دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
شناخت فلسفه در طراحی

کتاب «زیبایی‌شناسی دیزاین» نوشتهٔ جِین فورسِی ترجمهٔ داود میرزایی به همت انتشارات مشکی در نوبت اول ۱۴۰۲ در ۳۵۱ صفحه به قیمت ۳۲۵ هزار تومان با موضوع زیبایی‌شناسی و طراحی و فلسفه منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «زیبایی‌شناسی دیزاین» نوشتهٔ جِین فورسِی ترجمهٔ داود میرزایی به همت انتشارات مشکی در نوبت اول ۱۴۰۲ در ۳۵۱ صفحه به قیمت ۳۲۵ هزار تومان با موضوع زیبایی‌شناسی و طراحی و فلسفه منتشر شده است.

کتاب «زیبایی‌شناسی دیزاین» تحت عنوان زیبایی‌شناسی و طراحی با عناوینی چون:

فصل اول: هستی‌شناسی دیزاین

فصل دوم: جایگاه امر زیبایی‌شناختی؛ زیبایی و احکام ذوقی

فصل سوم: دیزاین و زیبایی وابسته

فصل سوم: زیبایی‌شناسی روزمره و دیزاین گردآوری شده است.

در مقدمه این کتاب از زبان نویسنده می‌خوانیم: «زیبایی‌شناسی روزمره بر آن است تا زیبایی و اهمیت امر معمولی و آشنا را آشکار کند. من به دنبال نشان‌دادن خط و ربط دعاوی آن با نظریه دیزاین هستم. زیبایی‌شناسی روزمره می‌کوشد مقولات سنتی و روش‌شناسی‌های این رشته را برای تطابق بیشتر و بهتر آن با ویژگی‌های اشیا و تجربه‌های روزمره گسترش دهد؛ اما درعین‌حال به‌عنوان نقدی بر محدودیت دامنهٔ زیبایی‌شناسی نیز عمل می‌کند. (رشتهٔ زیبایی‌شناسی اساساً هنر محور است و لذا به طرزی تأمل‌برانگیز از پرداختن به اموری بازمانده است که مستقیماً به زندگی روزمره ما مربوط می‌شود)».

کتاب «زیبایی‌شناسی دیزاین» کتابی است برای علاقه‌مندان به دیزاین و شناخت فلسفه و مخاطب می‌تواند مسائل نظری و زیبایی‌شناسی را در این کتاب دنبال کند تا میدان دید وی در این حوزه گسترش یابد.

جِین فورسِی به‌عنوان نویسنده در این کتاب سعی نموده با مطرح‌کردن فلسفهٔ زیبایی‌شناسی روزمره، مبحث دیزاین را بررسی کند و جنبشی نو را میان هنر و فلسفه ایجاد کند به همین منظور اصول کار وی با مطالعهٔ دیزاین آغاز می‌شود و با زیبایی‌شناسی به پایان می‌رسد.

از طرفی هم داود میرزایی به‌عنوان مترجم، کتاب را با کارهایش در حوزهٔ کانت شناسی، به‌ویژه نقد سوم وی همچنین زیبایی‌شناسی فلسفی در قرن هجدهم، اعم از بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی می‌شناسد. داود میرزایی در بخشی از کتاب می‌گوید: «کتاب حاضر را نقطهٔ تلاقی دو مسیر کاری خودم یافتم: رهیافتی کانتی به زیبایی‌شناسی دیزاین»

کتاب «زیبایی‌شناسی دیزاین» به دنبال ارائه نظریه‌ای استوار درباره دیزاین است، لذا طرح آن از صرف پژوهشی کلی درباره این پدیده فراتر می‌رود ولی مانند هر جمله‌ای به قلمرو ناشناخته، چند پرسش ضروری درباره دیزاین رخ می‌نماید که به آن پرداخته شده است. به همین منظور نویسنده در انتهای مقدمه کتاب گفته است: «پیشرفت تاریخی دیزاین در نسبت با تولید صنعتی، وابستگی آن به نیروهای بازار و راه‌هایی که این نیروها می‌توانند پاسخ‌های زیبایی‌شناختی ما را جهت دهند، از جملهٔ مسائلی هستند که تا کنون بررسی نشده‌اند.»

بنابراین آنچه در این کتاب بررسی می‌شود جایگاه راستین دیزاین در فلسفه است که نگاه پژوهشی به آن شده است و هر آنچه در هنر و فلسفه ضمن بررسی دیزاین و زیبایی‌شناسی دیزاین عنوان شده، در این کتاب به این مسئله پرداخته شده است.

این کتاب ضمن مطالعهٔ آزادی که می‌تواند برای هر فردی که به این حوزه علاقه‌مند باشد، مفید است برای هنرجویان هنر در حوزهٔ طراحی و طراحی صنعتی و همچنین تحلیلگران فلسفهٔ در حوزهٔ زیبایی‌شناختی در هنر هم می‌توانند از این کتاب بهره کافی و مناسبی ببرند.

کتاب «زیبایی‌شناسی دیزاین» نوشتهٔ جِین فورسِی ترجمهٔ داود میرزایی به همت انتشارات مشکی در نوبت اول ۱۴۰۲ در ۳۵۱ صفحه به قیمت ۳۲۵ هزار تومان با موضوع زیبایی‌شناسی و طراحی و فلسفه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها