در کارخانجات تولیدی به مواد واسطه‌ای تبدیل می‌شود و زمینه‌های مناسب به بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و پلیمیری خشک تبدیل می‌شود، معتقدم با توجه به این مزیت می‌توانیم خیلی موفق باشیم.

عابدین با بیان اینکه برخی تولیدات، مزیت نسبی برای کشور ندارد، گفت: برخی صنایع آب‌بر از نظر زیست‌محیطی آسیب‌زا هستند؛ می‌توانیم از ظرفیت پلیمری خود برای دستیابی به نیاز زنجیره تامین استفاده کنیم. معتقدم شاید هم خیلی نیاز نباشد همه این موارد را در داخل کشور تولید کنیم، بلکه می‌توانیم با استفاده از منابع استراتژیک خودمان از تولیداتی که در کشورهای دیگر مزیت نسبی دارند استفاده کنیم.

به‌گفته وی، می‌توان از ارز و منابع ملی ارزش افزوده ایجاد کرد؛ فعالان صنعت چاپ می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند، منظورم پرورش و گسترش ظرفیت تولیدی است که مزیت دارند و با حداکثری کردن ظرفیت تولید، برای رشد بخش‌هایی که مزیت نسبی ندارند، استفاده کنیم. این اقدام سیاست و مسیر درستی است که کشورهای موفق دیگر هم آن را تجربه کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها