سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
شاهکار ادبی، انعکاس تجربه زیسته نویسنده و خرد جمعی جامعه است

علی عباسی، مشاور علمی جایزه ملی «داستان و بازآفرینی» عنوان کرد: اگر در یک اثر هنری نشانی از هویت ملی- ایرانی و اسلامی نباشد من به عنوان نقاد نمی‌توانم آن را شاهکار بدانم. شاهکار ادبی آن است که نویسنده تجربه زیسته خود و خرد جمعی جامعه‌ای که در آن زیسته را در اثر منعکس کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی عباسی، مشاور علمی جایزه ملی داستان و بازآفرینی که امروز، ۴ اردیبهشت در حوزه هنری برگزار شد، عنوان کرد: همه پدیده‌ها در دنیا با روایت گویاتر هستند. به طور مثال مظلومیت کودکان غزه را چیزی جز روایت نمی‌تواند بیان کند و حقیقت را برساند. روایت‌کننده باید اصول روایت را بداند و وقتی بحث بازآفرینی می‌شود بحث کشف کنش یا سخن آغازین است. آغازگر اصلی این کنش خداست و بازآفرینی تکرار و خلق دوباره از کنش و سخن آغازین بر اساس نیاز هنرمند است؛ چه در عرصه پژوهش و چه در عرصه خلق اثر هنری پژوهشگر باید دنبال این پرسش باشد که به چه اثری اثر هنری می‌گوییم و به چه اثری شاهکار می‌گوییم؟

وی ادامه داد: یک ایرانی حتماً باید این هویت را در اثرش منعکس کند و اگر در یک اثر هنری نشانی از هویت ملی- ایرانی و اسلامی نباشد من به عنوان نقاد نمی‌توانم آن را شاهکار بدانم. شاهکار ادبی آن است که نویسنده تجربه زیسته خود و خرد جمعی جامعه‌ای که در آن زیسته را در اثر منعکس کند. وقتی الگوهای آغازین را داریم و از سعدی و حافظ و فردوسی تقلید می‌کنیم ساختارهای درستی را به مخاطب جوان منتقل می‌کنیم. گاهی داستان‌نویس‌های ما برای توجیه کار خود از داستان‌های پست مدرن استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که در داستان پست مدرن هم سه لایه داستان رعایت می‌شود. بازآفرینی امروز نیاز مبرم دانشجوهای ما در دانشگاه‌هاست.

هر پدیده در دنیا با روایت گویاتر است


سعید لشگری، معاونت راهبردی استان‌های حوزه هنری نیز عنوان کرد: توجه به هنر انقلاب در سراسر کشور برای ما اهمیت دارد و امروز حوزه هنری اصفهان پایگاه جدی برای ما است، هنر در اصفهان به کاربرد رسیده و حوزه هنری خود را مکلف به روایت می داند، روایتی که چندین قید دارد؛ نخست روایت هویت انقلاب اسلامی که تفاوت با سایر روایت‌ها دارد. ما پایگاه تاریخ شفاهی هستیم و حوزه و سوره مهر افتخارش این است که سعی کرده‌ام روایت را علاوه بر تاریخ شفاهی، پیش ببریم. در نهایت در فراتر از تهران دنبال ضرب مسئله روایت در عرصه داستان هستیم. خوشحالیم که یکی از چراغ‌های سیمرغ هنر انقلاب خود را به صحنه ملی کشانده است.

وی با بیان اینکه رشد هنر انقلاب در اصفهان یکی از ثمرات این جشنواره خواهد بود، افزود: توجه ما بر این بود تا روایت هویتی داشته باشیم؛ روایتی از ایران که تفاوت جدی با سایر روایت‌ها داشته باشد. ما سعی کردیم این نگاه را توسعه دهیم. سال گذشته نیز شاهد بازآفرینی تاریخی در حوزه نمایش بودیم و به دنبال اتفاقات جدیدی در حوزه داستان هستیم. ما امروز در فرا تهران امری پیش برنده را با توجه به دغدغه هنرمندان هنر انقلاب ایجاد کرده‌ایم.

میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در سخنانی برنامه‌های حوزه در زمینه داستان‌نویسی و هنر انقلاب را رو به جلو و پیش‌برنده عنوان کرد و گفت: شاهد فعالیت‌های مختلفی در حوزه هستیم و در مراکز استانی ما هم این تحول مشهود است. در مرکز آفرینش‌های ادبی تولید، تربیت و ترویج ادبیات داستانی را مورد توجه داریم و در کنار آن به ظرفیت استان‌ها هم نگاه می‌کنیم. جای خوشحالی و امیدواری است که اغلب هنرهای انقلاب برآمده از هنرمندان شهرستان هستند. جشنواره داستان کم نداشته‌ایم اما رمان و داستانی که به متون شاخص بپردازد را کمتر شاهد هستیم.

در پایان مراسم، الهام زارع‌زاده، دبیر اجرایی جایزه عنوان کرد: دو دسته فعالیت طراحی شده، نخست فعالیت‌های رقابتی و دوم ترویجی که بخش رقابتی بر تولید داستان در پنج بخش رمان، داستان کوتاه، کوتاه کوتاه، جستارنویسی و طرح داستان متمرکز است. امروز شروع این بخش را شاهدیم و تا تیرماه فرصت دارد و اختتامیه، پاییز امسال برگزار می‌شود. یک بخش نیز حمایت از طرح‌های داستانی است که معمولاً در راستای حمایت و تولید اثر است. بخش ترویجی دو گروه کارگاه دارد یکی کارگاه‌های داستانی که در استان ها برگزار می‌شود و کارگاه های علمی هم در اصفهان برپا می‌شود و هر کارگاه با هدایت یکی از داستان‌نویسان مطرح برگزار می‌شود.

در انتهای نشست خبری از پوستر نخستین جایزه ملی داستان و بازآفرینی رونمایی شد.

هر پدیده در دنیا با روایت گویاتر است

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظم IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    چگونه رمان واثر مستقل خود را به جشنواره بفرستیم* لطفا راهنمایی کنید باتشکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها