چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
پویش ملی زندگی با آیه‌ها در بندرعباس/ اولین امانت گیرنده کتاب سال ۱۴۰۳ هرمزگان چه کسی بود؟

هرمزگان - پویش ملی زندگی با آیه‌ها در بندرعباس، اولین عضویت و امانت گیرنده کتاب سال ۱۴۰۳ هرمزگان عناوین مهمترین اخبار کوتاه کتاب در استان هرمزگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، طرح محله‌های قرآنی با شعار «من قرآن را دوست دارم»، تفسیر سوره تین، قصه‌گویی از مجموعه «قصه‌های پیامبران» و اولین عضو و اولین امانت گیرنده کتاب در سال ۱۴۰۳ در استان هرمزگان مشخص شدند.

اجرای طرح محله‌های قرآنی با شعار «من قرآن را دوست دارم»

به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و ماه نزول قرآن ویژه برنامه‌های قرآنی در شهر بندرعباس برگزار شد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با هدف ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی اقدام به برگزاری محفل قرآنی در سطح محلات کرده است.

این طرح که با محوریت پویش ملی زندگی با آیه‌ها برگزار می‌شود ضمن تلاوت زیبای آیات قرآن کریم توسط قاریان ممتاز استان توجه ویژه‌ای به مفاهیم و تدبر آیات قرآن کریم با تفسیر آیات موضوعی خواهد شد و شنونده ابتدا با مفاهیم و مبانی آیات آشنا می‌شود و سپس با تلاوت زیبای آیات تفسیر و تبیین شده روبرو خواهد شد.

در این طرح حوزه کودک و نوجوان به صورت ویژه‌ای لحاظ شده و به صورت اختصاصی نیز توسط مربیات تخصصی کودک و نوجوان برنامه‌های قرآنی برای این قشر برگزار خواهد و از خادمین و فعالان قرآن محلات تجلیل خواهد شد.

گفتنی است: در طرح توسعه محلات قرآنی در آینده همراه با آن نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری قرآنی در سطح محلات برگزار خواهد شد که شامل بخش‌های هنری همچون ایستگاه نقاشی، نمایشگاه عکس و آثار هنری، اجرای میدانی تئاتر با مضامین قرآن و در بخش فرهنگی شامل ایستگاه خوانش کتاب و فروشگاه محصولات فرهنگی قرآنی و ایستگاه قصه گویی کودک و نوجوان خواهد بود.

محفل قرآنی با تفسیر سوره تین

مسئول کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان در خصوص ادامه برگزاری محفل قرآنی در این کتابخانه گفت: هر روز با قرائت چند سوره از قرآن و تفسیر آیات و بازگو کردن قصه های قرآنی انجام می‌شود.

حلیمه روشن زاده ادامه داد: در این محفل سوره تین با صدای دلنشین اعضا خوانش شد و کتابدار به تفسیر سوره تین پرداخت و یادآور شد در این سوره خداوند به چهار چیز (انجیر، زیتون، طور سینین و شهر امن مکه) قسم خورده در این محفل ایشان قصه کشتی نوح را بازگو کرد.

وی افزود: آموزش قرآن به کودکان می‌تواند خیلی راحت‌تر و عمیق‌تر اتفاق بیافتد، به شرطی که این آموزش برای کودک جذاب باشد. همان‌طور که می‌دانید؛ آنچه کودک یاد می‌گیرد، جزئی از رفتار و شخصیت او را شکل می‌دهد، به خاطر همین آموزش قرآن برای کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این کتابدار هرمزگانی اضافه کرد: یکی از سوره‌های کوتاه قرآن، سوره تین است که در عین کم بودن تعداد آیات، نکات آموزشی مهم و اساسی دارد که می‌توانیم این سوره را به کودک بیاموزیم. اما باید شیوه انتقال مفاهیم، ساده و روان و کودکانه باشد تا کودک درک کند و بتواند مطالب گفته شده در سوره را یاد بگیرد.

روشن زاده با قصه گویی از داستان کشتی نوح برگرفته از کتاب قصه های پیامبران گفت: در این کتاب از مجموعه «قصه‌های پیامبران»، قصه کشتی نوح براساس قرآن برای کودکان و نوجوانان بازآفرینی شده است.

مسئول کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان در پایان اذعان داشت: قصه در قالب گفت و گو تنظیم شده با طرح‌های رنگی کارتونی همراه است. در این قصه حضرت نوح (ع) پس از اینکه از ایمان آوردن قومش نا امید شد، کشتی بزرگی ساخت؛ سپس تعدادی از هوادارانش به همراه جفتی از هر حیوان را سوار کشتی نمود. آن گاه به اراده خداوند طوفانی برخاست و تمام قوم نوح (ع) از جمله پسرش نابود شدند اما کشتی نوح و سرنشینانش نجات یافتند.

اولین عضویت و امانت گیرنده کتاب سال ۱۴۰۳ هرمزگان از جنوبی‌ترین جغرافیای ایران

یک عضو نونگاه و یک عضو نوخوان از مرکز فرهنگی هنری ابوموسی در جنوبی‌ترین نکته ایران زمین اولین عضو و اولین امانت گیرنده کتاب در سال ۱۴۰۳ در استان هرمزگان شدند.

عطیه ابرشهر عضو نونگاه اولین عضو در سال ۱۴۰۳ و ایلیا صادقی کوه شهری عضو نوخوان مرکز ابوموسی با امانت کتاب‌هایی چون در جستجوی خدا و قصه‌ی عمو نوروز و خاله بهار به عنوان اولین امانت گیرنده کتاب در سطح استان هرمزگان معرفی شدند.

به گزارش ایبنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان ابوموسی از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرده است. این مرکز همچون مراکز دیگر کانون در زمینه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی بصورت خلاقانه و ایجاد زمینه تفکر پویا تلاش می‌کند.

فعالیت‌های کتاب محور و ترغیب اعضا به موضوع کتاب و کتابخوانی، قصه گویی، سفالگری، نقاشی، کاردستی و … از دیگر فعالیت های این مرکز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها