دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶
توقف کامل پروژه فرهنگنامه استان بوشهر/ انتشار آثار مجموعه تاریخ انقلاب اسلامی  بعد از ارزیابی نهایی

بوشهر – رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر با اشاره به توقف کامل پروژه فرهنگنامه استان بوشهر، درباره دیگر پروژه مکتوب تاریخ‌نگاری این استان بیان کرد: برخی از آثار مکتوبی که مبین خاطرات مبارزان بوشهری در جریان پیروزی انقلاب اسلامی است و در قالب مجموعه تاریخ انقلاب اسلامی به نگارش درآمده‌اند، پس ارزیابی نهایی و تامین بودجه منتشر خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، عبدالله شاهینی شامگاه دوشنبه در ضیافت افطاری و دیدار با اهالی رسانه به مناسبت هفته انقلاب اسلامی به معرفی هنر انقلابی پرداخت و گفت: هفته هنر انقلاب اسلامی با دو هدف معرفی و بازخوانی آثار هنرمندان انقلابی در یک سال اخیر و حمایت و ترویج آثاری که در دایره گفتمان انقلاب اسلامی پدید آمده‌اند، هر ساله برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جاری برای نخستین بار ستاد نکوداشته هفته انقلاب اسلامی استان با مشارکت ۲۷ دستگاه فرهنگی و مرتبط تشکیل شده است و حدود ۲۰ برنامه شاخص همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در این استان برگزار خواهد شد که بخش قابل‌توجهی از این برنامه‌‎ها با مشارکت و همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان اجرایی می‌شوند.

شاهینی سپس به تبیین هنر انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخت و اشاره کرد که امام خمینی (ره)، هنری را انقلابی می‌دانستند که دردمند باشد و از متضعفان در مقابل مستکبران حمایت کند. هنری که در رفع مشکلات جامعه مشارکت داشته باشد. از این‌رو، ما در برنامه‌ریزی هفته هنر انقلاب اسلامی به‌دنبال ترویج و اشاعه هنری جریان‌ساز و نیروساز هستیم تا بتوانیم امید و نشاط را با روایتگری صحیح و بیانی هنری به جامعه تزریق کنیم.

رئیس حوزه هنری تاکید کرد: در جریانی این هفته، برنامه‌های متنوعی برنامه‌ریزی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به غبارروبی قبور شهدا، برگزاری شب‌شعر «غزه» در جوار شهدای گمنام وحدتیه با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و برگزاری نشست تخصصی ادبی و کارگاه داستان‌نویسی با حضور بیژن کیا، نویسنده ملی با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در کتابخانه عمومی خلیج فارس و دانشگاه خلیج فارس، برگزاری کارگاه خوشنویسی، اکران مستند، ایستگاه نقاشی و… اشاره کرد اما شاخص‌ترین برنامه‎ هفته هنر انقلاب اسلامی در سال جاری همان آیین معرفی چهره برتر هنر استان است که ۲۹ فروردین‌ماه برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه آیا در این هفته اثری از مجموعه تاریخ انقلاب اسلامی در استان رونمایی خواهد شد، توضیح داد: با توجه به اینکه آثاری که در قالب این مجموعه به رشته تحریر درآمده‌اند، از نظر محتوایی و ویراستاری نیاز به بازنگری دارند، بایستی مورد ارزیابی نهایی قرار بگیرند که اگر تائید شدند، این آثار پس از تأمین بودجه منتشر خواهند شد.

شاهینی همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره سرنوشت فرهنگنامه استان بوشهر که مجموعه نفیسی از تاریخ فرهنگ و هنر و فرهنگی شفاهی این استان است، گفت: این پروژه به دلیل مسائل مالی و محتوایی از سوی ستاد مرکزی در کشور کاملاً متوقف و حدود دو سال است که تعطیل شده است.

رئیس حوزه هنری سپس با اشاره به فرایند انتخاب چهره برتر هنر انقلاب استان بوشهر تصریح کرد: ۳۰۰ هنرمند که به سه روش استعلام از دستگاه‌های فرهنگی برای شناسایی هنرمندان تاثیرگذار و جریان‌ساز انقلابی، ثبت نام خود هنرمندان در فراخوان حوزه هنری برای انتخاب هنرمندان انقلابی و کسب اطلاع از هنرمندان و فعالان شاخص فرهنگی استان درباره هنرمندان تاثیرگذار، به‌عنوان داوطلبان چهره برتر هنر استان مشخص شدند، در دو مرحله از سوی مدیران دستگاه‌های فرهنگی، داوری شدند.

به گفته وی، در نهایت هفت هنرمند هم‌استانی در هفت رشته هنرهای نمایشی، تجسمی، تصویری، پژوهش هنر، ادبیات پایداری، آفرینش‌های ادبی، مقاومت و فلسطین برگزیده شدند که چهره برتر هنر انقلاب از میان این هفت هنرمند برگزیده انتخاب خواهد شد.

هفته هنر انقلاب اسلامی، هفته هنر مردم ایران است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در بخش دیگر این ضیافت رمضانی با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر و تحسین حرکت جهادی که از سوی حوزه هنری امسال برای بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی شکل گرفته، گفت: هفته هنر انقلاب اسلامی تنها به یک دستگاه خاص تعلق ندارد، بلکه همه ادارات و دغدغه‌مندان فرهنگ و هنر را شامل می‌شود.

عبدالرحیم افروغ افزود: باید در این هفته محتوایی تولید شود که برای سال‌های آینده قابل اتکا باشد. از دید من، آنچه در هفته هنر انقلاب اسلامی اتفاق می‌افتد، تلفیقی از انقلاب اسلامی و مردم است. از آنجایی که انقلاب اسلامی هم ثمره مجاهدت مردم ایران است، پس می‌توان گفت که هفته هنر انقلاب اسلامی، هفته هنر مردم ایران است.

به عقیده وی، هنری متعهد و انقلابی است که وقتی عرضه می‌شود مردم از آن فیض ببرند. بنابراین در کنار تعهدی که ادارات دولتی در برگزاری بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی دارند، می‌طلبد که هنرمندان متعهد به‌صورت خودجوش به عرصه بیایند و پیام‌های انقلاب اسلامی را که نیاز به بازگویی دقیق و هنری دارند، با روایتی امیدآفرین و واضح بیان کنند. مهم‌ترین پیام انقلاب اسلامی اتحاد و انسجام ملی است که در پیروزی آن نقش پررنگی داشته است.

افروغ نامگذاری هفته هنر انقلاب اسلامی را بر اساس شهادت شهید آوینی انتخاب هوشمندانه‌ای دانست و گفت: شهید آوینی دانش‌آموخته مکتب امام خمینی بود. برای شناخت این هنرمند در کنار درک و تماشای آثار تصویری او، باید آثار مکتوبش را که شامل ۱۲ اثر می‌شود و حرف بسیار برای گفتن دارند، خواند تا به جهان‌بینی و دغدغه‌مندی این هنرمند متعهد و انقلابی عمیق‌تر نزدیک شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها