شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴
استاد محمدتقی شریعتی؛ متفکر مسلمان معاصر

خراسان‌رضوی- استاد محمدتقی شریعتی پدر دکتر علی شریعتی و معروف به «سقراط خراسان» از مصلحان و نوگرایان اسلامی در ایران معاصر و از شاگردان میرزا حسین فقیه سبزواری بود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ۳۱ فروردین ماه ۱۳۶۶ محمدتقی شریعتی نویسنده، متفکر و فعال سیاسی–مذهبی پس از ۸۰ سال زندگی در مشهد درگذشت و در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

وی سال ۱۲۸۶ شمسی در مزینان سبزوار در استان خراسان رضوی به دنیا آمد؛ پدرش شیخ محمود و پدربزرگش آخوند ملا قربانعلی، معروف به آخوند حکیم، از روحانیون شیعه منطقه مزینان بودند.

استاد محمدتقی شریعتی؛ متفکر مسلمان معاصر

استاد محمدتقی شریعتی در زمره برجسته‌ترین و ارجمندترین متفکران مسلمان دوران معاصر قرار دارد. او از افرادی شد که با رویکرد نوگرایانه و روشن‌فکرانه به دین، فعالیت خود را ادامه و تأثیرات زیادی در این زمینه برجای گذاشت.

تأسیس «کانون نشر حقایق اسلامی» یکی از اقدامات استاد شریعتی است که با هدف گسترش روح مترقی اسلام و مقابله با فعالیت‌های حزب توده و دیگر افکار انحرافی بنیان گذارده شده بود.

استاد محمدتقی شریعتی؛ متفکر مسلمان معاصر

استاد شریعتی بیش از ۶۰ سال به کار تدریس، تعلیم، سخنرانی و تألیف پرداخت؛ «تفسیر نوین» از جمله آثار مشهور اوست.

همچنین از وی آثاری همچون آغاز وحی، اصول عقاید و اخلاق شریعتی، امامت در نهج‌البلاغه، تعلیمات دینی، چرا حسین قیام کرد؟، خلافت و ولایت از نظر قرآن و سنت، ز نیرو بود مرد را راستی، کارنامه کانون نشر حقایق اسلامی مشهد، مبانی اقتصادی در اسلام، مهدی موعود، علی شاهد رسالت‌، نیایش و وحی و نبوت در پرتو قرآن منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها