جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵
یادداشت‌هایی که می‌تواند زمینه‌ساز نگرشی نو باشد

کتاب «معماری و گُل» مجموع یادداشت‌هایی است که ذاتِ هنر و زیبایی معماری را برای مخاطب بیان می‌کند.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «معماری و گُل» نوشتهٔ محمد منصور فلامکی در نوبت اول پاییز ۱۴۰۲ با ۲۵۰ نسخه و ۲۸۱ صفحه با موضوع ترکیب و تناسب در معماری ایرانی به همت انتشارات فضا به قیمت ۳۲۵ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «معماری و گُل» در سه فصل با عناوین کامل و جامع نسبت به هر فصل گردآوری شده است. اما آنچه در نویسنده در پیشگفتار این کتاب گفته است چنین می‌باشد: «قصد از نوشتن این کتاب نمایانیِ (عالم خلقت در فرآورده‌های ناب) است؛ و معماریِ به کمال، صورتی از گِل به کمال آفریدهٔ خداوند می‌تواند باشد.» آنچه این کتاب در ابتدا قصد بر این دارد که به مخاطب بیان کند این است که معماری آن نیست که فرآورده‌های لخت و متکی بر نهادهای محدود و متعلق به قرن‌های هجدهم و نوزدهم اروپای مرکزی و شمالی در فضای تجربی خود معرفی کند.

بنابراین کتاب «معماری و گُل» مجموعه‌ای از یادداشت‌هایی است که می‌تواند زمینه‌ساز نگرشی نو باشد که در آغاز و پیش از گمان‌ها و تصورهایی که در کارهای علمی حقیرند حاصلش را از دست نمی‌دهد.

در مقدمه می‌خوانیم: «هستی بر پایهٔ نگرش‌ها، اعتقادها، نظرگاه‌های فردی، قومی، سرزمینی، جهانی و همچنین بر اساس همهٔ آنچه انسان‌های تجربه می‌کنند به سنجش می‌برند تعریف و تمجید می‌شود. این مهم است چه بر اساس فرهنگ‌های بومیِ انسان‌های "یکجانشین" و "سازمان‌یافته" رخ می‌کند و چه زاده از تجربه‌های آموخته‌های جهان‌شناختی تک انسان‌هایی باشد که دوست دارند و یا می‌خواهند بر اندیشه‌ها و یافته‌های دیگر کسان سخنی را ابراز کنند».

کتاب «معماری و گُل» مجموع یادداشت‌هایی است که ذاتِ هنر و زیبایی معماری را برای مخاطب بیان می‌کند. این کتاب در پی آن است که آنچه را به‌درستی می‌داند، در چارچوبی دگر و نوپرداز قرار دهد و هر آینه از این کار ترکیبی تازه سخنی و دانسته‌ای را در اختیار مخاطب قرار بدهد. این کتاب بنا به گفتهٔ نویسنده قرار است پرسشی را عنوان کند که تا امروز دیگران از آن اطلاعی نداشتند و به موضوعاتی بپردازد که در هیچ کتابی پرداخته نشده است.

بخش از کتاب «معماری و گُل» چنین می‌باشد: «معماری همانند گل پر رمز و راز است؛ زیبا است و آفرینندهٔ انگیزه‌هایی مقبول برای عشق‌ورزیدن به مقوله‌های آفرینش. از سوی دیگر موضوع بازشناختِ رمز و رازهایی به میان می‌آید که پیوسته از روزِ شناخت گل تا هر روزی دیگر که دیدن معانی آن دست پای آدمی‌زاده را به خود گره می‌زند و جرات کلام نهایی را از وی می‌گیرد؛ نمایان می‌شود. جایی که گل می‌خواهد با دست آوردی که آدمیان آن را شاهکارِ دست‌ساخته‌های خویش می‌دانند به سنجش برده می‌شود».

کتاب «معماری و گُل» برای علاقه‌مندان به هنر معماری و ترکیب و تناسبات موجود در هنر معماری مناسب می‌باشد. این کتاب هنرجویان معماری را ترغیب می‌کند که هنر معماری از با دید وسیع‌تری نگاه کنند و ارزش‌های موجود را در این هنر را شناسایی کنند.

کتاب «معماری و گُل» نوشتهٔ محمد منصور فلامکی با ۲۵۰ نسخه و ۲۸۱ صفحه با موضوع ترکیب و تناسب در معماری ایرانی به همت انتشارات فضا به قیمت ۳۲۵ هزار تومان منتشر شده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانهketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها