دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
پیدایش هنر نمایش و تئاتر وارداتی

کتاب «بنیاد نمایش در ایران» نوشتهٔ ابوالقاسم جنتی در نوبت اول ۱۴۰۲ در ۱۰۰ نسخه و ۱۳۳ صفحه به قیمت ۱۴۶ هزار تومان از انتشارات وزان منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «بنیاد نمایش در ایران» نوشتهٔ ابوالقاسم جنتی در نوبت اول ۱۴۰۲ در ۱۰۰ نسخه و ۱۳۳ صفحه به قیمت ۱۴۶ هزار تومان از انتشارات وزان منتشر شده است.

کتاب «بنیاد نمایش در ایران» با ۲۰ عنوان به هنرنمایشی در ایران به‌صورت کامل و جامع می‌پردازد. عناوین کتاب عبارت‌اند از: منبع و منشأ تمدن و هنر؛ نظری به گذشته بسیار دور؛ فرهنگ و هنر در فلات ایران؛ در عصر تمدن آریائی؛ دورهٔ پارت‌ها؛ عصر درخشان ساسانیان؛ دورهٔ تسلط عرب؛ تعزیه نامه‌های نمایشی؛ تعزیه‌های ما از نظر نمایش؛ شیوه نمایش؛ کارگردان؛ دکور - لباس و آرایش نقش‌ها؛ اصالت نمایش‌های ما؛ حماسه‌های ملی ما از نظر نمایش؛ آثار نشاط‌انگیز و نمایش‌های خنده‌آور؛ ره‌آورد مسافرین از کشورهای دیگر؛ نمایش در تئاتر ملی؛ تئاتر ایران در عصر حاضر؛ تئاتر امروز ما؛ فهرست نمایشنامه‌ها.

نویسنده در ابتدای این کتاب نوشته است: «تحقیق در بنیاد هنرنمایش ایران از جمله مباحثی است که تا کنون موردتوجه محققان فن ادب و هنر واقع نگردیده است و اگر عده‌ای از علاقه‌مندان، بر سبیل تفنن در این بحث وارد شده و جسته‌وگریخته مطالبی نوشته‌اند، گفتار آنان جنبه روایت دارد نه تحقیق و تتبع.

نویسنده در کتاب «بنیاد نمایش در ایران» پیشینهٔ هنرنمایشی ایران را بیشتر مورد تجسس و تحقیق قرار داده است. این کتاب حاصل پانزده سال تجسس و تفحص نویسنده ذیل موضوع هنرنمایش در ایران است که تحت‌الشعاع ادبیات نمایشی قرار دارد. چرا که برای اولین‌بار است که تاریخی درباره هنرنمایشی، ایران تنظیم و تحریر می‌گردد و بدون شک دارای نقائصی است که شایسته اغماض است.

در بخش اول با عنوان منبع و منشأ تمدن و هنر این کتاب آمده است: «گروهی معتقدند که نمایش مانند اغلب علوم و فنون از یونانی‌هاست و ایران، سوریه، کلده و هندوستان نیز مانند سایر ممالک متمدن از منبع فیض آن مهد معرفت سیراب شده‌اند. همچنین آداب‌ورسوم ایرانی در همه‌جا رواج دارد و افکار و آثار حکماً و دانشمندان ما به تفکرات و تراوشات مغزی بیگانگان رونق و عظمت داده است. اگر تمدن ما برتر و بالاتر از تمدن یونان نبود، هرگز آشیل شاعر و نمایشنامه‌نویس یونانی، برای انتقاد از ایرانی گری مردم یونان نمایشنامه معروف ایرانیان را در ذم ایرانیان به وجود نمی‌آورد».

کتاب «بنیاد نمایش در ایران» ذیل عنوان فرهنگ و هنر گردآوری شده است و همچنین در آخر کتاب پس از بخش اول فهرستی از نمایشنامه‌های چاپ شده و گلچینی از آثار نمایش نویسان ایران را با شمه‌ای از شرح و حال آثارشان به نگارش درآمده است.

مخاطب در کتاب «بنیاد نمایش در ایران» از منبع تمدن و هنر آگاهی کامل پیدا می‌کند و اصالت نمایش‌های ایرانی را به طور کامل می‌خواند و نویسنده دیگر عوامل نمایش‌های ایرانی را با تمام جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب «بنیاد نمایش در ایران» قطعه‌ای از گنجینه‌ای ارزشمند تاریخ فرهنگی، هنری و اجتماعی ایران‌زمین است که شاید بتوان گفت اولین کتاب منتشرشدهٔ پژوهشی و تاریخی در مورد پیدایش هنرنمایش و تئاتر وارداتی است که از ابتدای دههٔ سی ظهور کرده است. این کتاب برای هنرجویان نمایش با گرایش ادبیات نمایشی و علاقه‌مندان به حوزه پیدایش و تمدن هنرنمایش در ایران مناسب و قابل بهره نیز می‌باشد.

کتاب «بنیاد نمایش در ایران» به نگارش ابوالقاسم جنتی در نوبت اول ۱۴۰۲ در ۱۰۰ نسخه و ۱۳۳ صفحه به قیمت ۱۴۶ هزار تومان از انتشارات وزان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها