دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
بودجه خرید کتابخانه‌های دانشگاهی از نمایشگاه کتاب باید افزایش پیدا کند

مدیر نشر اساطیر پارسی با بیان اینکه این نشر در نمایشگاه کتاب 1403 با ۱۶۸ عنوان کتاب فقط به بخش مجازی نمایشگاه کتاب می‌آید، از کاهش بودجه کتابخانه‌های دانشگاهی برای خرید از نمایشگاه انتقاد کرد.

مریم تفضلی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره حضور نشر اساطیر در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: نشر اساطیر فارسی با ۱۶۸ عنوان کتاب به نمایشگاه مجازی امسال خواهد آمد. براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ناشرانی که در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران شرکت می‌کنند، می‌توانند کتاب‌هایی که در ۱۰ سال اخیر منتشر شده را وارد نمایشگاه کتاب کنند؛ بنابراین همه کتاب‌های اساطیر پارسی، امکان عرضه در بخش مجازی نمایشگاه کتاب را دارند.

مدیر نشر اساطیر پارسی افزود: این نشر فقط در نمایشگاه مجازی شرکت کرده است. با توجه به اینکه نشر اساطیر پارسی در کنار کتاب‌های کتاب‌های عمومی، منابع تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی را نیز منتشر می‌کند، با ۷۰ تا ۸۰ عنوان از عناوین این نشر به کتاب‌های کتابداری اختصاص دارد.

نقدینگی ناشران ضعیف است

وی درباره حضور مجازی کتابفروشان در کنار ناشران در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای دومین سال متوالی اظهار کرد: من مدافع حضور ناشران در نمایشگاه کتاب به صورت مستقل هستم؛ زیرا معتقدم کتابفروشان از طریق سامانه مجازی و ویترین کتابی که دارند در طول سال امکان فروش کتابشان را دارند اما ناشران فقط ۱۰ روز می‌توانند کتابش را در معرض دید بگذارند. درضمن، این انتقاد را که می‌گویند، نمایشگاه کتاب تهران بازار کسب و کار کتابفروشان را در طول برگزاری نمایشگاه و تا چند ماه بعد از آن دچار رکود می‌کند را قبول ندارم زیرا معتقدم، مخاطبان کتابخوان هرگاه نیاز به کتاب را احساس کنند، کتابشان را در هر زمانی خریداری می‌کنند؛ اکنون با توجه به افزایش قیمت کتاب، ناشران بیشتر متضرر می‌شوند و نمایشگاه کتاب فرصتی برای بازیابی مالی آنان است.

مدیر نشر اساطیر پارسی افزود: مسئله دیگری که ناشران با آنان درگیر هستند، مسئله نقدینگی است، ناشران درصورت دادن کتاب به مراکز پخش و کتابفروشان، چک‌های بلندمدت دریافت می‌کنند اما در نمایشگاه با عرضه مستقیم کتاب می‌توانند نقدینگی خود را افزایش دهند.

کتابفروشان در طول سال امکان فروش کتاب را دارند

تفضلی ادامه داد: معتقدم کتابفروشان با وجود فروش‌های آنلاین و حضوری امکان عرضه کتاب را در طول سال دارند و ناشران با توجه به افزایش مستمر تولید کتاب فقط ۱۰ روز امکان فروش خوب را دارند. در شرایط اقتصادی این روزها که قیمت کتاب و کاغذ و مرکب، روزانه محاسبه می‌شود، واقعاً باید زمینه‌هایی را فراهم کرد تا تولید کتاب در کشور توجیه اقتصادی داشته باشد.

بودجه خرید کتابخانه‌های دانشگاهی از نمایشگاه کتاب باید افزایش پیدا کند

مدیر انتشارات اساطیر پارسی در پاسخ به این پرسش که حضور ناشران را در دو بخش مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب تهران چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران در کنار مزیت‌های مالی ناشی از فروش که برای ناشر دارد، فرسودگی‌های جسمی و هزینه‌های جنبی زیادی دارد و به همین دلیل اکثر ناشران ترجیح می‌دهند، در بخش مجازی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: از آنجا که مخاطبان شهرستان از طریق مجازی هم امکان خرید کتاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب را دارند، ناشران ممکن است در آینده الزامی برای حضور در بخش حضوری نبینند. در سه سال اخیر ناشران مزیت حضور مجازی را تجربه کردند و این اتفاق برایشان خوشایند بوده، زیرا این بخش نیز خواسته‌هایشان را تامین کرده است. نشر اساطیر دو سال است به خاطر هزینه‌های جانبی حضور در نمایشگاه کتاب، فقط به صورت مجازی در این رویداد شرکت می‌کند.

افزایش یارانه نمایشگاه یک اتفاق مثبت است

تفضلی درباره برنامه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مبنی بر افزایش چتر حمایتی در حوزه یارانه کتاب برای مخاطبان نمایشگاه کتاب و تأثیر آن بر فروش کتاب ناشران گفت: اختصاص یارانه و افزایش جمعیت یارانه‌بگیران نمایشگاه کتاب موجب می‌شود جمعیت بیشتری بتوانند با تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب خریداری کنند؛ البته سال‌های گذشته خرید مستقیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران بسیار زیاد و چشمگیر بود اما این خریدها در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است اما در مجموع هر چقدر تسهیلات بیشتر باشد مخاطبان بیشتری می‌توانند کتاب بخرند.

مدیر انتشارات اساطیر پارسی بیان کرد: هرسال کتاب‌های حوزه تخصصی به‌ویژه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به‌صورت همزمان و با یک توازن نسبی ازسوی دانشجویان و سازمان‌ها خریداری می‌شود و در واقع برتری میان این دو گروه چندان مشهود نیست. البته سال‌های پیش خریدهای سازمانی به‌دلیل داشتن بودجه خوب در سازمان‌ها، چشم‌گیر بود اما در سال‌های اخیر این نوع خریدها کاهش پیدا کرده است؛ به‌عنوان مثال کتابخانه‌های دانشگاهی با وجود نیاز به منابع تخصصی حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، به‌دلیل کمبود بودجه، خریدشان در سال‌های اخیر تنزل پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها